تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۳۴۶۴۴

اخبار ویژه ۳۰ آبان

روزنامه کیهان**

لال در برابر غربگرا‌ها زبان‌دراز در مقابل دولت انقلابی

یک روزنامه همسو با مدعیان اصلاحات و اعتدال که ۸ سال سرگرم توجیه سیاست‌های اشتباه دولت روحانی بود، می‌گوید: نمایندگان مجلس که برای آمدن رئیسی بیانیه امضا کردند، حالا چرا از برخی عملکرد‌های دولت انتقاد می‌کنند؟ (!)
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله‌ای نوشت: «پیش‌بینی می‌شد که عده‌ای از نمایندگان مجلس یازدهم سرانجام زبان به انتقاد از دولتی که خودشان با اشتیاق آن را تدارک دیده بودند باز کنند، ولی نه قبل از گذشت حتی سه ماه از استقرار این دولت. تعدادی از نمایندگان مجلس در آبان‌ماه جاری یعنی فقط دو ماه و چند روز بعد از شروع به کار دولت سیزدهم، انتقاد‌های تندی به این دولت وارد کردند که هم از نظر زمانی و هم از نظر محتوایی غیرمنتظره بود. این واقعه قبل از هرچیز نشان می‌دهد شرایط اقتصادی کشور، به قدری غیرعادی است که حتی در حاکمیت کاملاً یکدست نیز امکان تاب‌آوری در برابر رفتار‌های اجرائی نامتناسب با شرایط معیشتی مردم وجود ندارد.
عده‌ای از جمله آن دسته از نمایندگان مجلس که در روز‌ها و هفته‌های گذشته انتقاد‌های صریح و تندی علیه سیاست‌ها و عملکرد دولت مطرح کرده‌اند، تصورشان اینست که مشکلات اقتصادی موجود نتیجه عملکرد دولت است. همین تصور را همین افراد درباره دولت دوازدهم داشتند و با شدت بیشتری به آن دولت هم اعتراض می‌کردند. امید تمام این انتقادکنندگان - اگر فرض این باشد که انتقادهایشان از روی اعتقاد بود و قصد و غرض سیاسی نداشتند - در دوران دولت گذشته این بود که دولت سیزدهم خواهد توانست از عهده حل مشکلات برآید و به وضعیت معیشتی مردم سروسامان بدهد.
اکنون که نزدیک سه ماه از استقرار دولت سیزدهم گذشته، آن امید محقق نشده و شرایط بگونه‌ای رقم خورده که حتی نمایندگان مجلس یازدهم که برای رئیس‌جمهور شدن آقای رئیسی طومار ۲۲۰ نفره امضاء کرده بودند نیز با صراحت و شدت از دولت دلخواه خود انتقاد می‌کنند. روشن است که این انتقاد‌ها به‌دلیل فشار‌هایی است که مردمِ خسته شده از مشکلات معیشتی به نمایندگان می‌آورند و از آن‌ها می‌خواهند برای وادار کردن دولت به حل این مشکلات کاری بکند.
انتقاد‌های نمایندگان و البته مردم کوچه و بازار این روز‌ها اینست که برخلاف وعده‌های رئیس‌جمهور رئیسی، ارزاق عمومی هر روز گران‌تر شده‌اند، حقوق‌های نجومی برقرارند، ارز و سکه با روند صعودی خود تمام عرصه‌های معیشتی را تحت تأثیر قرار داده‌اند و در یک کلام، زندگی کردن برای اقشار ضعیف و متوسط هر روز سخت‌تر می‌شود. به همین دلیل همه سؤال می‌کنند پس چرا خبری از مهار شدن تورم و جلوگیری از گرانی نیست و چرا مشکلات معیشتی رو به حل شدن نمی‌روند.
نکته اساسی اینست که مشکلات معیشتی را نه باید به حساب این دولت گذاشت و نه دولت قبل. علت اصلی این مشکلات، تحریم‌ها هستند و ماجرای برجام که عده‌ای تا قبل از این دولت تلاش می‌کردند آن را به هیچ بگیرند، ولی حالا همان حضرات به این نتیجه رسیده‌اند که تا این علت را معالجه نکنند، نمی‌توانند اقتصاد بحران‌زده را سروسامان بدهند و مشکلات معیشتی را حل کنند. همه باید خوشحال باشیم که دولتمردان کنونی به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اند. البته شرط موفقیتشان در معالجه علت اصلی اینست که از شعارزدگی فاصله بگیرند و در مذاکرات، ضمن رعایت منافع ملی و استقلال و عزت کشور، به واقعیت‌ها نیز توجه نمایند».
نویسنده این مقاله احتمالا نمایندگان مجلس را هم به کیش خود و هم‌طیفانش پنداشته که ۸ سال صدای به ستوه آمدن مردم را می‌شنیدند، اما همه‌چیز را گل و بلبل نشان می‌دادند! چه کسی گفته نماینده‌ای که به لحاظ راهبردی و گفتمانی از آقای رئیسی حمایت می‌کند، نباید از عملکرد اجزای دولت انتقاد کند؟!
دوم، استاد شهید مطهری می‌فرمودند ما حاضریم به مارکسیست‌ها و کمونیست‌ها در دانشگاه کرسی بدهیم که تدریس بکنند، اما گروه‌های التقاطی حق ندارند از امام خمینی دم بزنند یا در تظاهرات خود عکس آیت‌الله خمینی را سر دست بگیرند، بلکه اقتصادی صداقت و انصاف این است که عکس لنین و استالین را بلند کنندو تشخیص را برای مردم دشوار نکنند. حالا متاسفانه همین حرف را باید به برخی متولیان روزنامه «جمهوری اسلامی» یا برخی عناصر نفوذی و غربگرا یادآور شد که اگر می‌خواهید سنگ غربگرا‌ها و عناصر معارض با کشور به انقلاب و جمهوری اسلامی را بر سینه بزنید، مختارید. اما حق ندارید این کار را با گرو گرفتن روزنامه «جمهوری اسلامی» انجام دهید و به قول معروف، گندم‌نمایی و جو فروشی بگیرید!
شرایط اقتصادی موجودحاصل عملکرد طیفی از مدیران است که برخلاف نصیحت و هشدار دلسوزان- به ویژه رهبر حکیم انقلاب- به آمریکا اعتماد کردند، امتیاز نقد دادند و وعده‌های دشمن را به مردم فروختند و هرگاه هم از مسئولین تک‌تک اعضای دولت سؤال شد، بار‌ها و بی‌ربط به موضوع لغو تحریم‌هایی حواله دادند که طبق وعده روحانی با مردم باید یکجا در روز اجرای توافق (دی‌ماه ۹۴) لغو می‌شد نه اینکه در یک فرآیند زمانی ۸ ساله و توسط ۳ دولت اوباما و ترامپ و بایدن، بیش از ۲ برابر شود. آیا با این کلاه بزرگی که دشمن با پیشاهنگی عناصر‌آلوده به نفوذ بر سر ملت ایران گذشتند، گردانندگان روزنامه منتسب به جمهوری اسلامی خجالت نمی‌کشند که همچنان از موضع خردمندی (!) نسخه برجام می‌پیچند؟! آیا خبر ندارند که تورم از صدقه سر دولت «برجام و دیگر هیچ» در اقلام مختلف ۷۰۰ تا بیش از ۱۰۰۰ درصد افزایش داشت؟!
از طرف دیگر آیا مطالبه‌ای را که ظرف ۸ سال (۹۶ ماه) زبان‌شان بند آمده بودند و نمی‌توانستند از دولت یازدهم و دوازدهم بخواهند، حالا طلبکارانه و ظرف ۳ ماه از دولت جدیدی می‌خواهند که ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه و ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی و تورم نزدیک ۵۰ درصد را به ارث گرفته است؟!
ضمناً باید گفت دولت در همین دو سه ماه موفق شده فروش نفت و فرآورده‌های نفتی را افزایش دهد، ۳/۵ میلیارد دلار از درآمد‌ها را بی‌اعتنا به تحریم‌های آمریکا به کشور بیاورد و بالغ بر ۸۵ میلیون دز تزریق واکسن را در کمتر از ۳ ماه انجام دهد، و حال آنکه در ۷ ماهه دولت سابق، ۱۴/۷۰۰ هزار دز واکسن تزریق شده بود.

افزایش چشمگیر صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی در مقایسه با سال ۹۹

میزان درآمد‌های نفتی ۷ ماه اخیر، از کل درآمد نفتی ۱۲ ماهه در سال گذشته بیشتر شده است.
روزنامه ایران درباره جهش درآمد‌های نفتی کشور در اوج تحریم‌ها گزارش داد: منابع آگاه از افزایش صادرات نفت کشور و نیز درآمد‌های وصولی حاصل از صادرات نفت در ماه‌های اخیر خبر می‌دهند.
یک مقام آگاه به «ایران» توضیح می‌دهد: «نه تنها صادرات نفت خام، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی افزایش داشته؛ بلکه درآمد‌های نفتی ایران بخصوص میزان وصولی‌ها طی ۷ ماه نخست امسال از کل درآمد نفتی سال گذشته به میزان قابل توجهی بیشتر شده است. این مساله به تراز هزینه‌ها و مخارج بودجه ۱۴۰۰ کمک کرده است.» او ادامه می‌دهد: «وزیر امور اقتصادی و دارایی در روز‌های اخیر اعلام کرد که دولت اقدام به استقراض از بانک مرکزی نکرده است. یک دلیل آن همین افزایش صادرات نفت و درآمد‌های نفتی است. دلیل دیگر، تحقق فراتر از ۱۰۳ درصدی درآمد‌های ذکر شده در تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۰ است. بخش قابل توجهی از این درآمد‌ها از محل فروش گاز و محصولات پالایشی رقم خورده است.
در همین حال، صندوق بین المللی پول نیز دوهفته قبل گزارشی را منتشر کرد که در بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی آن آمده است: «ذخایر ارزی ایران از ۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰، به ۳۱.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ (یک سال منتهی به ماه جاری) رسیده است.» افزایش صادرات نفت ایران و همینطور افزایش وصولی‌های حاصل از صادرات نفت حتی نسبت به فصل بهار، مبحث مهمی برای اقتصاد کشور به شمار می‌رود. شرایط به گونه‌ای است که نه تنها وصولی‌ها از محل صادرات کنونی نفت است، بلکه بخشی از درآمد‌های معوق شده نیز در حال پرداخت هستند.
در همین حال براساس تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک - بر اساس گزارش منابع ثانویه - در ماه اکتبر ۲۰۲۱ (مهر-آبان) تولید نفت خام ایران ۲میلیون و ۵۰۲ هزار بشکه در روز برآورد شده؛ که نسبت به میانگین سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر است. از نظر کارشناسان ۲ عامل اصلی، در این افزایش تولید و صادرات نقش داشته است. نخست افزایش مذاکرات نفتی در دولت سیزدهم و دوم افزایش کشش بازار برای فروش نفت. اما تنها بازار نفت نیست که این روز‌ها شاهد حضور پررنگ‌تر ایران است. به گفته رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران «۱۲کشور نیز میزبان فرآورده‌های نفتی ایران بویژه بنزین و گازوئیل هستند. ایران بیش از ۶۰ میلیون لیتر در روز بنزین و گازوئیل به این ۱۲ کشور صادر می‌کند که ارزش محصول صادراتی با توجه به افزایش قیمت نفت و گاز به رقم قابل توجهی رسیده است. این یک خبر خوش برای اقتصاد ایران است.»

۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی میراث دولت روحانی

یک روزنامه اصلاح‌طلب می‌گوید: دولت روحانی ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی برای دولت جدید به ارث گذاشته است.
روزنامه اعتماد با اشاره به گزارش مستند مرکز پژوهش‌های مجلس نوشت: در این گزارش نکاتی عنوان شـده که تا پیش از این به صورت جسـته و‌گریخته توسط برخی مسئولان گفته می‌شد، اما تایید ضمنی این نکات نشان می‌دهد که تا چه اندازه سیاست‌های نادرست موجب وخیم‌تر شدن وضعیت اقتصادی شده است. براساس این گزارش مهم‌ترین دلیل تشدید کسری بودجه در سال گذشته افزایش تا ۵۰ درصدی حقوق و مزایا بوده است. از آنجایی که تورم سالانه تا مهر سـال جاری ۴۵/۴ درصد اعلام شـده، بنابراین عدم افزایش حقوق‌ها در سال آینده می‌تواند موجب فقیرتر شدن اقشار کم‌درآمد شود.
سایر داده‌های رسمی از بازار پولی و مالی نیز نشان می‌دهد که عمده راهکار‌های جبران کسری بودجه که این مرکز ۲۲۹ هزار میلیارد تومان تخمین زده.
واگذاری اوراق، استقراض از بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی عنوان شـده است. همین راهکار‌ها باعث شده که بدهی دولت که شامل شرکت‌های دولتی نیز می‌شود به حدود ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان برسد؛ برای پی بردن به بزرگی این عدد کافی اسـت بدانیم که رقـم بدهی‌های دولت، ۴۷ درصد از کل نقدینگی ایجاد شـده تا پایان سال ۹۹ بوده است.
در بخش دیگری از گزارش آمده که بخشی از بدهی دولت به صندوق توسعه ملی به صورت «بدهی» در ترازنامه مالی دولت لحاظ نشده است. از این رو بیم این می‌رود که مبالغی که دولت از این صندوق قرض گرفته و به‌صورت بدهی نیز نمایش داده نشده هیچ‌گاه به صندوق بازنگردد. این امر علاوه بر اینکه از بین رفتن ثروت بین نسلی است، به تورم کشور نیز می‌افزاید و حتی ممکن است رویه‌ای برای دولت‌های آتی باشد تا از صندوق وام بگیرند، ولی منابع را بازنگردانند.
اعتماد در ادامه می‌نویسد: دولت (در سال ۹۹) ۳۵ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی با اتکا به درآمد‌های نفتی بدون اینکه ارزی در دسترس باشد، استقراض کرده است. همچنین عملیات‌های مالی برای جبران کسری تراز عملیاتی که ۲۳۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده بود، ۱۲۳ تا ۱۲۵ هزار میلیارد تومان به پایه پولی کشور اضافه کرد.
از سوی دیگر ۳۶ درصد از کل منابع بودجه از طریق استقراض از صندوق توسعه ملی و فروش اوراق مالی و نیز استقراض مستقیم از بانک مرکزی بوده است.
بر اسـاس این گزارش طی سال‌های ۹۸ تا ۹۹ حـدود ۳۳۱/۵ هزار میلیارد تومـان به بدهی‌های دولت افزوده شده تا جایی که مبلغ کل بدهی‌ها به حدود ۴۷ درصد از نقدینگی کشور تا پایان ۹۹ رسید. مهم‌ترین دلیل ایـن افزایش نیز اهتمام دولت برای انتشـار اوراق بدهی بود تا بخشـی از کسری بودجه جبران شـود. به مانند آنچه در سـال‌های گذشته رواج داشـته، بیش از ۵۰ درصـد کل بدهی دولت و شرکت‌های دولتی که رقمی بالغ بر ۷۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شـود به بانک مرکزی، سـازمان تامین اجتماعی، دارندگان اوراق بدهی، بدهی شرکت ملی نفت به بانک مرکزی و بدهی این شرکت به صندوق توسعه ملی است.

**************

روزنامه وطن امروز**

توقیف یک فروند کشتی خارجی در آب‌های پارسیان

تفنگداران دریایی ناوتیپ پارسیان یک فروند کشتی خارجی حامل سوخت قاچاق را در آب‌های شهرستان پارسیان توقیف کردند. سرهنگ پاسدار احمد حاجیان، فرمانده ناوتیپ ۴۱۲ ذوالفقار شهرستان پارسیان صبح روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: با رصد اطلاعاتی و در عملیات منسجم، تفنگداران دریایی این ناوتیپ موفق به توقیف یک فروند کشتی خارجی با ۱۱ خدمه در آب‌های استان هرمزگان شدند. وی اظهار کرد: پس از بازرسی از این شناور بیش از ۱۵۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق کشف شد و هر ۱۱ خدمه خارجی آن برای طی مراحل قانونی به حوزه قضایی شهرستان پارسیان معرفی شدند. فرمانده ناوتیپ ۴۱۲ ذوالفقار شهرستان پارسیان بیان کرد: ناوتیپ ۴۱۲ ذوالفقار در حمایت از اقتصاد کشور با هرگونه قاچاق سوخت در دریا به صورت قاطعانه برخورد خواهد کرد.

***

انتصاب رؤسای ستادهای کشوری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

آیت‌الله احمد جنتی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با صدور احکام جداگانه‌ای، رمضان شریف را به سمت رئیس ستاد انتفاضه و قدس، علی‌محمد نائینی را به سمت رئیس ستاد بزرگداشت یوم‌الله نهم دی و انسیه خزعلی را به سمت رئیس ستاد هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر منصوب کرد.

***

آمریکا تحریم‌های شرکت «ماهان‌ایر» را تمدید کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های شرکت هواپیمایی «ماهان ایر» و ۱۲ شرکت بین‌المللی را که با این شرکت همکاری داشتند برای مدت ۶ ماه تمدید کرد. به گزارش راشاتودی، در اسناد رسمی که روز جمعه توسط دفتر امنیت و صنعت، وابسته به وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شده، تحریم‌های اعمال شده علیه ماهان ایر و ۱۲ شرکت برای ۶ ماه دیگر تمدید شده است. این تحریم‌ها شامل ممنوعیت فروش هرگونه تجهیزات آمریکایی مربوط به صنعت هوایی یا قطعات یدکی به این شرکت‌ها می‌شود.

***

نشست سران قوا به میزبانی رئیس‌جمهور برگزار شد

نشست هفتگی سران قوا عصر دیروز به میزبانی رئیس‌جمهور برگزار شد. به گزارش فارس، نشست هفتگی سران قوا بعدازظهر روز گذشته به میزبانی حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد. روسای ۳ قوه در این نشست به بررسی مهم‌ترین مسائل و معضلات روز کشور بویژه در حوزه اقتصاد پرداختند.

***

ایران رفع گام به گام تحریم‌ها را نمی‌پذیرد

وزیر اسبق امور خارجه گفت: اگر غربی‎ها بخواهند برداشتن تحریم‌ها را به صورت گام به گام انجام دهند، ما نیز باید درباره اجرای محدودیت‌های هسته‌ای، گام به گام عمل کنیم. منوچهر متکی در گفت‌وگو با مهر در واکنش به آغاز دور جدید گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌های ظالمانه، گفت: روند پرونده برای افکار عمومی و مردم جهان روشن است. ما فکر می‌کنیم نخستین نکته لازم برای اینکه بتوانیم نسبت به مذاکرات جدید خوش‌بین باشیم، این است که در طرف‌های مذاکره‌کننده اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد. وزیر اسبق امور خارجه تاکید کرد: الان آمریکایی‌ها در مقابل یک تجربه شکست‌خورده هستند؛ ترامپ و هیات حاکمه آمریکا گمان می‌کردند با افزایش فشارها و به تعبیر خودشان تحریم‌های کشنده، موفق خواهند شد ایران را تسلیم کنند. متکی با اشاره به اینکه درباره برجام زمانی که آمریکایی‌ها احساس کنند تدابیر گذشته‌شان در رابطه با ایران شکست خورده است، اراده سیاسی برای ورود به یک مذاکره جدی پیدا می‌کنند، اظهار داشت: این یک واقعیت است که دولت بایدن باید آن را درک کند و اگر به این درک برسند، در مذاکرات نیز جدی می‌شوند. وی گفت: ما یک بار دیگر نیاز داریم مبانی منطق و مواضع‌مان را بیان کنیم؛ هدف‌گذاری ما برگرداندن آمریکا به برجام نیست، بلکه آمریکایی‌ها جرمی مرتکب شده‌اند و باید نسبت به آن پاسخگو باشند. متکی تصریح کرد: شرط اصلی نیز این است که متعهد به اجرای تعهدات خودشان باشند. اگر آمریکایی‌ها و کشورهای دیگر عضو ۱+۵ سابق بپذیرند همه تعهدات خودشان را عمل کنند، ما هم به اجرای برجام فکر می‌کنیم.

***

حمله به ساختمان کنسولگری ایران در هامبورگ

رسانه‌ها در آلمان از حمله افراد ناشناس به ساختمان سرکنسولگری ایران در شهر هامبورگ خبر دادند. به گزارش دویچه‌وله، افرادی با پرتاب «کوکتل مولوتف» به ورودی ساختمان کنسولگری ایران خسارت وارد کرده‌اند. پلیس درباره انگیزه‌های این حمله تحقیق خود را آغاز کرد. به نوشته روزنامه «بیلد» آلمان، سرنشین یک خودروی عبوری شامگاه جمعه ۱۹ نوامبر متوجه دودی شده که از در ورودی ساختمان کنسولگری به هوا برخاسته و علاوه بر آن ۲ مرد را مشاهده کرده که با سرعت از آن مکان دور می‌شدند. مقام‌های محلی احتمال داده‌اند این آتش‌سوزی بر اثر پرتاب «کوکتل مولوتف» توسط مهاجم یا مهاجمان رخ داده باشد. در این حادثه به کسی آسیب نرسیده و فقط ورودی ساختمان کنسولگری خسارت دیده است. بنا بر اعلام رسانه‌های آلمانی، مقام‌های امنیتی شهر بلافاصله تحقیق درباره این حمله را آغاز کرده‌اند و احتمال انگیزه‌های سیاسی را منتفی ندانسته‌اند. 

**************

روزنامه خراسان**

قیمت مسکن در تهران طی ۳۰ سال ۶۳۸ برابر شد

نود اقتصادی - بررسی آمار‌های مسکن شهر تهران از سال ۱۳۷۰ تا هفت ماه نخست امسال نشان می‌دهد میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در این شهر با رشد ۶۳۸ برابری از ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان در سال ۱۳۷۰ به بیش از ۳۰ میلیون تومان در هفت ماه نخست امسال رسیده است.

اوراق تسهیلات مسکن ۸۰ هزار تومانی شد

مهر - هر برگه تسهیلات مسکن با عبور از مرز ۸۰ هزار تومان، به گرانی هزینه دریافت وام خرید مسکن دامن زد. برخی کارشناسان اقتصادی علت افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن را افزایش تقاضای خرید این اوراق با توجه به افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از ابتدای مهر امسال و افزایش تحرکات در بازار مسکن می‌دانند. هم اکنون متقاضیان دریافت تسهیلات خرید مسکن ویژه زوجین تهرانی تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان باید ۹۶۰ برگه ۵۰۰ هزار تومانی خریداری کنند که با احتساب میانگین قیمت هر برگه ۸۲ هزار تومان، ۷۸ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان هزینه دریافت این تسهیلات خواهد شد.

باران گوجه فرنگی را گران کرد

ایسنا - رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی علت افزایش قیمت گوجه فرنگی و سیب زمینی را بارش‌های اخیر دانست و گفت که این بارش‌ها منجر شد تا بخشی از محصولات آسیب ببینند و ورود آن‌ها به بازار با کندی انجام شود.

تورم ۱۴۴ درصدی لبنان

ایسنا - نرخ تورم لبنان بار دیگر افزایش یافت. نرخ تورم لبنان در دوره ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر به ۱/۴۴۴ درصد رسید که این نرخ تورم در مقایسه با دوره مشابه منتهی به ماه قبل ۲/۶ درصد بیشتر شده است. لبنان که پیشتر نیز درگیر بحران ارزی شده بود پس از انفجار مرگبار بیروت با شرایط پیچیده تری مواجه شده است و بسیاری از کارشناسان گفته اند وضعیت اقتصادی این کشور در ماه‌های پیش رو بدتر خواهد شد.

لاستیک کامیون داخلی ۲۵ درصد گران شد

مهر - شرکت‌های تولیدکننده لاستیک از افزایش ۲۵ درصدی لاستیک سنگین بایاس و ۱۵ درصدی رادیال خبر داده اند. هفته گذشته کریمی، دبیر کانون سراسری کامیون داران از «روی آوردن رانندگان به خرید لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته که با کولبری از اقلیم کردستان عراق وارد کشور می‌شود» و همچنین «افزایش اقبال به خرید لاستیک دست دوم و کارکرده ناوگان نفتکش که به دلایل ایمنی مجبور به نوسازی لاستیک‌های خود با فواصل زمانی کوتاه هستند»، خبر داده بود.

**************

روزنامه ایران**

اول نیکزاد، بعد من!

خبر اول اینکه، رحمت‌الله بیگدلی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مطلبی مدعی شده بود که رئیس جمهور علی‌رغم سابقه طولانی در دستگاه قضا، در نامه معرفی «یوسف نوری» به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، به جای واژه حقوقی «اصل ۱۳۳ قانون اساسی» از عبارت «ماده ۱۳۳ قانون اساسی» استفاده کرده است. استناد بیگدلی به سخنان علی نیکزاد، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در زمان قرائت نامه آیت‌الله رئیسی برمی‌گردد به این که نیکزاد به جای اصل ۱۳۳ قانون اساسی، ماده ۱۳۳ را قرائت کرده است. این درحالی است که رسانه‌ها پیش از این، نامه رئیس جمهور خطاب به مجلس را منتشر کرده بودند که در آن به درستی از واژه «اصل ۱۳۳» استفاده شده بود و در واقع این اشتباه از ناحیه علی نیکزاد رخ داده است. بیگدلی در گفتگو با خبرنگار «ایران» پیرامون ادعای خود گفت: بهتر این است که نیکزاد به اشتباه خود اعتراف کند و من هم در آن صورت حرف خود را پس می‌گیرم!

تعیین پاداش ۱۰ میلیون دلاری برای ۲ هکر ایرانی

دست آخر اینکه، تابناک به نقل از یورونیوز خبر داده که برنامه «پاداش برای عدالت» وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که در صورت ارائه اطلاعاتی که به اجرای عدالت درباره «سجاد کاشیان» و «سید محمدحسین موسی کاظمی» منتهی شود، پاداشی تا ۱۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است. سید محمدحسین موسی کاظمی، ۲۴ ساله و سجاد کاشیان، ۲۷ ساله متهم هستند که اطلاعات محرمانه انتخاباتی ایالات متحده را از دست‌کم یک وب سایت انتخاباتی ایالتی دریافت کرده‌اند و با دیگر افراد برای انتشار اطلاعات نادرست به‌منظور تضعیف اعتماد امریکایی‌ها به روند انتخابات توطئه کرده‌اند.

**************

روزنامه شرق**

توقف ساخت پایگاه نظامی محرمانه در امارات

پایگاه نظامی محرمانه چین که در بندر خلیفه ابوظبی در حال ساخت بوده، موجب تنش در روابط آمریکا و امارات شده و با فشار‌های آمریکا متوقف شده است. نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی به نقل از مقامات بلندپایه آمریکایی خبر داد دستگاه اطلاعاتی آمریکا به‌تازگی اطلاع یافته چین به صورت محرمانه در حال ساخت پایگاه نظامی در یک بندر اماراتی است.
بر اساس این گزارش، این پایگاه نظامی که در بندر خلیفه ابوظبی در حال ساخت بوده، موجب تنش در روابط آمریکا و امارات شده و با فشار‌های آمریکا متوقف شده است. این گزارش افزوده که در پی فشار‌های آمریکا، مشاور امنیت ملی و فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه از این پایگاه دیدن و تأکید کرده که واشنگتن به ابوظبی هشدار داده هرگونه حضور نظامی چین در امارات به روابط دو کشور آسیب جدی خواهد زد.
سفارت امارات در واشنگتن در پاسخ به درخواست وال‌استریت ژورنال برای توضیح تأکید کرده اطلاعی در‌این‌باره ندارد. پیش از این همین نشریه در گزارش دیگری تأکید کرده بود گسترش روابط امارات و چین موجب نگرانی شدید آمریکا شده است.
مقامات آمریکایی گفته‌اند گسترش روابط ابوظبی و پکن ممکن است قرارداد فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات را تحت تأثیر قرار دهد و آمریکا را به دریافت ضمانت از امارات درباره جلوگیری از دستیابی چین به فناوری این جنگنده وادار کند.
در اکتبر گذشته، کمیته امنیت مجلس نمایندگان آمریکا، رئیس سازمان اطلاعات ملی این کشور را مأمور کرد که در ۶۰ روز گزارش جامعی از ابعاد گوناگون روابط امارات و چین ارائه دهد. روابط چین و امارات در سال‌های اخیر گسترش فراوان یافته و وارد فاز نظامی هم شده و امارات از‌جمله خریداران پهپاد‌های چینی بوده است.
امارات بزرگ‌ترین شریک تجاری غیرنفتی چین در خاورمیانه است و حجم مبادلات تجاری دو کشور سالانه ۵۰ میلیارد دلار است و هر دو اعلام کرده‌اند این حجم را تا ۲۰۳۰ به ۲۰۰ میلیارد دلار خواهند رساند.

****************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات