صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۳۳۶۳۵

اربعین و انتظار منتظران

پایگاه بصیرت / فرهاد مهدوی

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت و مجلس مهیاکردن سفر زائران اربعین و پیگیری برداشته شدن موانع سفر زوار به عراق است، به‌طوری‌که یکی از محورهای مهم مطرح‌شده از سوی رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و مسئولین دیگر کشورمان در سفر اخیر نخست‌وزیر عراق به تهران، موضوع سفر اربعین بود.

گزاره‌های خبری: 1- اربعین امسال با قبل و بعد از کرونا بسیار متفاوت است؛ قبل از کرونا محدودیت سفر و مسیر سفر به اربعین وجود نداشت؛ اما در دو سال اخیر به خاطر ویروس منحوس کرونا سفر زائران به‌طور کامل ممنوع شد و اما در سال جاری سقف ورود زائران به عراق و مبادی ورودی را دولت عراق مشخص می‌کند و ایران با درخواست‌های مکرری که دارد در حال تهیه مقدمات این سفر برای زائران و علاقه‌مندان به پیاده‌روی اربعین است. 2- درعین‌حالی که مردم از تلاش‌های دولت برای باز کردن مسیر پیاده‌روی آگاه هستند؛ انتظار دارند که اطلاع‌رسانی در مورد اربعین فقط از یک مرکز و یا قرارگاه واحد صورت بگیرد و زیرساخت‌های ثبت‌نام مانند سامانه سماح هم در راستای همان سخنان، بیانیه‌ها و اطلاعیه‌ها، پاسخگوی مراجعه‌کنندگان باشد. 3- در روزهای گذشته مسئولین عراقی سخنان متفاوت و متعددی به زبان آورده‌اند و در داخل کشور نیز با تعدد سخنگو در زمینه اربعین مواجه هستیم که همین تعدد نظر درباره اربعین ممکن است باعث سوءاستفاده جریان‌های اختلاف افکن که دولت را در زمینه اعزام مردم به اربعین مقصر می‌دانند، شده و ضربه جدی به اعتماد عمومی وارد آورد. 4- مردم، رئیس‌جمهور را از جنس خود می‌دانند که می‌خواهد مشکل زائران را به هر طریقی شده، حل کند؛ اما می‌بایست بر این نکته نیز واقف باشیم که دولت عراق میزبان است و باید استانداردهای این کشور در سفر اربعین موردتوجه قرار گیرد.

نکته پایانی: سفر اربعین امام حسین (ع) یکی از یادگارهای مهم حاج قاسم است که امنیت را برای عراق و مراسم‌های مذهبی در عراق فراهم نمود؛ امیدواریم که سفر اربعین امسال به یاد حاج قاسم عزیز باشکوه و سلامت بیشتر برگزار شود؛ زیرا در سال‌های گذشته هم‌زمان با این ایام، بیشترین دغدغه سردار تأمین امنیت عراق، تاراندن داعش از شهرها و استان‌های شیعه‌نشین و ایجاد کمربند امنیتی در اطراف مسیر پیاده‌روی و درنهایت حضور حداکثری و بدون دغدغه زائران در مراسم اربعین بود. هر زائری که اندک مطالعه‌ای که از زمان ظهور داشته باشد با حضور در اربعین، به یاد زمانه ظهور می‌افتد و آرزو می‌کند که آقا و مولایمان زودتر از پرده غیب بیرون آید و طعم شیرین دولت مهدوی را به کام همه تشنه‌لبان عدالت بچشاند. «یک اربعین برای شما گریه کرده‌ام؛ آقا بیا که روضه ما هم برای توست».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات