صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۲۹۱۱۷

خطای استراتژیک ستاد مقابله با کرونا

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با انتقاد از خطای استراتژیک مسئولان ستاد کرونا در ارتباط با صدور مجوز سفرهای نوروزی گفت: متاسفانه از روز اول فروردین سیل بیمارانی را داریم که به مراکز درمانی و بیمارستانها مراجعه می کنند.

پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در برنامه «تهران ما سلامت رادیو تهران» با اظهار تاسف و تایید افزایش آمار مبتلایان کرونا اظهار داشت: ما دوست نداریم با اخبار بد کام مردم را تلخ کنیم اما متاسفانه حداقل در تهران وارد پیک چهارم شده ایم و از روز اول فروردین سیل بیمارانی است که به مراکز درمانی و بیمارستانها مراجعه می کنند.حتی در سال گذشته که پیک بیماری را داشتیم روزهای اول و دوم فروردین شاهد کاهش مراجعه به بیمارستان ها بودیم.

 

*خطا را نمی توان به مردم نسبت داد

 

وی در انتقاد به خطای استراتژیک ستاد ملی کرونا در بازگشایی راه ها و اجازه سفرهای برون شهری گفت: خطا را نمی توان به مردم نسبت داد. ستاد نباید به مردم اجازه سفر می داد من نمی دانم مشاوران این افراد چه کسانی بودند که اجازه سفر به مردم داده شد. وزیر بهداشت تمامی هشدارها را داد. ولی وقتی وزیر مردم را قسم می دهد به مسافرت نروند و ستاد اجازه می دهد مردم اگر به شهرهای قرمز رسیدند از کمربندی ها به مقصد بروند شاهد افزایش مبتلایان و به تبع آن افزایش مرگ و میر و حتی شاهد جهش ویروس خواهیم بود. هشدار خروج 72 ساعته از شهرهای قرمز و برخورد با مردم زشت است.

 

*اشباع بیمارستان ها از بیماران کرونایی؛ تا دو هفته آینده

 

طبرسی افزود: تا دو هفته دیگر بیمارستان ها اشباع خواهد شد و از اواخر فروردین مرگ و میر هم افزایش خواهد یافت. این روندی است که نمی توان جلوی آن را گرفت. وقتی تعداد بیمار زیاد می شود تعداد بستری و مرگ و میر افزایش می یابد. اما از همین امروز هم می توان مردم را اقناع کرد تا به مسافرت نروند. اوضاع خطرناک است از بین مسافرانی که یک نفر بیمار بوده دیگران را هم درگیر کرده است. خانواده ها به صورت دستجمعی به بیمارستان ها مراجعه می کنند.

 

*مراجعه بیماران به اورژانس کرونا به بیش از 150 نفر رسیده است

 

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با هشدار مجدد افزایش بیماران گفت: تمامی تخت های بیمارستان ما پر شده است. وقتی شرایط عادی برای سفر اعلام می شود نمی شود بیمارستان ها وضعیت ویژه داشته باشند ولی دیگر نقاط عادی باشد. تمامی همکاران ما در بیمارستان حضور دارند و بخش ها پر است. مراجعه به اورژانس بیمارستان در نوروز حداکثر 80 نفر بود اما در حال حاضر مراجعه به اورژانس کرونا بیش از 150 نفر رسیده است.

 

*افزایش تعداد شهرهای قرمز

 

وی بر اساس اظهارات دکترزالی رئیس ستاد کرونای تهران گفت: تعداد شهرهای قرمز مثل دماوند بیشتر شده است. حتی خانواده 4 نفره ای که به شمال رفته بودند همگی با ابتلا به بیماری به تهران بازگشته و در بیمارستان بستری شده اند. این رفت و آمدها و چرخش در کشور باعث می شود نتوانیم بیماری را کنترل کنیم.

 

عضو علمی ستاد کرونا در ادامه این گفتگوی رادیویی اظهار داشت: روی صحبت من با مسئولان است. چون چشم مردم به آنها است. چگونه می توان پروتکل های بهداشتی را در هتل ها رعایت کرد؟ چه کسانی مجوز کنسرت در کیش را صادر کرده اند؟ چگونه می توان از جمعیت در حال سفر، تست خانه به خانه گرفت؟ متاسفانه با عادی سازی، شرایط تعداد بیماران افزایش می یابد و کادر درمان که در حال حاضر بسیار خسته است با این سیل بیماری مواجه می شود.

 

*با افزایش سرعت واکسیناسیون می توان از شرایط بحرانی خارج شد

 

وی با اظهار تاسف از روند کند واکسیناسیون در کشور خاطرنشان کرد: ما هنور نتوانسته ایم واکسیناسیون را سرعت دهیم و تا نتوانیم واکسیناسیون را سرعت دهیم از شرایط بحرانی خارج نخواهیم شد. کشور انگلستان بیشترین آمار واکسیناسیون را در جهان دارد اما هنوز شرایط عادی در این کشور اعلام نشده است. اما ما چگونه می توانیم با آمار بالا، شرایط را عادی اعلام کنیم؟

 

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تصریح کرد: انتظار ما از سال 1400 سالی آرام بود ولی با این روند شاهد افزایش مرگ و میر تا 2-3 هفته دیگر خواهیم بود.

 

*افرادی که به کرونا مبتلا شده اند هم باید دستورات بهداشتی را رعایت کنند

 

طبرسی درباره بازه زمانی وجود آنتی بادی در بدن انسان گفت: در مقالات بازه حضورآنتی بادی در بدن 6 تا 9 ماه اعلام شده است. اما نباید تصور کنیم می توانیم بدون ماسک و رعایت شرایط بهداشتی در جمع حاضر شویم.درصد ابتلاء مجدد وجود دارد و بازه زمانی خاصی برای آن وجود ندارد. ممکن است فردی که قبلا مبتلا شده این بیماری را به صورت خفیف بگیرد ولی با انتقال آن به دیگران باعث شدت بیماری در دیگران می‌شود. تا زمانیکه واکسیناسیون موثر با پوشش 70 درصدی در کشور انجام نشود چه بیمار شده باشیم و چه نشده باشیم باید موارد بهداشتی را رعایت کنیم.

 

*افزایش بیماران کودک و جوان

 

طبرسی با اعلام این خبرکه ویروس غالب، ویروس جهش یافته انگلیسی است گفت: انتقال این ویروس بیشتر است و تعداد مبتلایان در بچه های زیر 6 سال و 6 تا 20 سال زیاد شده است. تعداد بستری ها و بیماران بدحال جوان افزایش یافته است.

 

وی با انتقاد از سفرهای خارجی و خطر ورود انواع جدید کرونا از طریق مرزها تصریح کرد: نمی دانم چه اتفاقی افتاد که کنترل نزدیک عید رها شد. تعداد زیادی از هموطنان به خارج رفته و تعداد زیادی به کشور بدون غربالگری وارد کشور شده اند. کنترل بدون غربالگری امکانپذیر نیست.

آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات