صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۳۲۹۸۶

موضع چین نسبت به تحولات افغانستان

«هوآ چونیینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین جمعه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره موضع چین درباره تحولات اخیر افغانستان گفت که پکن امیدوار است دولتی فراگیر در افغانستان تشکیل شود و نیازهای مردم افغان و جامعه بین‌الملل را برآورده کند.
بنا بر گزارش روزنامه «گلوبال تایمز»، سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این که «آیا چین امارت اسلامی افغانستان (طالبان) را به رسمیت می‌شناسد؟»، گفت: « چین شاهد بوده است که طرف‌های مختلف (در افغانستان) در حال مذاکره هستند. چین امیدوار است که دولتی تشکیل شود که جامع و فراگیر باشد و نمایندگان آن، سیاست‌های معتدلی داشته باشند و انتظارات مردم افغانستان و جامعه بین‌الملل را برآورده سازند».
گروه طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. تحلیلگران ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.
مقام‌های چین از جمله «وانگ یی» وزیر امور خارجه این کشور تاکنون واکنشی متعادل در قبال تحولات اخیر افغانستان اتخاذ کرده‌اند و از جامعه بین‌الملل درخواست کرده‌اند که به جای فشار به افغانستان، در جهت بازسازی این کشور تلاش کنند.
وانگ یی روز چهارشنبه هفته جاری در واکنش به قدرت گرفتن طالبان در افغانستان تصریح کرد که اظهارات اخیر طالبان سیگنال‌های مثبتی به جهان خارج ارسال کرده است اما در عین حال تأکید کرد که آینده این افغانستان به این بستگی دارد که سیاست‌های این گروه به کدام سمت برود.
«ژائو لی جیان» یکی دیگر از سخنگویان وزارت خارجه چین روز چهارشنبه طی کنفرانس خبری در پکن اعلام کرد موضع چین در قبال مسائل مرتبط با افغانستان «روشن و صریح» است. به گفته وی، چین برای برقراری روابط دیپلماتیک تازه با افغانستان آمادگی دارد البته بعد از اینکه اوضاع تثبیت شود.
علی‌رغم آن که بسیاری از منتقدان جامعه بین‌الملل، سیاست‌های دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در خروج عجولانه نظامیان از افغانستان را عامل وضعیت فعلی این کشور غرب آسیا می‌دانند، اما بایدن همچنان تأکید دارد که اقدام درستی را انجام داده است و قصد نداشته به صورت نامحدود به جنگ افغانستان ادامه دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات