صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۳۳۹۵۷

آدم‌ربایی سیاسی

بازگشت منگ وانژو، مدیر ارشد مالی هواوی به چین پس از یک دوره زندانی شدن در کانادا به دلیل اتهامات بی‌پایه مبنی بر همکاری با ایران برای دور زدن تحریم‌ها، مورد توجه مردم قرار گرفت. اتفاقی که در اصل یک اختلاف سیاسی با ایالات متحده بوده است و کانادا در این قضیه همدست با آمریکا رفتار کرد.

منگ وانژو در دسامبر 2018 به دستور ایالات متحده در فرودگاه ونکوور به دست پلیس کانادا بازداشت شد. چین، سرزمین مادری وانژو برای آزادی او و پایان دادن به این رفتار غلط، تمام تلاش‌های خود را انجام داد.

وانژو که به طور غیرقانونی ازسوی پلیس کانادا بازداشت شده بود، تحت بازجویی‌های قضایی، جلسات و محاکمات قرار گرفت که هیچ‌یک بی‌طرفانه نبودند و همگی سعی داشتند تا وانژو را گناهکار نشان دهند؛ اما با همه تلاش‌های کانادا و آمریکا، آنها به هیچ شواهدی که کاری غیرقانونی را از سوی وانژو اثبات کنند، نرسیدند.

آزادی مدیر مالی ارشد هواوی در ازای پذیرش اعتراف به گناهکار بودن او به دست نیامده است و این نشان می‌دهد توسل آمریکا و کانادا به ترفند برچسب زدن و سپس محکوم کردن، فایده‌ای نداشته است و ایالات متحده، او را به مثابه یک گروگان سیاسی در راستای بخشی از تلاش‌های خود برای شکستن سلطه هواوی بر بازارهای فناوری دنیا، در اختیار گرفته‌ است و وانژو، جزئی از بازی سیاسی کانادا و آمریکا برای ضربه اقتصادی زدن به چین بوده‎ است.

کسانی که گروگان‌گیری سیاسی را ممکن می‌کنند و انجام می‌دهند، باید از این واقعیت شرمنده باشند و بدانند که بازی به پایان نرسیده است، حتی بعد از اینکه دنیا فهمیده چه اتفاقی افتاده است و چه تلاش‌هایی برای جلوگیری از این واقعه شده است.

ایالات متحده دوست دارد خود را چراغ آزادی نشان دهد و کانادا خود را به مثابه الگوی حقوق بشر و استقلال قضایی معرفی می‌کند؛ اما این حادثه همه چیز را عیان و ثابت کرد که این ادعا‌ها دروغی بیش نیست! این حادثه در حال حاضر در تاریخ ثبت شده است و نشان می‌دهد چقدر آمریکا و کانادا ذلیل هستند که برای مهار اقتصادی چین، حاضرند به چنین اقدامات خفت‌باری دست بزنند!

این اولین بار نیست که ایالات متحده به چنین مانور کثیفی متوسل می‌شود تا یک شرکت فناوری را که در حال رشد است و از قضا آمریکایی هم نیست، با مشکل مواجه کند. هر یک از مدیران ارشد شرکت‌های غیرآمریکایی باید از خطرات گروگان‌گیری سیاسی از سوی ایالات متحده آگاه باشند و بدانند که اگر به ایالات متحده باج ندهند، با چنین خطرهایی روبه‌رو خواهند شد.

اینکه آیا روابط چین با آمریکا و کانادا اکنون می‌تواند به روال قبل بازگردد، بستگی به این دارد که واشنگتن و اتاوا چقدر مایلند از رفتار عجولانه خود درس بگیرند؟

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات