کرمان >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۲۶۲۸۰

خانواده و افزایش جمعیت

پایگاه بصیرت / احمد قربانی

افزایش جمعیت و توجه به زیر ساخت های مناسب آن و بحث جمعیت کشور ما یکی از دغدغه های اصلی دلسوزان نظام اسلامی خصوصا رهبر معظم انقلاب است.

با نگاهی به آینده جمعیت کشورمان در می یابیم که با این روند رشد جمعیت که روند بسیار کندی می باشد در آینده درصد بالایی از جمعیت کشورمان پیر و سالخورده خواهد شد.

خانواده یکی از اصلی ترین و مهم ترین و در عین حال موثرترین نهادهای اجتماعی است و اولین هسته زندگی بشر از خانواده آغاز می گردد؛ از این رو تغییرات ارزشی در حوزه خانواده، در جامعه تاثیر گذار است و البته تغیییر در عرصه های گوناگون جامعه اعم از فرهنگی و اقتصادی و... نیز در مناسبات خانوادگی تاثیرگذار است.

یکی از عرصه هایی که در این سالها دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شده، فرزندآوری و روند رشد جمعیت در کشورمان است؛ براساس آمارها و مستندات رسیده در حال حاضر هرم سنی جمعیت ایران در حال انتقال از جوانی به سالخوردگی است.

در همین زمینه رهبر معظم انقلاب اسلامی در 30 اردیبهشت 1393 نیز با توجه به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی برای جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری ،سیاستهای کلی جمعیت را برای برنامه ریزی جامع ابلاغ کردند.
اینکه کشور جوانی هستیم و در چند سال آینده در آستانه سالمندی قرار می گیریم، امری محرز است؛ اما متاسفانه در راستای اجرای سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و ارائه راهکارهای اساسی برای افزایش نرخ رشد جمعیت کشور فرهنگ سازی و اقدام بایسته ای صورت نگرفته است که زیرساختهای جمعیتی چه مقدار بر عهده خانواده یا دولت یا بخشی از جامعه مدنی است.

حال که متاسفانه تک فرزندی در جامعه ما رواج پیدا کرده است باید مسئولین امر تدابیر لازم را در خصوص افزایش جمعیت و مشوقهایی برای خانواده ها مخصوصا زوج های جوان و خانواده های تک فرزند در نظر گیرند که در آینده کشور ما با بحران پیری مواجه نشود. هر چند که دیر شده است اما جلوی ضرر را هر وقت که بگیریم سود است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات