یک سرهنگ بازنشسته ارتش پاکستان اخیراً در تحلیلی درباره فعال شدن مجدد گروه های افراطی اظهار داشته، آمریکا، عربستان و پاکستان به این نتیجه رسیده اند که جنگ با طالبان موجب تقویت ایران و تشکیل یک کشور دیگر شیعه (عراق) شده است؛ لذا در نظر دارند دوباره القاعده، طالبان و سپاه صحابه را سازماندهی و فعال کنند و این کار را با فعال کردن طالبان محلی در مناطق وزیرستان آغاز کرده اند.