صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۳۲۸۶۷

تودیعی در بستر آمار تأسف‌بار

پایگاه بصیرت / حسین عباسیان

«مسعود میرکاظمی» در مراسم معارفه خود به‌عنوان رئیس جدید سازمان برنامه‌وبودجه، با بیان این‌که امروز دولت را در وضعیت نامطلوبی تحویل می‌گیریم، گفت: «باید فکری برای کسری بودجه امسال کرد». بخشی از وضعیت نامطلوبی که دولت روحانی تحویل دولت سیزدهم می‌دهد، از قرار زیر است:

گزاره‌های خبری: 1- تورم بیش از ۴۴ درصد، رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی، سه برابر شدنِ بدهی‌های دولت از سال ۹۴، وضعیت کسری بودجه ۴۵۰ هزارمیلیاردی ازجمله موارد وضعیت نامطلوبی است که رئیس‌جمهور منتخب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری از آن نام برد. 2- بدهی به بانک‌ها در خرداد سال 92, صد و چهار هزار میلیارد تومان بوده است درحالی‌که امروز بر اساس آمار سایت بانک مرکزی، نظام بانکی 650 هزار میلیارد تومان طلب دارد که 90 درصد آن متعلق به بدهی دولت است. 3- در سال 91 عملکرد هزینه‌های جاری دولت 89 هزار میلیارد تومان بوده است، لیکن امروز به 900 هزار میلیارد تومان رسیده است. 4- هم‌اکنون در کشور ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت جوان مجرد در سن متعارف ازدواج وجود دارند که هنوز ازدواج نکرده‌اند. از طرفی با کاهش ۶۰ درصدی ساخت‌وساز مسکن در کشور، حداقل امروز برای ایجاد تعادل در بازار و رفع نیاز موجود و جبران عقب‌ماندگی‌ها، ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی موردنیاز است. 5- متوسط رشد قیمت محصولات خوراکی در دولت تدبیر و امید روحانی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد است و رشد قیمت در مسکن ۷۰۰ درصد و رشد قیمت در خودرو، ۸۰۰ درصد؛ 6- بر اساس گزارش مرکز آمار، شاخص‌های توزیع درآمد در دولت روحانی به بدترین وضعیت خود رسیده است. در آخرین سال دولت دهم، ضریب جینی به عدد 0.365 رسیده بود درحالی‌که در سال پایانی دولت روحانی، ضریب جینی با افزایشی 9.5 درصدی به 0.401 رسیده است.

گزاره تحلیلی: متأسفانه این وضعیت نابسامان اقتصادی حاصل تفکر و مدیریت مبتنی بر پشت‌میزنشینی و صدور بخشنامه از تهران برای شهرستان‌ها و روستاها بود. با فاصله گرفتن وزرا از مردم و نظرسنجی و تصمیم‌گیری رئیس‌جمهور از پشت شیشه‌های دودی خودرو به‌جای حضور میدانی، این نتایج نامطلوب را رقم زد. باکمال تأسف دولتی که با شعار تدبیر و امید آمد، بیشترین میزان ناامیدی را در بین مردم رواج داد. یکی از عملیات‌های روانی که این روزها علیه دولت سیزدهم به‌صورت کاملاً پنهان در حال رشد است و به‌شدت در فضای مجازی و رسانه‌های معاند تبلیغ می‌شود، بالا بردن سطح انتظارات از دولت، بدون توجه به وضعیت نامطلوب و نابسامان فعلی است. خنثی‌سازی جنگ تبلیغاتی دشمن بابیان واقعیت‌های موجود در کنار امیدآفرینی هوشمندانه، از اولویت‌های لازم در این برهه است. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات