صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۳۰۵۸۲

نام‌نویسی‌ها، پیام‌ها و پیامدها

پایگاه بصیرت / حسین عبداللهی‌فر

انتخابات 1400 از منظر اغلب تحلیلگران سیاسی یکی از متفاوت‌ترین انتخابات‌های پس از انقلاب اسلامی ملت ایران است که بخشی از این تفاوت به شرایط طبیعی ناشی از کرونا و مسائل بهداشتی حاکم بر کشور و البته جهان باز می‌گردد و بخشی نیز ریشه در نارضایتی عمومی ناشی از عملکرد دولت در پاسخ به وعده‌های انتخاباتی و پاسخ ندادن به نیازهای اقتصادی مردم دارد. در این میان یکسری متغیرهای دیگری نیز بر وجوه این تمایز می‌افزاید که از جمله آنها می‌توان به رفتار جریان‌ها و گروه‌های سیاسی و ترکیب نامزدهای انتخاباتی اشاره کرد. وجوه تفاوت ورود نامزدها که هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی کاملا واضح و مشخص است، پیام‌ها و پیامدهای متفاوتی دارند که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد زیر مشاهده کرد:

 

اولین پیام روشن این وضعیت، این است که با انتخاباتی پرشور، رقابتی و با نتیجه متفاوت مواجه خواهیم بود. نام‌نویسی حدود 500 نفر در برای ورود به عرصه رقابت‌های انتخاباتی و حضور بیش از 50 نفر از شخصیت‌های مطرح کشور با گرایش‌های مختلف سیاسی از افراطی‌ترین چهره‌های حزبی و جناحی تا معتدل‌ترین نیروهای حزبی و مستقل گواه روشنی بر اعتماد همه جریان‌ها، گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی به نظام اسلامی و ساز و کار انتخابات در کشور است. مخاطب این پیام روشن کلیه معاندین و دشمنان ملت ایران هستند که مدعی کاهش اعتبار سیاسی نظام اسلامی و مدعیان فروپاشی اجتماعی در کشور هستند.

پیام دیگر تعداد زیاد و قابل توجه چهره‌های کیفی و مؤثر با سابقه سیاسی و دارای تخصص‌های مختلف که عمدتاً از مدیران با سابقه و فعال کشور هستند، به مدعیان وجود بن‌بست در نظام اسلامی است. خیل مدیران سیاسی، اقتصادی و تعداد زیادی از رجال دلسوز کشور به ویژه حضور دو رئیس قوه (فعلی و قبلی) در میان نامزدها بیان‌کننده وجود راه حل و امکان حل مشکلات کشور است و چه بسیارند کسانی که این توانایی را در خود سراغ دارند که در صورت امکان حضور و اقبال مردمی قادر به حل مسائل کشور به رغم ادامه تحریم‌ها، وضعیت دشوار کنونی و انباشته شدن دردهای مزمن مردم هستند.

این حجم کمی و کیفی حضور چهره‌های سیاسی به ویژه چهره‌های شناخته سیاسی در شرایطی که هنوز میزان مشارکت مردمی در هاله‌ای از ابهام بوده و برنامه اصلی معاندان نظام و برخی ایادی داخلی آنها کاهش رأی است، بیان‌کننده امکان ایجاد شرایط برای افزایش مشارکت و تنگ کردن رقابت‌های انتخاباتی است؛ به گونه‌ای که هم همه پیش‌بینی‌ها در میزان رأی را بر هم زده و هم پیش‌بینی نتیجه انتخابات را برای هر کسی سخت می‌سازد. مخاطب این پیام روشن کسانی هستند که تا دیروز ادعا می‌کردند نتیجه انتخابات مشخص شده است و می‌خواهند یک فرد خاص را از صندوق‌های رأی بیرون بیاورند.

استقبال مدیران گذشته و شخصیت‌های مهم سیاسی کشور از حضور در رقابت‌های انتخاباتی به ویژه حضور دو رئیس قوه، یک پیامد سیاسی ممکن است برای انتخابات 1400 داشته باشد و آن، اینکه انتخابات را به یک دوقطبی سیاسی بکشاند. دوقطبی که بیش از هر چیز می‌تواند نقش عوامل خارجی و فضای مجازی را افزایش داده و اولویت‌های واقعی مردم را دستخوش تغییر قرار داده و بار دیگر مردم شاهد تأثیرات منفی دو قطبی‌های گذشته از جمله دوگانه‌سازی سیاست داخلی و خارجی، رأی سلبی و منفی و تلاش برای تخریب یک کاندیدا باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات