صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۲۶۳۶۱

قلب جامعه

اصولاً کسی که می‌خواهد انقلاب خود را حفظ کند و در صدر پیشرفت در سطح کشور خود، منطقه و بین‌الملل نقش‌آفرین باشد، باید تحلیل جامعی از سطح بین‌الملل، منطقه و داخلی داشته باشد.

اصولاً کسی که می‌خواهد انقلاب خود را حفظ کند و در صدر پیشرفت در سطح کشور خود، منطقه و بین‌الملل نقش‌آفرین باشد، باید تحلیل جامعی از سطح بین‌الملل، منطقه و داخلی داشته باشد. بسیجی که می‌خواهد از انقلاب پاسداری کند، باید نگرش خود را نسبت به مسائل سیاسی داخلی، منطقه‌ای و بین‌الملل وسعت بخشد و نگاهش به گونه‌ای باشد که تمام پدیده‌هایی را که امروز اتفاق می‌افتد، پیش‌بینی کرده باشد و در واقع یک آینده پژوهشی نسبت به جهان و منطقه داشته باشد تا بتواند با موفقیت عمل و رفتار کند. اگر امروز می‌بینید بسیاری از اقدامات آمریکایی‌ها در سطح منطقه‌ ناکام می‌ماند، به دلیل همین جامعیت نگاه رهبر معظم انقلاب نسبت به تحلیل مسائل آینده دنیا و منطقه است. بنابراین بسیجی باید همین وظیفه و نگاه را داشته باشد، البته این نگاه، جناحی نیست و نگاه کلان نسبت به انقلاب اسلامی، آینده انقلاب و مسائل آینده کشور و مردم و پیشرفت آن در همه جهات است. امروز لازمه نگاه و مدیریت جامع برای پیشبرد مسائل جامعه که از ضرورت‌هاست، داشتن نگاه سیاسی جامع در زیر سایه خرد و تعقل است که این نگاه در بسیج موج می‌زند و بسیجیان در سایه بینش و معرفت سیاسی می‌توانند بهتر نقش‌آفرینی کنند. بسیج، امروز به حمدلله به قدری بزرگ است که وسعت آن به اندازه وسعت جغرافیایی کشور است و وسعت دید و آینده‌نگری بسیج به اندازه منطقه غرب آسیا و گستره تمام دنیاست. لذا بسیج اصلاً قابل گنجاندن داخل یک حزب نیست و ظرفیت‌های آن بسیار بالاتر از حزب و جناح است؛ همه اینها به تفکر و تشکل بسیج برمی‌گردد که امام بزرگوار آن را برپا و ایجاد کرده است و امروز رهبر معظم انقلاب آن را به خوبی هدایت می‌کنند و با وسعت دادن به ظرفیت آن، جلو می‌برند و مردم از ظرفیت‌ها و مزیت‌هایی که بسیج داخل کشور ایجاد کرده است، به خوبی استفاده می‌کنند.

بسیج یعنی نیروهای مردمی، چراکه از بطن مردم است و نمی‌توان آن را از مردم جدا کرد. بسیج یعنی همان بسیج مردمی، لذا هر چه از عنوان بسیج بگوییم برای همه و عامه مردم است. امام راحل درخصوص تفکر بسیجی فرمودند اگر تفکر بسیجی نهادینه شود، این کشور بیمه خواهد شد. بنابراین مهم است که تفکر بسیجی در جامعه نهادینه شود و آحاد ملت از پیر و جوان گرفته تا نوجوانان در خدمت کشورشان باشند. ما برای اینکه بتوانیم کشور را بسازیم باید نگاه «ما می‌توانیم» درون ما پیدا شود. این نگاه و انگیزه «ما می‌توانیم» یک برش سیاسی خیلی بزرگ و عظیمی است که اگر در ما انسان‌ها تجلی پیدا کند، بسیاری از کارها را می‌توانیم انجام دهیم، پس باید باور کنیم و اعتقاد داشته باشیم که کشور خود را به سمت رشد و توسعه جلو ببریم. کسانی که به هر طریقی می‌خواهند در این راه سنگ‌اندازی کرده و این انقلاب را به بیگانگان وابسته کنند، وقتی حرکت‌های عظیم مردمی را ببینند، ناچار هستند خود را با داخل هماهنگ کنند. قدر مسلم این است که امروز بسیج می‌تواند نگاه وحدت عمل و محور جهش در تمام زمینه‌ها و سیاست‌های بالادستی نظام و سیاست‌هایی را که رهبر معظم انقلاب در بخش‌های مختلف دارند، اجرایی کند. البته به شرطی که اجازه دهند بچه‌های بسیجی از تمام قوای خود استفاده کنند و به آنها امکان و فرصت دهند تا این جوان‌های پر از عشق، خلاقیت و ابتکار، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را برای خدمت به کشور ارائه کنند و در مقابل آنها سنگ‌اندازی نکنند. ما کشوری داریم که به دیگران نیازی نداریم و الحمدلله منابع مادی و انسانی غنی داریم و فقط باید اجازه داد تا امکانات در اختیار این عزیزان قرار گیرد که در آن صورت مزایای آن را خواهیم دید.

بسیج در برخی از مقاطع به خوبی عمل کرده و عملکرد آن بسیار والا بوده است، البته فراز و فرودهایی نیز داشته است و نمی‌توان گفت همیشه در فراز بوده است؛ در بعضی جاها نتوانستیم ظرفیت‌هایی را که در جامعه وجود دارد، به کار بگیریم. ما ظرفیت‌های عظیم مردمی داریم که در بستر بسیج هستند و این فرودها، به دلیل عدم حمایت‌هایی بوده که از بسیج شده است. بعضی از دولت‌ها رابطه خوبی با بسیج نداشته‌اند و اجازه نداده‌اند بسیج بتواند این ظرفیت‌ها را به خوبی استفاده کند، در حالی که بسیج ظرفیت خوبی دارد و مورد حمایت مردم است. اصل موضوع این است که مردم از آن حمایت می کنند و حمایت مردم سبب شده تا بسیج در همه جا موفق و پیروز باشد. نمونه‌های حمایت مردم را در هشت سال دفاع مقدس، مقابله با فتنه‌های بزرگ و در همه جا دیده‌ایم.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات