صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۲۶۱۳۷

لاوروف: نظامیان ترکیه در قره باغ حضور نخواهند داشت/ مسکو نگران پیمان استارت است

به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه، امروز (پنجشنبه) در مصاحبه با رسانه‌های گروهی روسی و خارجی در خصوص موضوعات مهم در دستور کار بین‌المللی، تأکید کرد که هیچ نیروی حفظ صلح ترکیه‌ای به خاک قره باغ کوهستانی اعزام نخواهد شد.

لاوروف گفت: «هیچ نیروی حافظ صلحی از جمهوری ترکیه به منطقه قره باغ اعزام نخواهد شد. این امر به وضوح در بیانیه سه جانبه رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره توقف کامل جنگ در قره باغ، بیان شده است.»

به گفته وی، مرز تحرک ناظرین ترکیه‌ای محدود به مختصات جغرافیایی و در چارچوب فعالیت مرکز نظارت روسی-ترکیه‌ای تنها برای کنترل رژیم آتش‌بس در قره باغ است که واقع در آذربایجان و در قسمتی از خاک این کشور که نزدیک منطقه قره باغ نیست، و این مسئله توسط توافقات مضاعف، مورد توافق قرار خواهد گرفت.

درخواست روسیه از شورای امنیت برای حمایت از آتش‌بس در قره باغ
لاوروف تأکید کرد: «ما کاملاً متقاعد شده‌ایم که هر دو طرف مناقشه به حضور نیروهای حافظ صلح روسی علاقه مند هستند. ما چنین احتمالی را برای پایان دادن به ماموریت نیز ابراز کرده‌ایم. البته بهتر است اکنون هیچ پیش بینی در این باره نکنیم. در حال حاضر باید از صلح‌بانان روسی در انجام مأموریت بسیار سخت خود حمایت کنیم. تا روند زندگی مسالمت آمیز در قره باغ و در کل منطقه به حالت عادی بازگردد.»

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که طرف روسی تاکنون تلاشی برای خنثی کردن توافقات حاصله درباره آتش‌بس در قره باغ کوهستانی مشاهده نکرده است
لاوروف با اشاره به اینکه روسیه به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرده تا از توافق صورت گرفته درباره آتش بس در قره باغ کوهستانی حمایت کند، افزود: « نمایندگان ایالات متحده و فرانسه به زودی برای گفت وگو در خصوص وضعیت قره باغ وارد مسکو می شوند و رئیس کمیته صلیب سرخ بین المللی هم هفته آینده برای بحث درباره کمک این سازمان به مردم این منطقه به مسکو سفر خواهد کرد.»

روس‌هراسی به بخشی از فرهنگ سیاسی در آمریکا تبدیل شده است  
وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه ، ابراز تأسف کرد، اگر مشکلات داخلی در ایالات متحده، بار دیگر با هزینه کردن روسیه و بر اساس افسانه "روس‌هراسی" حل و فصل شود.
وی گفت: «طی 4 سال گذشته، البته بهتر است بگوییم از ماههای آخر دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، بذر چنین روس‌هراسی در جامعه آمریکا کاشته شده و اکنون دیگر به بخشی از فرهنگ سیاسی این کشور تبدیل شده است. البته شرم آور خواهد بود اگر آمریکا تلاش کند تا بر اساس فرضیه روس‌هراسی، ملت خود را به هم پیوند دهد.»

لاوروف همچنین یادآور شد که اظهار نظرهای اخیر دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده درباره موضوع تمدید پیمان اقدامات برای ادامه کاهش و محدود کردن سلاح‌های راهبردی تهاجمی (معروف به پیمان استارت-3) نگران کننده است.
وی تأکید کرد: « در این شرایط روسیه فقط علاقه مند است که وضعیت به نفع هر دو طرف باشد. همه طرفین می‌توانند برنده شوند، فقط اگر درباره پیمان استارت گفت‌وگو کرده و این پیمان مهم را بدون هیچ پیش شرطی، تمدید کنند.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با اشاره به اینکه ایالات متحده اخیراً شروط مضاعفی برای تمدید این پیمان ارائه کرده که برای روسیه غیرقابل قبول است، افزود: «مسکو انتظار ندارد که پیشنهادهای واقع بینانه‌ای از سوی ایالات متحده برای تمدید پیمان استارت-3 در شرایط هیجانات پیرامون انتخابات ریاست جمهوری در این کشور ارائه شود، بنابراین صبر خواهد کرد تا اوضاع سیاسی در آمریکا آرام شود.»

وی تأکید کرد که ایالات متحده هم دقیقاً به اندازه روسیه به تمدید پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی نیاز دارد.
سرگئی لاوروف همچنین در پاسخ به سئوال دیگری گفت که مقامات مسکو نگران ناآرامی‌های مداوم در بلاروس پس از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور هستند، البته با کمال رضایت مشخص است که تعداد شرکت کنندگان در اعتراضات کاهش یافته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات