صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۳۱۳۱۶

حضور مقتدرانه ناوگروه نیروی دریایی ارتش برای اولین بار در اقیانوس اطلس

معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: ناوگروه نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوبندر مکران و ناوشکن بومی سهند توانست برای اولین بار و بدون پهلوگیری در بنادر دیگر کشورها وارد اقیانوس اطلس شود و این حضور مقتدرانه دریایی حاکی از اقتدار و صلابت جمهوری اسلامی ایران است.

امیر دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: حضور در آب های بین المللی حق مسلم نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران می دانیم و این مسیر را با اقتدار ادامه می‌دهیم.
امیر دریادار حبیب الله سیاری امروز در جمع خبرنگاران افزود: هم اکنون هفتاد و هفتمین ناوگروه نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناوشکن تمام ایرانی سهند و ناوبندر مکران برای نخستین بار و به منظور نشان دادن توانمندی های نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه دریانوردی در اقیانوس اطلس حضور دارد.
وی افزود: این ناوگروه در تاریخ 20 اردیبهشت امسال از بندرعباس حرکت کرده و بعد از طی مسیر طولانی و عبور از دماغه امید نیک و دور زدن آفریقا و با طی شش هزار مایل دریایی یعنی نزدیک به 12 هزار کیلومتر پس از سی روز دریانوردی هم اکنون در اقیانوس اطلس حضور دارد و مسیر خود را برای اجرای طولانی‌ترین ماموریت دریایی به سمت اقیانوس اطلس شمالی ادامه می‌دهد.
دریادار سیاری با تاکید بر اینکه حضور ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش در آبهای آزاد مطابق قوانین بین المللی دریایی انجام می‌شود افزود: ناوبندر مکران که به عنوان یک پایگاه دریایی متحرک در نیروی دریایی ارتش محسوب می شود توانسته است به همراه ناوشکن بومی سهند برای اولین بار و بدون پهلوگیری در بنادر دیگر کشورها وارد اقیانوس اطلس شود و این حضور مقتدرانه حاکی از توانمندی دریایی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.
معاون هماهنگ کننده ارتش افزود:‌ علت این که این دریانوردی طولانی مدت در این مقطع زمانی که شرایط  جوی اقیانوس اطلس شمالی و جنوبی نامساعد است صورت می گیرد، در راستای ارتقای توان دریانوردی و اثبات قدرت ماندگاری طولانی مدت در دریاهای نامساعد است.
وی گفت:‌ زمانی که اعلام کردیم قصد داریم به اقیانوس اطلس برویم برخی کشورها از جمله استکبار جهانی اعلام کردند،‌ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توان انجام چنین کاری را ندارد،‌ اما در عمل دیدند که این کار را با اقتدار انجام دادیم.
دریادار سیاری همچنین افزود: ماموریت نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران دفاع از مرزهای آبی و صیانت از منابع و منافع جمهوری اسلامی ایران در دریاهاست که تاکنون نیروی دریایی ارتش ماموریتش را با موفقیت انجام داده است.
وی گفت: در دوران دفاع مقدس بیش از 10 هزار کشتی تجاری و نفتکش توسط نیروی دریایی ارتش در مسیر جزیره خارک و بندر امام خمینی با موفقیت اسکورت شدند به گونه ای که خللی در اقتصاد کشور به وجود نیامد.
معاون هماهنگ کننده ارتش با بیان اینکه از سال 1387 که فرمانده معظم کل قوا لقب راهبردی به نیروی دریایی ارتش اطلاق کردند سه ماموریت ویژه در دستور کار نیروی دریایی ارتش قرار گرفت افزود: حضور در آب های آزاد، توسعه دیپلماسی دریایی و نیز حضور در خلیج عدن به منظور تأمین امنیت خطوط مواصلاتی کشور در برابر تروریسم دریایی از جمله این مأموریت‌ها محسوب می‌شود.
دریادار سیاری اضافه کرد: نیروی دریایی راهبردی ارتش در همین راستا تاکنون با اعزام 76 ناوگروه به آب‌های آزاد و بین‌المللی حدود 4 هزار و 700 کشتی تجاری و نفتکش را به سلامت از مناطق خطر عبور داده و  اسکورت کرده که این همراهی در امنیت اقتصاد دریایی بسیار موثر بوده است.
وی گفت: در بحث حضور در آب های آزاد و دریاهای دیگر و نیز توسعه دیپلماسی دریایی هم نیروی دریایی ارتش با عبور از جنوب هند،‌ سریلانکا و اقیانوس آرام در آب های شرق جهان حضور یافته است.
معاون هماهنگ کننده ارتش افزود:‌ پیش از این و در سال‌های گذشته، حرکت به سمت غرب جهان نیز با عبور از خلیج عدن،‌ باب المندب، دریای سرخ، دریای مدیترانه و تنگه جبل الطارق صورت گرفته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات