صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۳۲۳۸۴

جولان عصر آهن در عصر دیجیتال!

پایگاه بصیرت / ساموئل آگینی

هفته گذشته «لوئیس همیلتون» راننده فرمول یک در حالی هشتمین جایزه بزرگ انگلیس خود را در سیلورستون برنده شد که مورد آزار و اذیت و توهین‌های نژادی در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. جدیدترین نمایش تبعیض که نشان می‌دهد شرکت‌های فناوری باید هرچه زودتر فکری به حال این اظهار نظرها در شبکه‌های اجتماعی بکنند. پست‌ها و توئیت‌های نژادپرستانه سری مسابقات اتومبیل‌رانی جهانی در پیست انگلستان را لکه‌دار کرد، جایی که همیلتون در آن توانسته بود پس از اولین برخورد با «ماکس ورستاپن» قهرمان جهان، او را مجبور کند بدون اینکه امتیازی به دست بیاورد مسابقه خود را به اتمام برساند و این موفقیت او سبب شد عده‌ای نژادپرست به او حمله کنند! در یک اقدام هماهنگ، مرسدس بنز که تیم همیلتون است، فرمول یک و فدراسیون بین‌المللی اتومبیل که این مسابقات را برگزار می‌کنند، به طور مشترک اقدام برخی هواداران در شبکه‌های اجتماعی علیه همیلتون را محکوم کردند و در بیانیه‌ای گفتند: «این افراد جایی در ورزش ما ندارند و ما اصرار داریم كه مسئولان باید در مورد اقدامات خود پاسخگو باشند.» در اقدامی دیگر یکی از تأمین‌کنندگان مالی این مسابقات اعلام کرد: «ما به عنوان یک تیم، از دیدن رفتارهای نژادپرستانه که همیلتون در شبکه‌های اجتماعی پس از برخورد با مکس ورستاپن متحمل شده است، منزجر و ناراحت هستیم. احساسات هرگز نباید باعث شود از مرز سوءاستفاده نژادپرستانه عبور کنیم.»

همیلتون فقط و فقط یک هفته پس از این که فوتبالیست‌های انگلیس، مارکوس راشفورد، سانچو و بوکایو ساکا، ضربات پنالتی فینال یورو 2020 مقابل ایتالیا را از دست دادند و مورد حمله نژادپرستانه قرار گرفتند، به سرنوشت آنان دچار شده است!

نخست‌وزیر انگلستان، بوریس جانسون از رسانه‌های اجتماعی خواسته است تا برای کاهش نژادپرستی در این کشور کاری بکنند. قانونگذاران انگلستان تصمیم دارند لایحه‌ای صیانتی در فضای برخط ارائه دهند که به موضوع سوء‌استفاده‌های برخط به وسیله کاربران عمومی رسیدگی می‌کند. سوءاستفاده نژادپرستانه از فوتبالیست‌های سیاه‌پوست و حمله نژادپرستانه به همیلتون، موضوع پلیس در شبکه‌های اجتماعی را بار دیگر در انگلستان زنده می‌کند.

همیلتون در زمان حضور در مسابقات بارها شاهد نژادپرستی بوده است. هواداران اسپانیایی در سال 2008 از رنگ صورت مشکی استفاده کردند و پیراهنی را با عنوان «خانواده همیلتون» پوشیدند.

چنین رفتارهایی نشان می‌دهد، با وجود ادعاهایی که تلاش دارند جامعه جهانی را یکدست و به دور از نژادپرستی نشان دهند، اما باز هم رفتارهایی که در عصر آهن رواج داشتند، در عصر دیجیتال امروزه هم دیده می‌شود و برای رسیدن به تمدنی برتر، هنوز راه زیادی وجود دارد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات