صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۳۳۷۲۳

دفاع مقدس و دهه پنجم

پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی

بیش از چهار دهه از 31 شهریورماه سال 1359، روزی که ارتش بعثی سودای اشغال سرزمینمان را کرد، می‌گذرد. دفاع مقدس مقطعی بريده شده از تاریخ این سرزمین نیست که تنها به کار یادآوری گذشته آيد، بلکه منبعی الهام‌بخش برای نسل‌های آتی و بخشی از هویت عزتمند تاریخ سرزمین ماست. در طول این سال‌ها، دفاع مقدس همواره به‌مثابه سرمایه بزرگ اجتماعی ملت ایران، تزریق کننده انرژی حرکت و توان و تکاپو برای شدن و مبارزه یا دشمنان و حرکت به سمت اهداف متعالی نهضت بوده است. تورق برگ‌های زرين تاریخ هشت‌ساله دفاع مقدس ارائه‌دهنده درس‌ها و عبرت‌های فراوانی است که برای نسلی که پیشگام تحقق دهه پنجم انقلاب اسلامی است، می‌تواند راهگشا باشد.

يکي از درس‌هاي بزرگ دفاع مقدس، شرح و تبيين فرهنگ مقاومت و ايستادگي است. مروري بر تاريخ ایران‌زمین به‌خوبی نشانگر آن است که ملت ما همواره در برابر متجاوزين ايستاده و سر تسليم فرود نياورده است؛ اما اوج اين ايستادگي و استقامت در دوران هشت‌ساله دفاع مقدس تجلي يافت که در آن شاهد مقاومت همه‌جانبه ملت در برابر متجاوزي بوديم که توسط ابرقدرت‌ها و تمامي کشورهاي غربي حمايت مي‌شد. به‌واقع، رزمندگان اسلام تنها در برابر ارتش عراق قرار نداشتند، بلکه در مقابل جبهه واحد جهاني ايستادند که با همه توان از رژيم بعثي حمايت مي‌کرد. جنگ اثبات‌کننده اين گزاره بود که در ميدان تقابل حق و باطل، پايداري و ايستادگي در برابر باطل هميشه جواب خواهد داد.

درس ديگر دفاع مقدس تحقق عيني شعار «ما مي‌توانيم» بود. آنچه توانست در اين هشت سال جنگ نابرابر، جمهوري اسلامي را در برابر همه دشمنان داخلي و خارجي سرپا و استوار نگه دارد، اراده‌اي بود که شعار «ما مي‌توانيم» را با همه توان در وجود يک ملت نهادينه کرد. همين اراده و همين تفکر، امروز نيز بدون شک رمز عبور ما از موانع و مشکلات و تحريم‌ها در دهه پنجم انقلاب اسلامی خواهد بود.

درس بزرگ ديگري که در دل ماجراي دفاع هشت‌ساله نهفته است، آن است که پيروزي جز از طريق وحدت کلمه در ذيل سايه تبعيت از رهنمودهاي رهبري الهي حاصل نخواهد شد. بدون شک اگر نبود روحيه همکاري و تعاون و بسيج عمومي ملت براي دفاع در برابر تجاوز و هدايت رهبري پيامبرگونه فقيه عالی‌قدر جهان تشيع و اعتقاد عمومي و اطمينان قلبي ملت به اين رهبري الهي، محال بود که بتوان در برابر چنين هجوم پرقدرت و همه‌جانبه‌اي براي نابودي نظام نوپاي جمهوري اسلامي، ايستادگي کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات