صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۲۷۹۰۳

اما و اگرهای یارانه سال آینده

منابع پیش بینی شده برای اجرای این کار، ۱۴۰ هزار میلیارد تومان عنوان شد که بخشی از آن از طریق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین خواهد شد که طبق مصوبه تلفیق بودجه قرار است با نرخ ۱۷۵۰۰ تومان تسعیر و محاسبه شود.
از مجلس شورای اسلامی خبر می رسد یارانه اقتصادی که به صورت نقدی و در قالب 45500 اجرا می شود،  دستخوش تغییر و تحولات اساسی در سال آینده خواهد شد.
 
چهارم بهمن ۹۹ کمیته مصارف تبصره ۱۴ کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس، مدل پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی برای سال آینده را مشخص کرد. قرار شد مجلس یارانه نقدی و معیشتی را ادغام و با اضافه کردن برخی منابع دیگر، یارانه جدیدی به مردم بدهد.

منابع پیش بینی شده برای اجرای این کار، ۱۴۰ هزار میلیارد تومان عنوان شد که بخشی از آن از طریق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین خواهد شد که طبق مصوبه تلفیق بودجه قرار است با نرخ ۱۷۵۰۰ تومان تسعیر و محاسبه شود.

گفتنی است که دولت در لایحه بودجه سال آینده کل رقم اختصاص یارانه به مردم را ۷۳.۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود.
هرچند رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس در نشست خبری امروز (یکشنبه، ۵ بهمن ماه) با بیان اینکه دولت مبلغ ۷۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان را در لایحه بودجه برای پرداخت یارانه در سال آینده در نظر گرفته بود، اظهار کرد: کمیسیون تلفیق با افزایش این عدد، ۱۴۷ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی در سال ۱۴۰۰ مصوب کرد که جزئیات آن متعاقبا اعلام خواهد شد. وی همچنین امروز اعلام کرد: به هر شخصی که در حال حاضر یارانه ۴۵ هزار پانصد تومانی دریافت، براساس مصوبه تلفیق در سال آینده ۹۱ هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود.

براساس مصوبه کمیته مذکور، ۲۰ میلیون نفر از مردمی که صرفا یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند میزان یارانه دریافتی شان سال آینده دو برابر خواهد شد و به ۹۱ هزار تومان در ماه خواهد رسید. این ۲۰ میلیون نفر افرادی هستند که در حال حاضر یارانه معیشتی بنزین دریافت نمی‌کنند.

همچنین ۵۸ میلیون نفری که یارانه نقدی و معیشتی بنزین دریافت می‌کنند، سال آینده، با ادغام این دو یارانه در مجموع هر نفر ۱۳۶ هزار تومان در ماه یارانه دریافت خواهد کرد.

حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع ناشی از هدفمندی یارانه‌ها که قرار است به مردم اختصاص یابد، بین ۱۰ میلیون نفری که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی هستند، توزیع خواهد شد که البته شیوه نقدی یا غیرنقدی بودن آن هنوز مشخص نیست. در صورتی که دولت تصمیم بگیرد، این رقم را به یارانه نقدی این افراد اضافه کند، رقم یارانه دریافتی آن‌ها از ۱۳۶ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان در ماه افزایش خواهد یافت.

همان گونه که عنوان شد، کل منابع هدفمندی برای پرداخت یارانه به مردم ۱۴۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که کل آنچه قرار است به مردم پرداخت شود، ۱۲۶.۵ هزار میلیارد تومان می‌باشد و مابقی آن قرار است در اختیار دولت قرار گیرد تا به روش نقدی یا کالایی بین مردم توزیع کند.

چند نکته
وجود ویروس کرونا باعث گردید که یارانه و کوک معیشتی مختلفی تصویب و اجرا شود که  مجلس در این طرح سعی داشته است تا اولاً از تعدد پرداخت یارانه‌های مختلف بکاهد و همه یارانه‌ها در قالب یک پرداختی به مردم پرداخت شود و ثانیا به نوعی میزان یارانه نقدی که از سال ۱۳۸۹ تاکنون تغییرات نداشته است را افزایش دهد.
اما نکته مهم‌تر این که اولاً باید به هر طریقی شده است، سهم تولید از یارانه‌ها پرداخت شود. با توجه به تصمیم مجلس برای افزایش یارانه، باید جهش تولید نیز به معنای واقعی اتفاق بیافتد تا  شاهد تورم و  کاهش ارزش پول ملی نباشیم. و ثانیاً باید مراقب بود که داستان یارانه‌های نقدی و ایجاد تورم دوباره با پول پاشی تکرار نشود. حتما باید میزان هزینه و منابع دقیق مشخص باشد، چون هر گونه کسری موجب استقراض خواهد شد که این خود می‌تواند به چاپ پول و تورم منجر شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات