صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۳۰۵۸۱
معادلات در سرزمین‌های اشغالی به کدام سو ‌می‌رود؟

خشم مقدس

پایگاه بصیرت / فرزان شهیدی

آنچه این روزها در فلسطین اشغالی می‌گذرد، نمادی از خیزش جدید فلسطینی‌ها‌ـ اعم از مردمی و سازمانی‌ـ است که از نظر ابعاد کمی و کیفی، در نوع خود بی‌سابقه است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که رژیم صهیونیستی در راستای سیاست تهوید (یهودی‌سازی) بیت‌المقدس تصمیم گرفت خانه‌های چندین خانوار فلسطینی را در محله «شیخ جراح» در بیت‌المقدس شرقی مصادره و تخریب کند.  صاحبان این خانه‌ها ضمن در دست داشتن اسناد مالکیت خانه‌های خود به مقاومت و تحصن دست زدند، اما با سرکوب پلیس صهیونیستی مواجه شدند. طولی نکشید که شعله مقاومت به سایر مناطق فلسطین سرایت کرد و نبردی تازه آغاز شد.   جنبش حماس و جهاد اسلامی که پیشتر به رژیم غاصب هشدار داده بودند، به موشکباران شدید شهرهای مختلف اسرائیل پرداخته و اعلام کردند که این اقدام واکنشی به بی‌‌حرمتی صهیونیست‌‌ها به حرم شریف مسجدالاقصی و اخراج شماری از ساکنان محله شیخ جراح بوده ‌است.  به اعتراف مقامات تل‌آویو تا کنون بیش از دو هزار راکت از سوی غزه به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شده که در اثر آن دست‌کم 10 نفر کشته و۳۰۰ نفر زخمی شده‌‌اند. در مقابل، رژیم سفاک به بمباران سنگین غزه اقدام کرد که طبق ‌آخرین گزارش‌ها، بیش از 120 فلسطینی از جمله تعدادی کودک به شهادت رسیده‌اند.

موشک‌های جدید مقاومت

موضوع متمایز و قابل توجه در نبرد جاری، رونمایی گروه‌های مقاومت از موشک‌های جدیدی است که برای اولین بار نقاط حساسی، مانند تل‌آویو و فرودگاه بن‌گوریون را هدف قرار داده و رژیم صهیونیستی را غافلگیر کرده است، به ویژه آنکه سامانه ضدموشکی موسوم به «گنبد آهنین» در بیشتر مواقع در مقابله با این موشک‌ها ناکام بوده است. موشک‌های جدید مقاومت دارای برد بالا، دقت در هدف‌گیری و نیز قدرت تخریب بالاست. به گفته «ابوعبیده» سخنگوی گردان‌های شهید عزالدین القسام (وابسته به حماس) سراسر نقاط سرزمین‌های فلسطین اشغالی در تیررس موشک‌‌‌‌‌های حماس قرار دارد. برای نمونه، تل‌آویو برای نخستین بار با موشک‌هایی از نوع «اس‌اچ ۸۵» با برد 85 کیلومتر هدف قرار گرفت. همچنین حماس با موشک «عیاش‌ـ۲۵۰» فرودگاه رامون در جنوب سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد. این موشک به یاد شهید «یحیی عیاش» پدر موشکی حماس نامگذاری شده و دارای برد بیش از ۲۵۰ کیلومتر و قدرت تخریب بالاست. گروهان‌های القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی هم تصاویری از موشک جدید «بدر‌ـ3» منتشر کرد که با آن شهرک‌های صهیونیست‌نشین سدیروت و عسقلان را هدف قرار داد.این در حالی است که حماس اعلام کرده موشک‌های شلیک شده به سمت اراضی اشغالی، قدیمی بوده و داشته‌های اصلی هنوز رو نشده است.

درگیری در مناطق 1948

نکته دیگری که در خیزش جدید فلسطینی‌ها کم سابقه است، پیوستن اعراب مناطق 1948 به صفوف مقاومت علیه اسرائیل است. معترضان در شهرهایی مانند لود، عکا و رامله با نیروهای امنیتی  رژیم صهیونیستی درگیر شده و مراکز پلیس، خودروها، کنیسه‌ها، مغازه‌ها، رستوران‌ها و خانه‌‌های یهودیان را به آتش کشیده‌اند.

همچنین شهرهای حیفا و یافا با جمعیت مختلط یهودی و عرب که در مجاورت تل‌آویو است، شاهد تظاهرات اعتراضی و درگیری با پلیس ضد شورش بوده است.

اعتراضات و درگیری‌ها و نیز حریق‌‌های عمدی، واکنش اعراب مناطق 1948 برای ابراز همبستگی با فلسطینیان نوار غزه و کرانه باختری بوده و به گفته رسانه‌‌های صهیونیستی، نشانه‌هایی از خیزش جدید و نگران‌کننده صهیونیست‌های عرب‌تبار علیه این رژیم است. در این راستا، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» از واقعیت‌های اراضی 1948 پرده برداشته و نوشته است، وقتی قضیه مربوط به نمادهای دینی، مانند بیت‌‍‌المقدس و مسجدالاقصی باشد، نمی‌توان آن را به راحتی کنترل کرد.

این روزنامه افزوده است، برای نسل جدید شهروندان عرب صهیونیست که مدت‌هاست شکایت دارند با آنان مانند شهروندان درجه دو رفتار می‌شود، احساس تبعیض و نابرابری، عدم تعلق و فقدان چشم‌انداز مسئله فلسطین، بستر مناسبی برای اعتراض ایجاد کرده است.

ابعاد و پیامدها

در سطح داخلی، جنگ تازه در فلسطین اشغالی حاکی از تغییر معادلات به نفع مقاومت است. بنیامین نتانیاهو در شرایط خلأ دولت و اوج فشار و نارضایتی  ساکنان سرزمین‌های اشغالی و با توجه به نزدیک شدن زمان محاکمه، به یک قمار خونین دست زد و جنگ تازه‌ای را با فلسطینی‌ها در غزه آغاز کرد، به این امید که در کاخ نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی باقی بماند. اما تحول کیفی در روند جنگ با ظهور موشک‌های مقاومت و هدف قرار دادن نقاط راهبردی مانند پایتخت، فرودگاه‌ها و تأسیسات نفتی، شرایط را برای نتانیاهو به شدت دشوار کرده است.   

فراگیری اعتراضات و انتفاضه در مناطق مختلف فلسطین، مانند بیت‌المقدس و سایر شهرهای کرانه باختری و به ویژه مناطق 1948 نیز از دور جدیدی از مقاومت و مبارزه فراگیر فلسطینی‌ها علیه رژیم اشغالگر حکایت می‌کند.

در واقع رژیم اشغالگر این روزها از هوا در معرض موشک‌های مقاومت قرار دارد و در زمین شاهد اعتراض و درگیری گسترده حتی در اراض 1948 است؛ به گونه‌ای که اعتراض یهودیان را نسبت به ناامنی موجود برانگیخته و سران تل‌آویو در مدیریت بحران دچار آشفتگی شده‌اند.

هر چند رژیم غاصب در واکنش به حملات موشکی فلسطینی‌ها مطابق معمول به جنایات شدید دست می‌زند، اما با توجه به واکنش مجدد مقاومت، تداوم چنین امری برایش هزینه‌بر بوده و در نتیجه ناچار به عقب‌نشینی و آتش‌بس خواهد شد. در سطح خارجی، جهانیان شاهد آن هستند که فلسطینی‌ها راهبرد مقاومت و مبارزه راـ به عنوان تنها راه اعمال فشار بر اسرائیل و بازپس‌گیری حقوق خودـ به شکل گسترده و توأم با سطح بالای کیفی، در دستور کار قرار داده و رژیم صهیونیستی را دچار استیصال کرده‌اند.

از طرفی، روند سازش و عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب که غرب مشوق آن است، به محاق رفته و حتی آن دسته از کشورهای عربی، مانند امارات و بحرین که به تازگی با رژیم صهیونیستی پیمان صلح امضا کرده‌اند، دچار تحیر و تردید شده‌اند. این کشورها به مردم خود از مزایای همکاری با  رژیم صهیونیستی در زمینه‌‌های گوناگون سخن گفته‌‌اند؛ اما اکنون ناچار به پخش اخبار و تصاویر تلویزیونی از بمباران غزه، سرکوب فلسطینی‌ها و هجوم ارتش صهیونیستی به مسجدالاقصی هستند.

در مجموع، جنگ جاری در فلسطین اشغالی به عنوان یک نقطه عطف جدید، نویدبخش پیروزی مقاومت بوده و دورنمای محتوم رژیم پوشالی صهیونیستی را بیش از گذشته نمایان کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات