صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۳۲۴۷۸

شرط دیپلمات آمریکایی برای رفع تحریم‌های ناسازگار با برجام

یک دیپلمات ارشد آمریکایی در خصوص مذاکرات برجامی وین گفت ایالات متحده به جای تفسیر سیگنال‌های وارده از ایران در طول رایزنی‌های دوره انتقالی این کشور درباره مقاصد خود، تا بعد از مراسم تحلیف «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور منتخب ایران در هفته آینده صبر خواهد کرد تا تعیین کند آیا این کشور آمادگی بازگشت کامل به اجرای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را دارد یا خیر. 
این دیپلمات که نامی از وی برده نشده در مصاحبه با «لورا روزن» خبرنگار آمریکایی مدعی شد: اما اگر تیم جدید ایران فکر کند که می‌تواند درباره امتیازات بیشتر با توسعه برنامه هسته‌ای خود به عنوان اهرم فشار مذاکره کند، این یک توهم خطرناک خواهد بود. 
طبق گزارش وبگاه «دیپلماتیک»، وی در ادامه این ادعا، اظهار داشت: اعتقاد به اینکه آنها می‌توانند به توافق بهتری برسند و [با گسترش برنامه هسته‌ای خود] اهرم بسازند، خطرناک است. اگر فکر می‌کنند برای بازگشت به توافق می‌توانند بیشتر بگیرند یا کمتر بدهند ... این توهم است. این موضوع را خواهند فهمید. 
وی سپس تهدید کرد: اگر آمریکا تشخیص دهد ایران آمادگی بازگشت به اجرای کامل توافق را ندارد یا برنامه هسته‌ای ایران تا نقطه‌ای پیشرفت کرده که محدودیت‌های عدم اشاعه در توافق قابل بازپس‌گیری نیست، گزینه‌هایی از جمله تشدید اجرای تحریم‌های اقتصادی را مورد بررسی قرار خواهد داد، اما امیدوار است که این اتفاق نیفتد. خواهیم دید که آیا آن‌ها آماده بازگشت هستند. همانطور که گفته‌ایم، نقطه‌ای خواهد رسید که باید پیش برویم و بازگشت به برجام دیگر از مزایای عدم اشاعه که بخشی از گفت‌وگوها بود، برخوردار نخواهد بود. کارشناسان هسته‌ای آمریکا باید تعیین کنند که آن زمان کی خواهد رسید.
به نوشته دیپلماتیک، این دیپلمات از بیان این که آمریکا در صورتی که تشخیص دهد پنجره بازگشت به برجام بدون دستیابی به توافق بسته خواهد شد، چه گزینه‌هایی را در نظر خواهد گرفت، امتناع کرد. وی در این خصوص گفت: قصد ندارم جلوتر بروم. تحریم‌های ما همچنان در حال اجراست. 
این دیپلمات آمریکایی در ادامه با این ادعا که «ما امیدوار بوده‌ایم، بتوانیم تحریم‌ها را علیه بخش‌های انرژی و بانکی ایران از جمله نهادهای چینی که نفت ایران را خریداری می‌کنند در صورت توافق ایران و آمریکا برای بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای برداریم»، افزود «اما اگر بازگشتی به برجام در کار نباشد، و اگر ما یک دوره طولانی بدون بازگشت داشته باشیم، ابتدا سیاست اجرای تحریم‌های خود را در نظر خواهیم گرفت که این مسیر مطلوب ما نیست». 
وی سپس به‌رغم آن که مقامات جمهوری اسلامی ایران از ابتدای دور جدید مذاکرات در وین بارها اعلام کرده‌اند که بایستی همه تحریم‌های اعمال شده آمریکا لغو شود و پس از راستی آزمایی، ایران نیز تعهداتش را اجرایی خواهد کرد، ادعا کرد: پاسخ آسانی وجود دارد، به توافق بازگردید ما آمادگی داریم همه تحریم‌ها را که با توافق ناسازگار است برداریم. 
در همین زمینه «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهروی اسلامی ایران در اظهاراتی عنوان کرد: مواضع ایران در خصوص برجام و رفع تحریم‌ها، جزو مواضع اصولی نظام است و  با تغییر دولت نیز تغییری در آن ایجاد نخواهد شد. بنابراین در صورت دستیابی به توافق، دولت جناب آقای سید ابراهیم رئیسی نیز به آن وفادار خواهد بود، زیرا برخلاف رویکرد برخی طرف‌های دیگر، پایبندی به تعهدات و قول‌های داده شده، همواره برای جمهوری اسلامی ایران یک اصل به شمار می‌آید.
واشنگتن اما می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگردند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم سه تا شش ماه زمان نیاز دارد.
«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز روز دوشنبه ضمن تکرار ادعای آمادگی دولت جو بایدن برای بازگشت به برجام  به صراحت گفت که کارزار فشار حداکثری واشنگتن علیه تهران به طرز وحشتناکی شکست خورده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات