صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۳۳۵۹۴
پس از فوت ملکه الیزابت چه خواهد شد؟

عملیات پل لندن

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

انتشار گزارشی در نشریه «پولیتیکو»، موجب خشم رسانه‌ای در بریتانیا شد. در این گزارش که به عملیات «پل لندن» اشاره دارد، به مسئله اقدامات لازم پس از مرگ ملکه الیزابت دوم پرداخته شده است و کابینه انگلیس به صورت کاملاً محرمانه برنامه فوق‌العاده‌ای برای تعامل با مرگ ملکه ۹۵ساله این کشور در اختیار مسئولان قرار داده است. این در حالی است که ملکه ۹۵ ساله بریتانیا در وضعیت جسمی بسیار خوبی به سر می‌برد.  در اسناد منتشر شده در نشریه پولیتیکو به موضوع «عملیات لندن» اشاره دارد که کابینه انگلستان به صورت مخفیانه در اختیار مسئولان قرار داده است. این عملیات شامل برنامه‌هایی برای زمان پس از مرگ ملکه الیزابت دوم است. این عملیات مربوط به آماده‌سازی روزهایی است که ملکه ۹۵ ساله خواهد مرد و شاهزاده چارلز ولی‌عهد انگلیس، پادشاه می‌شود. اکنون این اسناد منتشر شده پولیتیکو فاش کرده است زمانی که مرگ ملکه فرا برسد، بریتانیا چه خواهد کرد.  این عملیات با رمز «عملیات پل لندن» در ابتدا و برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ در گاردین منتشر شد و اکنون جزئیات آن از طریق پولیتیکو فاش شده است. در این گزارش، مقیاس مراسم تشییع جنازه و نگرانی‌های دولت در این باره توضیح می‌دهد که آیا انگلستان منابع لازم‌ـ هم امنیتی و هم غیر امنیتی‌ـ برای اجرای مراسم را دارد یا خیر.  در حال حاضر، ملکه انگلستان وضعیت سلامتی خوبی دارد و به همین دلیل هیچ ضرورتی برای تغییر در برنامه‌های پس از مرگ ملکه انگلستان مفروض نبوده است. با وجود این، کابینه جدیدترین برنامه‌ها را برای عملیات پل تدوین کرده که شامل بحث‌هایی درباره همه‌گیری ویروس کروناست.  این اسناد، سطح فوق‌ا‌لعاده‌ای از اقدامات مورد نیاز، از جمله عملیات گسترده امنیتی برای مدیریت جمعیت بی‌سابقه و هرج و مرج مسافرتی می‌شود.  به گزارش پولیتیکو، دولت انگلیس در حال آماده شدن برای یک وضعیت بحرانی است که بر اساس یک نوشته، هشدار داده شده است ممکن است لندن مملو از جمعیتی شود که برای سوگواری مرگ ملکه به این شهر سرازیر شوند. این وضعیت موجب مشکلاتی در حمل‌ونقل عمومی، دسترسی به مواد غذایی، اقدامات پلیس و سایر زمینه‌ها می‌شود. این نشریه در عین حال نوشت، اسناد مذکور از نگرانی وزارتخانه‌های خارجه و کشور بریتانیا نسبت به نحوه تدارک ورود تعداد زیادی گردشگر و نیز شیوه تعامل با هشدارهای تروریستی احتمالی خبر می‌دهند، در حالی که وزارت حمل‌ونقل نیز از ازدحام شدید در پایتخت ابراز نگرانی کرده است. بر اساس یک گزارش، عملیات امنیتی گسترده دولت بریتانیا برای مدیریت بلافاصله پس از مرگ ملکه شامل خاموشی رسمی رسانه‌های اجتماعی و ممنوعیت بازتوئیت است.

پس ازمرگ ملکه چه خواهدشد؟

در این برنامه، نحوه دیدار نخست‌وزیر و کابینه او با تابوت ملکه الیزابت و شاهزاده چارلز در ایستگاه سنت پانکراس آورده شده است. جالب‌تر از آن، چارلز نیز به عنوان پادشاه جدید، باید قبل از شروع مراسم تشییع جنازه (برخی از منابع این مدت زمان را ده روز اعلام کرده‌اند) سفری داخلی در انگلستان داشته باشد تا به کشور نشان دهد که پادشاه جدیدی وجود دارد. پادشاه جدید، سه روز بعد از مراسم تشییع چنازه به اسکاتلند، روز چهارم به ایرلند و روز هفتم به ولز سفر خواهد کرد. عملیات به قدرت رسیدن چارلز، «جزر و مد» نام دارد و کمیته الحاق باید ساعت ۱۰ صبح روز بعد از فوت ملکه برای اعلام پادشاهی چارلز سوم جلسه تشکیل دهد. به گزارش پولیتیکو، این اعلامیه در کاخ سنت جیمز و رویال صرافی در شهر لندن اعلام می‌شود.

واکنش‌ها

به نظر می‌رسد انتشار جزئیات عملیات پل لندن، با استقبال رسانه‌ها رو به رو نشد و برخی از منابع مدعی شده‌اند به ملکه خیانت شده است. روزنامه انگلیسی «دیلی میرور» تیتری با این جمله انتخاب کرد: «چگونه توانستند» و روزنامه دیلی اکسپرس تیتر «هیچ احترامی نیست؟ خشم کاخ به دلیل افشای برنامه‌های تشییع جنازه» را به کار برد.  «دیکی آربرتر» دبیر مطبوعاتی سابق ملکه، در روزنامه دیلی اکسپرس نوشته که عملیات ‌ـ Bridge code‌ـ پسوندی است که برای تمامی ترتیبات سلطنتی یا رسانه‌ها و پخش‌کننده اطلاعات که سال‌هاست به آن دسترسی دارند. اینکه کسی تصمیم گرفته این اسناد را افشا کند و پولیتیکو آن را منتشر کند، نه تنها غیر مسئولانه است، بلکه به طور قابل ملاحظه‌ای بی‌احساس است. وی برای توصیف پولیتیکو کلمه «Grubby» به معنای کثیف و پست را استفاده کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات