صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۲۷۶۸۴

استیضاح ترامپ در روز تحلیف بایدن/ وضعیت گرگ و میش در آمریکا/ بحران تمام عیار در آمریکا

سوال اصلی اینجاست که مگر می توان یک "رئیس جمهور" را پس از حضور در مسند قدرت در آمریکا استیضاح کرد؟ پاسخ این سوال مثبت است!
بحرانهای سیاسی در آمریکا، متعاقب استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان وارد فاز تازه ای شده است. اعضای مجلس نمایندگان، با 232 رای موافق( در مقابل 197 رای مخالف  ) ، به استیضاح ترامپ رای مثبت دادند. به این ترتیب، اکنون مجلس سنای آمریکا باید در خصوص استیضاح ترامپ و برکناری وی از قدرت تصمیم گیری کند. اما ماجرا پیچیده تر از حد تصور است! مجلس سنای آمریکا تا 19 ژانویه امسال( یک روز قبل از پایان حضور رسمی ترامپ در کاخ سفید) تعطیل است!فراتر از آن، "میچ مک کانل" رهبر اکثریت فعلی سنا،اعلام کرده است که قصد ندارد قبل از این تاریخ، برای برگزاری جلسه استیضاح ترامپ جلسه رسمی تشکیل دهد!

بحران تمام عیار در آمریکا
در چنین شرایطی، احتمال دارد درست در روز 20 ژانویه، یعنی در همان روز برگزاری مراسم تحلیف بایدن ، سنای آمریکا بر سر استیضاح ترامپ نیز رای گیری کند! در صورتی که این استیضاح با موافقت 67 سناتور ( بیش از دو سوم سنا) همراه شود، ترامپ در روز بیستم ژانویه به جای "خروج از کاخ سفید"، از دفتر ریاست جمهوری خود "اخراج" خواهد شد! استیضاح ترامپ می تواند همزمان با برگزاری مراسم تحلیف بایدن در ساعت ۱ بعدازظهر به وقت محلی در روز چهارشنبه هفته آینده برگزار شود. اگر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مواد قانونی استیضاح ترامپ را هر چه سریعتر به مجلس سنای آمریکا ارسال کند، احتمال برگزاری این دو مراسم در یک روز وجود دارد.نانسی پلوسی نیز اعلام کرده است که فورا پرونده استیضاح ترامپ را با قید فوریت، به سنا ارسال خواهد کرد تا جایی برای تاخیر جمهوریخواهان در این خصوص باقی نماند! همان گونه که اشاره شد، لایحه استیضاح ترامپ به اتهام تحریک برخی افراد از جانب وی که منجر به حمله طرفداران رئیس جمهوری فعلی آمریکا به ساختمان کنگره شده بود، توسط مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت تصویب شد.

بایدن هم از استیضاح ترامپ استقبال می کند
دموکراتها و حتی برخی جمهوریخواهان مصمم هستند تا مراسم  استیضاح ترامپ به هر نحو ممکن در روز بیستم  ژانویه در مجلس سنا برگزار شود! پلوسی هنوز اعلام نکرده است که چه زمانی اتهام استیضاح ترامپ را به مجلس سنا ارائه خواهد کرد. برخی از دموکرات ها پیشنهاد کرده اند که ابتدا زمان برای برگزاری مراسم تحلیف بایدن و شروع برنامه های خود اختصاص داده شود.بایدن پیشنهاد داده است که مجلس سنا می تواند زمان خود را بین جلسه استیضاح ترامپ و تایید نامزدهای کابینه وی تقسیم کند.با این حال، در صورتی که سناتورهای جمهوریخواه بخواهند، می توانند جلسه استیضاح را به تاخیر بیندازند.آنها هنوز اکثریت سنا را در اختیار دارند ، اما طی روزهای آتی، برخی از سناتورها ناچارند کرسی های خود را به سناتورهای جدید واگذار کنند. ترکیب جدید مجلس سنا، متشکل از 50 سناتور جمهوریخواهان و 50 سناتور دموکرات می باشد. با این حال، رای "کامالا هریس" معاون بایدن نیز در شرایط برابر، به کمک حزب دموکرات خواهد آمد.به این ترتیب، در عمل دموکراتها اکثریت سنا را ( به مانند اکثریت مجلس نمایندگان ) در اختیار خواهند داشت.

محکمه ای برای مرگ سیاسی ترامپ
سوال اصلی اینجاست که مگر می توان یک "رئیس جمهور" را پس از حضور در مسند قدرت در آمریکا استیضاح کرد؟ پاسخ این سوال مثبت است! مطابق قانون اساسی آمریکا، کنگره می تواند رئیس جمهور را پس از پایان حضورش در قدرت نیز استیضاح کند.به عبارت بهتر، در چنین شرایطی کنگره ( خصوصا مجلس سنا) در کسوت یک "دادگاه" وارد عمل می شود و متهم ( رئیس جمهور مدنظر) باید از خود در برابر اتهاماتی که کنگره و استیضاح کنندگان بر او وارد می کنند، دفاع کند.
در صورتی که 67 سناتور آمریکایی، یعنی بیش از دو سوم سناتورها، رای به گناهکار بودن رئیس جمهور دهند، وی به صورت مادام العمر از حضور در هرگونه فعالیت سیاسی محکوم خواهد شد. نه تنها اکثریت قریب به اتفاق سناتورها و نمایندگان دموکرات، بلکه برخی نمایندگان و سناتورهای جمهوریخواه نیز خواستار تکمیل پروسه استیضاح ترامپ( حتی پس از خروج وی از کاخ سفید) با هدف صدور حکم "مرگ سیاسی همیشگی ترامپ" از سوی کنگره هستند. در این صورت، ترامپ دیگر حق شرکت در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری یا انجام هیچ گونه اقدام سیاسی را نخواهد داشت.

رویاهای ترامپ نقش بر آب می شود
رئیس جمهور جنجالی آمریکا طی روزهای اخیر تلاش می کند تا به صورت مداوم حمله کنندگان به ساختمان کنگره را اوباش بخواند و آنها را محکوم کند! این در حالیست که مهاجمین جملگی از طرفداران وی بوده اند! تا قبل از حمله طرفداران ترامپ به کنگره در ششم ژانویه امسال ( که منجر به کشته شدن 5 نفر و زخمی شدن دهها نفر شد )، اکثر نظرسنجی های داخلی در حزب جمهوریخواه نشان می داد که اکثر رای دهندگان این حزب، از حضور ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آتی ( سال 2024) حمایت می کردند.

با این حال، به نظر می رسد با وقوع حمله به کنگره، نقشه های ترامپ برای حضور مجدد در انتخابات بر هم خورده است. در این میان، برخی منابع خبری از احتمال نامزدی "مایک پمپئو" یا " ایوانکا ترامپ" دختر رئیس جمهور فعلی آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آتی خبر می دهند.در این میان،سران حزب جمهوریخواه نیز در بلاتکلیفی خاصی به سر می برند! آنها از یک سو قصد دارند برای همیشه از شر ترامپ خلاص شوند و از سوی دیگر، به ارای طرفداران ترامپ برای پیروزی در انتخابات میاندوره ای کنگره در سال 2022 میلادی و انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 و 2028 نیاز مبرم دارند. برخی سناتورهای طرفدار ترامپ در کنگره، مانند تد کروز و تام کاتن معتقدند که باید هر چه سریع تر، مقدمات مذاکره و به عبارت بهتر، معامله درون حزبی میان ترامپ و سران حزب جمهوریخواه را کلید زد.
 
در مقابل، برخی سناتورهای دیگر جمهوریخواه مانند "میت رامنی" و " سوزان کالینز" معتقدند که باید از اکنون، ترامپ را به طور کامل از معادلات درونی حزب جمهوریخواه حذف کنند. آنها تاکید دارند که با وجود حمله اخیر طرفداران ترامپ به کنگره،باقی ماندن رئیس جمهور فعلی آمریکا در حزب جمهوریخواه، می تواند برای سران این حزب هزینه سنگین و غیر قابل جبرانی در پی داشته باشد. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات