صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۲۷۰۷۴

اینترنت به سبک حس لامسه/ دنیای آینده در دستان پرقدرت احساسات بشر

تلاش گسترده‌ای برای طراحی نسل جدیدی از شبکه اینترنت را آغاز شده و مهندسان قصد دارند تجربه‌ای متفاوت از حضور در دنیای مجازی را ایجاد کنند.

اصطلاح اینترنت اشیا اولین بار در سال ۱۹۹۹ توسط گروهی از محققان انگلیسی به سرپرستی کوین اشتون مطرح شد. البته در آن زمان اینترنت اشیا (IoT) صرفاً به منظور توصیف شرایط ارتباط دستگاه‌ها بیان می‌شد و با آنچه انسان امروزی از این فناوری می‌داند تفاوت زیادی داشت.

اشتون بخش عمده از تحقیقات خود را بر شناسایی و ردیابی فرکانس‌های رادیویی متمرکز کرده بود که از دستگاهی منتشر شده و به وسیله دستگاه و ماشینی دیگر دریافت می‌شود. او این فرکانس‌ها را RFID نامید. در واقع این محقق انگلیسی اینترنت اشیا را حاصل ارتباطات رادیویی بین دستگاه‌های مختلف می‌دانست.

از زمانی کوین اشتون تعریف خود از اینترنت اشیا را بیان کرد تغییرات گسترده‌ای در جهان علم و فناوری ایجاد شده و به ویژه در چند سال اخیر مردم تا حدود زیادی توانسته‌اند به اهمیت و کاربرد‌های گسترده فناوری IoT پی ببرند. حالا این فناوری به مرحله‌ای رسیده است که مهندسان در صدد هستند شبکه ارتباطی جدیدی با عنوان اینترنت حس (The Internet of Senses) را تا سال ۲۰۳۰ معرفی کنند.

اگر بخواهیم تعریفی ساده از اینترنت حس بیان کنیم باید بگوییم این فناوری شبکه ارتباطی است که با حواس بینایی، چشایی، لامسه و بویایی انسان در تعامل بوده و تجربه جستجو و ارتباطی واقعی‌تر از هر آنچه به عنوان فناوری اینترنت تاکنون تجربه کردیم فراهم می‌کند.

نکته جالب در مورد فناوری IoS استفاده از مغز به عنوان رابط کاربری بین انسان و رایانه است. در شبکه اینترنت حس از ظرفیت تمامی فناوری‌های پیشرفته از قبیل نسل پنجم اینترنت (۵ G)، هوش مصنوعی (AI)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) استفاده می‌شود. همه این امکانات شرایطی را فراهم می‌کنند که کاربر در هنگام استفاده از اینترنت حس احساس می‌کند به طور حقیقتی در حال انجام فرایندی مانند خریدن کردن در فروشگاهی بزرگ است. در حقیقت فعالیت‌های روزانه مانند خرید کردن، عملیات بانکی، گردش و بسیاری از موارد دیگر رنگ‌وبویی واقعی به خود می‌گیرند.

نقش مغز در اینترنت حس

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۳۰ در مرز بین تفکر و عمل در هنگام استفاده از فناوری‌های پیشرفته و به خصوص شبکه‌های ارتباطی از بین می‌رود. نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد تعداد زیادی از کاربران اینترنت عینک‌های واقعیت مجازی را ابزار‌هایی مناسب برای استفاده از اینترنت حس می‌دانند. این عینک‌ها به واسطه طراحی خاص ارتباط ویژه‌ای با مغز برقرار کرده و همین موضوع سبب می‌شود که مهندسان مغز را به عنوان رابط کاربری در فناوری اینترنت حس معرفی کنند.

به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۳۰ فناوری اینترنت تا حدی تکامل می‌یابد که بخش زیادی از تفکرات انسان در جهان مجازی محقق خواهد شد و کاربران تجربه‌ای بسیار متفاوت از حضور در دنیای وب خواهند داشت.

کاربرد‌های جدیدترین نسل اینترنت

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی توسعه دهندگان اینترنت حس کاربران در هنگام استفاده از این فناوری دیگر نیازی به ابزار‌هایی مانند ماوس و صفحه کلید ندارند و رایانه تمامی فعالیت‌های مورد نظر کاربر را تنها ضمن ارتباط صوتی و ذهنی با او درک کرده و انجام می‌دهد. فناوری IoS به دلیل توسعه هماهنگ با هوش مصنوعی توانایی بالایی در ارتباط و یادگیری مفاهیم مختلف دارد و می‌توان گفت فرایند یادگیری در جدیدتری نسل اینترنت پایان ناپذیر است.

از زمان شیوع بیماری همه‌گیر کرونا مردم در کشور‌های مختلف دنیا بیش از گذشته متوجه اهمیت فناوری‌های ارتباطی شده‌اند. ویروس کووید-۱۹ شرایطی را ایجاد کرده که مردم کمتر از گذشته به صورت فیزیکی در کنار همدیگر قرار می‌گیرند و ترجیح می‌دهند برای حفظ سلامتی خود و اعضای خانواده از فناوری‌هایی نظیر مکالمه تصویری برای ارتباط با دوستان و اقوام استفاده کنند.

در فناوری اینترنت حس نوع ارتباطات متحول خواهد شد و هر کاربر هنگام صحبت کردن با مخاطب خاص خود حس می‌کند کنار او حضور داشته و امکان لمس او را دارد و حتی به راحتی می‌تواند به مکان‌هایی سفر کند که هرگز قبلاً در آنجا حضور نداشته است.

لزوم حفظ حریم خصوصی

باتوجه به مفاهیمی که در مورد اینترنت اشیا بیان شده قوانین کنونی برای حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران در فضای مجازی کاربرد نداشته و شرکت‌های بزرگ فناوری ضمن تعامل با سیاست‌گذاران در سراسر دنیا باید قوانین و محدودیت‌های جدیدی را برای تضمین ایمنی کاربران تصویب و اجرایی کنند.

بدون شک زمانی که کاربران به محتوای وسیع‌تری در فضای مجازی دسترسی دارند و اطلاعات بیشتری از خود در پایگاه‌های مختلف ذخیره داده به اشتراک می‌گذارند هرگونه حمله سایبری نتایج مخرب‌تری خواهد داشت و می‌تواند امنیت میلیون‌ها کاربر در سراسر دنیا را به خطر بیندازد.

در هر صورت جهان علم و فناوری با سرعت در حال توسعه و پیشرفت است و هر کشوری که در این مسیر بیش از دیگران به امکانات مختلف دست پیدا کند و یا روش به‌کارگیری فناوری‌های نوین را بیاموزد قدرت نفوذ بالاتری در جهان خواهد داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات