صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۲۸۸۶۳

نویسنده مصری: ایران آمریکا را مجبور به برداشتن تحریم ها خواهد کرد

یک نویسنده سرشناس مصری با پرداختن به مواضع ایران در خصوص برجام تاکید کرد که تهران دولت آمریکا را مجبور به برداشتن تحریم ها خواهد کرد.

سنا السعید، نویسنده و روزنامه‌نگار سرشناس مصری در یادداشتی تخت عنوان" توپ در زمین آمریکا است" که در روزنامه الوفد این کشور منتشر شده نوشت: مواضع ایران در پاسخ به خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای در می 2018 و تشدید تحریم ها علیه این کشور برحق بود. ایران یک سال پس از این مساله همکاری خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی را کاهش داد و سپس به بازرسی های سرزده از سایت های اعلام نشده پایان داد و بعد از آن نیز میزان غنی سازی اورانیوم را به 20 درصد رساند.

در این یادداشت آمده است: امروز جو بایدن با پیشنهاد اتحادیه اروپا برای پیوستن به مذاکرات با ایران در پی احیای برجام موافقت کرده و آمریکایی ها امیدوارند که ایران به میز مذاکرات بازگردد این درحالی است که شرط اول ایران برداشت تحریم هایی است که به شکل غیر قانونی علیه تهران وضع شد. برخی ترس این را دارند که پیشنهاد مذاکرات ممکن است ایران را به مذاکرات دیگری بکشاند و از طریق آن ها مطالبات جدیدی از تهران خواسته شود که مربوط به برنامه موشک های بالستیک است. این مساله ای که البته ایران آن را نمی پذیرد و خواستار برداشتن همه تحریم هایی است که ترامپ علیه آن ها وضع کرد و منجر به مشکلات واقعی برای ملت ایران شده. بنابراین برداشتن تحریم ها راه تنفسی به ایران خواهد داد. تهران همچنین اصرار دارد که آمریکا باید بدون هیچ قید و شرطی به برجام بازگردد.

سنا السعید آورده است: حسن روحانی بارها تاکید کرده که سیاست ایران بر اساس این اصل است که " اگر آمریکایی ها یک گام بردارند ما نیز یک گام بر خواهیم داشت و اگر آمریکایی ها به یکباره تمام گام ها را بردارند ما نیز همزمان تمام گام ها را بر خواهیم داشت".

از سوی دیگر اسرائیل نیز خواستار مشارکت در مذاکرات پیشنهادی اتحادیه اروپا است اما خواسته آن ها مورد قبول واقع نشد زیرا تهران اساسا مخالف مشارکت هرگونه کشوری است که جزو طرف های برجام نباشد به ویژه اینکه اسرائیل با اشاره به گزینه نظامی، مخالفت خود با توافق هسته ای را پنهان نکرده است.

این نویسنده مصری در ادامه تاکید می کند: آمریکا امروز باید مسیر خود را اصلاح کند و بدون هیچ گونه پیش شرطی از توافقی که ترامپ از آن خارج شد، بازگردد. ایران با سربلندی و به طور رقابتی تعامل کرد و در مدیریت مشکلات تحریم های اقتصادی و فناوری و دیپلماسی که آمریکا علیه آنها وضع کرد و خواستار تسلیم این کشور در مقابل دیکته های صهیونیستی- آمریکایی بود، پیروز شد و این مساله یک نکته مثبت برای ایران به شمار می رود. بنابراین توپ اکنون در زمین آمریکا است به ویژه اینکه جو بایدن اکنون به طور تلویحی به احیای برجام اشاره کرده است.

آمریکا باید حسن نیت خود را ثابت کرده و اعتمادسازی کند و سیاست فشار حداکثری علیه ایران که دولت ترامپ به کار گرفت را بردارد. آمریکا  قبل از درخواست از ایران برای پایبندی به تعهدات خود ابتدا خودش باید تحریم ها را بردارد و به تعهدات خود در رابطه با برجام و قطعنامه 2231 پایبند باشد، در غیر این صورت منفعت ایران از احیای توافقی که دیگران به آن پایبند نیستند چیست؟ این ایران است که هیچ گاه تسلیم نخواهد شد و با یقین می گویم که ایران در مقابل هجمه آمریکایی-صهیونیستی پیروز خواهد شد و آمریکا را که جز زبان قدرت چیز دیگری نمی شناسد، مجبور به برداشتن تحریم ها خواهد کرد.

منبع: ایسنا

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات