صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۳۲۰۸۴

عطوان: مصیبت برادران کُرد این است که از تاریخ عبرت نمی‌گیرند

عید نیست که این حملات فزاینده به پایگاه‌های آمریکایی در میدان نفتی العمر به مثابه سرآغاز جنگ چریکی گروه‌های سوری متشکل از قبایل عرب در منطقه باشد.

«عبدالباری عطوان» در مطلبی در رای الیوم با اشاره به افزایش حملات به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه آورده است: حمله به پایگاه آمریکا در میدان نفتی در شرق دیرالزور با راکت و پهپاد آنهم دو حمله به فاصله کمتر از ۱۲ ساعت و همزمانی آن با حملات گسترده به پایگاه نظامیان آمریکایی در «عین الاسد» در غرب عراق قابل توجه است.

هدف حملات برچیدن پایگاه‌های آمریکایی است
وی می‌نویسد: کاملا روشن است که این حملات که طی هفته‌های اخیر بر دامنه آن‌ها افزوده شده، در راستای مجبور کردن ایالات متحده به برچیدن این پایگاه‌ها و بیرون بردن همه نیروهایش از عراق و سوریه مشابه آنچه در افغانستان طی روز‌های گذشته انجام داد، است.

راز نهفته در گفت‌وگوی چندی قبل بشار اسد
عطوان افزود: بشار اسد رئیس جمهور سوریه در گفتگویی با یک رسانه روسی در حدود یکسال و نیم قبل درباره نحوه برخورد با اشغالگران آمریکایی که بر چاه‌های نفت و گاز سوریه در شرق دیرالزور سوریه چمبره انداخته‌اند، گفت که ایالات متحده آمریکا ابرقدرتی است و نیرو‌های سوریه توان جنگ با آن در حال حاضر را ندارند به ویژه با توجه به اینکه دمشق در حال جنگ با تروریست‌ها و بازپس گیری اراضی خود از دست تروریست‌هاست. بشار اسد در آنزمان گفت که این بدان مفهوم نیست که گروه‌های مقاومت برای انجام این ماموریت یعنی بیرون راندن نیرو‌های آمریکایی تشکیل نشود.

جنگی پارتیزانی در راه است؟
وی می‌نویسد: بعید نیست که این حملات فزاینده به پایگاه‌های آمریکایی در میدان نفتی العمر به مثابه سرآغاز جنگ چریکی گروه‌های سوری متشکل از قبایل عرب در منطقه باشد.

نفت و گاز در دست شرکت‌های اسرائیلی و جدایی طلبان
عطوان اظهار داشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا این پایگاه نظامی را برای حمایت از میادین نفت و گاز تاسیس کرد و ماموریت بهره برداری و تولید نفت و گاز آنرا به شرکت‌های اسرائیلی داد و درآمد‌های مادی را با نیرو‌های قسد که گروهی جدایی طلب در شمال شرق سوریه هستند، تقسیم کرد.

وی آورده است: این در حالی است که دولت سوریه و بیست میلیون سوری با کمبود شدید فرآورده‌های نفتی روبرو هستند و شهروندان سوری در برابر پمپ بنزین‌ها برای اندک بنزینی برای خودرو‌های خود صف کشیده‌اند و این به سبب اشغال این چاه‌های نفت و گاز سوریه، تحریم آمریکا و قانون ظالمانه «سزار» است. جدایی طلبان کُرد از این چاه‌های نفت به تنهایی استفاده می‌کنند و مورد حمایت آمریکا و اسرائیل هستند.

عطوان تاکید کرد: دولت جو بایدن به تفاهماتی با همتایان روس در پرونده سوریه طی روز‌های گذشته رسیده و آخرین آن هم توافق درباره کمک‌های انسانی به سوریه از طریق گذرگاه «باب الهوی» تحت تسلط گروه‌های تروریستی در ادلب بوده است.

وی می‌نویسد: این مقدمه‌ای برای کاهش خسارات آمریکا و خروج آن از سوریه و عراق است، مشابه آنچه در افغانستان رخ داد. این در راستای استراتژی جدید خروج تدریجی از منطقه خاورمیانه و تمرکز بر خطر فزاینده چین برای آمریکا در شرق آسیا و کل دنیاست.

این تحلیلگر جهان عرب آورده است: گروه‌های مقاومت سوریه و عراق به طور مشترک، آمریکا را مجبور به فرار خفت بار از اراضی سوریه و عراق در ماه‌های آتی خواهند کرد و شواهد متعددی وجود دارد که حاکی از این است که حملات آتی تلفاتی به نیرو‌های آمریکایی در این پایگاه‌ها مشابه سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ و هنگامی که مقاومت علیه نیرو‌های آمریکایی به فرماندهی ژنرال «پترائوس» در اوج خود قرار داشت، وارد خواهد کرد.

عطوان نوشت: به طور حتم دولت آمریکا از کرد‌های جدایی طلب در شمال سوریه دست خواهد شست مشابه عواملش در افغانستان که پس از بیست سال متحدانش را تنها گذاشت. طالبان بیش از ۸۵ درصد از اراضی افغانستان را به کنترل خود درآورده و بر ۲۵۰ منطقه از ۲۹۰ منطقه مسلط شده است و دولت اشرف غنی فقط در کابل و برخی شهر‌های کوچک تسلط دارد.

وی می‌نویسد: آمریکا به طور حتم پشت نیرو‌های سوریه دموکراتیک و جدایی طلبان کُرد را خالی خواهد کرد همانطور که پشت دولت افغانستان را خالی کرد. مصیبت برادران کُرد این است که از تاریخ درس عبرت نمی‌گیرند. آن‌ها از تجارب قبلی خود که بار‌ها آمریکا آن‌ها را به حال خود رها کرد، درس نمی‌گیرند. آمریکا بار‌ها از آن‌ها برای باج گیری از عراق، سوریه و ایران بهره برداری و در نهایت هم آن‌ها را به حال خودشان رها کرد.

عطوان در پایان نوشت: آمریکا در عراق و سوریه و کل خاورمیانه شکست خورد و شش تریلیون دلار خسارت داد و نظامیانش را در عراق از دست داد، در سوریه هم متحمل شکست خواهد شد و نظامیانش سرنوشت فلاکت باری خواهد داشت. نفت وگاز سوریه به دولت آن و مردمش بازخواهد گشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات