آذربایجان شرقی >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۲۶۴۴۴

فتنه؛ واقعه ای به بلندای حیات بشر

پایگاه بصیرت / علی مسعودی/
فتنه در لغت به معنی امتحان و آزمایش، و در اصطلاح، افتادن در گرداب سختی و زحمت است و ممکن است برای یک فرد یا یک جامعه در شرایط مختلف و در موضوعات متفاوت اتفاق بیفتد. فتنه در طول خلقت وجود داشته و تا پایان عمر هستی همراه انسان خواهد بود. به عنوان مثال ماجرای رانده شدن ابلیس از درگاه الهی و یا آزمون الهی حضرت آدم (ع) و آن درخت ممنوعه و اتفاقاتی که در طول دوران زندگی و رسالت انبیاء و پیامبران الهی اتفاق افتاده، نوعی امتحان الهی برای سنجش میزان ایمان و اعتمادی بوده که این سفیران الهی به راهشان و هدفشان داشته اند. دوران زندگی و رسالت پیامبر اکرم (ص) را در نظر بگیریم، چه آن زمان که قبل از بعثت و در سیر مراحل الی الله و رسیدن به کمال الهی در مراودات و در عبادات، در شب زنده داری گذشت و چه بعد از بعثت، آن سختی ها، آن مشقت‌ها، آن محاصره‌ها، تبعید‌ها و آن جنگ‌ها و آن درافتادن با نظام کفر و استکبار، همگی گویای یک آزمون الهی است برای اینکه در مسیر رسیدن به خواست خداوند باید ایستادگی بکنی، تلاش بکنی و به تکلیف عمل بکنی. در زندگی ائمه اطهار علیهم السلام هم همینگونه بوده است. همه این عزیزان در مشقت و سختی بوده اند؛ از یک طرف بار سنگین رسالت پیامبر عظیم الشأن و هدایت جامعه بر دوش ایشان بوده و از طرف دیگر دشمنان سعادت بشر مانع بزرگ سر راه حضرتشان بودند؛ لکن آن هدفی که ترسیم شده بود این سختی‌ها را، این محاصره‌ها را و این زندان‌ها را تحمل می‌کردند و در نهایت شهادت نصیب این عزیزان می‌شد، تازه شهادتشان نیز برای نسل‌های بشر نوعی آزمون و امتحان الهی است، زنده نگه داشتن خون و ادامه راه ایشان، امتحان الهی است. شهدا هم این راه را انتخاب کرده اند.
حکومت‌ها هم یک امتحان است، اینکه مردم یک جامعه بنشیند و نظاره گر باشند که یک فرد دیکتاتوری بیاید بر آن‌ها مسلط شود و ظلم کند و نظام استبداد راه بیندازد و مردم امر به معروف و نهی از منکر نکنند و پذیرش ظلم و ستم را بکنند، این‌ها مردودند. اینکه کشوری و یک حکومتی در مسیر استقلال و عزت مردمش تلاش نکند، چه در مقابل انحرافات و چه در برابر تهدیدات خارجی و دشمنی ها، آن حکومت نیز مسیرش اشتباه است و در امتحان الهی که نفی ظلم و قاعده نفی سبیل است، مردود می‌شود.
در جمهوری اسلامی هم از همان شروع مبارزات، دشمنان سعی کرده اند فتنه‌ها و انحرافاتی وارد کنند؛ از بدو انقلاب اسلامی که خود انقلاب و ایستادگی و مقاومت و پیروزی بر نظام طاغوت و استکبار یک قبولی در آزمون الهی بوده و سختی‌ها و مشقت‌هایی وجود داشته از دستگیری و تبعید رهبر یک جامعه، ترور، بمب گذاری، قائله‌های قومی-مذهبی، تحمیل جنگ و از همه مهمتر و سخت‌تر تحمیل انواع محاصره‌ها و فشار‌های اقتصادی گرفته تا بمباران عظیم تبلیغاتی و رسانه‌ای برای اینکه بتوانند این انقلاب را بزنند، این مردم را از مسیر صحیح منحرف کنند، این‌ها همه اش امتحان و آزمون الهی بوده است که الحمدالله مردم و این انقلاب سربلند بوده اند و ایستاده اند.
اما در سال‌های اخیر تعدد فتنه‌ها اعم از اعتقادی-بصیرتی و یا سیاسی-فرهنگی و یا اقتصادی – اجتماعی آنقدر زیاد بوده که لازم بود یک زمانی رهبر و امام جامعه برای کمک به شناخت مردم از واقعیت‌ها و درک حقایق دشمن‌های بیرونی و انحرافات فکری و بصیرتی داخلی، از واژه فتنه استفاده کند که قدری ملموس‌تر و محسوس‌تر باشد که نمونه عینی و واقعی آن فتنه ۸۸ بود. در فتنه ۸۸، دشمن همه جانبه برنامه ریزی کرده بود و حمله کرد و کلی هم هزینه به بار آورد، اما در نهایت مردم و انقلاب پیروز شدند. در قائله‌های اقتصادی و معیشتی دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ فتنه‌های تهاجمی رسانه‌ای دشمنان با هوشیاری مردم خاموش شد.
فتنه داعش و سلفی گری و آن وحشی گری نیز یک فتنه از نوع توطئه برای جهان اسلام، بلکه برای کل بشریت بود که خیلی از کشور‌ها و دولت‌های اسلامی در آن رفوزه شدند؛ در مقابل، اقوام و دولت‌هایی که در مقابلش ایستادند و آن را خاموش کردند سربلند تاریخ اند. نقش بی بدیل شخصیت‌ها در طول تاریخ، در کمک به بصیرت و سعادت جوامع بشری قابل انکار نیست؛ مالک اشتر‌ها و عمار‌های زمان، مثل شهدای بزرگ جبهه مقاومت، حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس در خاموش کردن توطئه‌ها و فتنه‌های زمان، یک نقش آشکار و فراموش نشدنی است.
نقش بی بدیل یک تعامل دوجانبه و یک تبعیت آگاهانه بین مردم و رهبر جامعه در طول تاریخ حکومت‌ها و نظام‌های سیاسی، یک آزمون الهی است که قابل تحسین است. البته بماند که کم کاری و سوء مدیریت‌ها و هیزم در آتش دشمن ریختن برخی مسئولان در این شرایط حساس و تاریخی انقلاب نیز یک آزمون و امتحان الهی است.
فتنه‌های اقتصادی از قبیل واردات بی رویه- عدم توجه به ظرفیت‌های داخلی-خام فروشی‌های گسترده منابع کشور – بی توجهی و عدم سپردن مسئولیت‌های مختلف به جوانان- از بین بردم اعتماد بین مردم و نظام مثل ماجرای بورس و بازار سرمایه و خیلی از موارد و موضوعات مختلف که مجال پرادختن به آن در یادداشت حاضر نیست، از نوعی فتنه و نفوذ نرم به بدنه تصمیم گیری کشور حکایت دارد. چطور می‌شود جوان مومن انقلابی می‌تواند بجنگد-موشک و پهپاد بسازد- بازدارندگی ایجاد کند؛ اما نمی‌تواند مدیریت کند، مسئولیت مهمی در کشور را بدست بگیرد؛ لذا فتنه اقتصادی و معیشتی کشور آنقدر هم پیچیده نیست، می‌شود گره آن را بدست همین نیرو‌های انقلابی و جهادی کشور که کم هم نیستند، برطرف کرد. امیدواریم مردم و انقلاب هم از این فتنه‌ها با درایت و بصیرت عبور کنند، چرا که یکی از مهمترین مولفه‌های پیروزی بر انواع فتنه ها، چه فکری و عقیدتی و چه اقتصادی، شناخت است: ۱-شناخت خداوند و راهش ۲- شناخت شیطان و راهش. اگر کسی در مسیر اولی قرار گرفت قطعاً بر فتنه‌ها چیره شده و پیروز خواهد شد و اگر کسی در مسیر دومی قرار بگیرد، قطعا شکست خواهد خورد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات