تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۳۴۷۳۹

اخبار ویژه ۷ آذر

روزنامه کیهان**

به جای دفاع از اغتشاشگران باید از مردم عذرخواهی می‌کردید

در حالی که کشاورزان اصفهانی رسما به تجمع خود پایان داده بودند، روزنامه «جمهوری اسلامی» مدعی شد: اغتشاشگرانی که روز جمعه اقدام به آتش زدن موتور پلیس و آمبولانس و سنگ‌اندازی به پلیس کردند، کشاورزان بوده‌اند (!)
نویسنده ادعا کرد: برخورد با کشاورزان اصفهانی برای پایان دادن به تجمع آن‌ها در زاینده‌رود، واقعه‌ای بود که از دولت سیزدهم با توجه به شعار‌های مردمی بودن این دولت بسیار دور از انتظار بود. حتی اگر قصور یا تقصیری هـم از کشاورزان تجمع‌کننده در زاینده‌رود سـرزده باشـد، راه‌های منطقی و مسالمت آمیزی برای برخورد وجود دارند که قطعا نتیجه بخش هستند. علاوه بر اینکه کشاورزان، قشر زحمتکش و شـریفی هستند، بسیاری از حاضران در تجمع زاینده‌رود از خانواده‌های شهدا و جانبازان بودند. حتی اگر هیچ عضو خانواده شهید و جانبازی هم در میان آنان نباشـد، اصولا با مردمی که در پی مطالبه حق خود هستند باید با حُسـن‌خلق و رفتار مسالمت‌آمیز برخورد کرد. در تعبیرات امام خمینی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی، مردم «ولی نعمت‌ها»، «صاحبان کشور» و «به‌وجودآورندگان اصلی انقلاب و نظام» دانسـته شـده‌اند.
از رفتار قهری بدتر، وارونه جلوه دادن واقعیت‌هاست، اینکه با مردم برخورد شود و سپس با توسل به ترفند‌های تبلیغاتی تلاش‌هایی برای وارونه جلوه دادن آنچه رخ داده است به عمل آید، علاوه بر اینکه افکار عمومی را قانع نمی‌کند، اعتماد مردم به مسئولین و دستگاه‌های تبلیغاتی را مخدوش می‌نماید. هیچ چیز بهتر از برخورد صادقانه با مردم نیست کما اینکه هیچ چیز بدتر از دروغ گفتـن بـه مردم نیست. برخورد صادقانه با مردم همواره راهگشاست و مردم وقتی از کارگزاران نظام صداقت ببینند، حاضرند با سختی‌ها و نارسایی‌ها کنار بیایند و بسیاری از مشکلات را نیـز تحمل کنند. مردم، چیزی بیش از حق واقعی خود برای یک زندگی شرافتمندانه نمی‌خواهند. این مطالبه منطقی را می‌توان با مدیریت عاقلانه و عادلانه و با برخورد منطقی برآورده کرد. اگر دولتمردان ما اکنون فکرشان را بر چگونگی بهره‌برداری از مذاکرات وین متمرکز کرده‌اند، خوبست، ولی به این نکته توجه کنند که مهم‌تر از مذاکرات وین، تأمین حقوق مردم است.
یادآور می‌شود کشاورزان اصفهانی پنج‌شنبه اعلام کردند به تجمع خود پایان می‌دهند، اما عناصر مزدور وابسته به گروهک‌ها اقدام به آتش زدن چادر آن‌ها کردند و روز جمعه هم در پوشش کشاورز همان شعار‌های ضدانقلابی فتنه‌گران در فتنه ۸۸ را که از سوی رسانه‌های بیگانه پردازش می‌شد، تکرار کردند. اما با این همه نویسنده اوباش وابسته به ضدانقلاب را به خانواده شهدا و جانبازان نسبت داده که ظلم مضاعف به این خانواده‌های مکرّم است.
نکته مهم این است که این اغتشاش سازمان‌یافته در آستانه مذاکرات وین و در حالی است که دست طرف غربی خالی و در انظار جهانی محکوم بود، صورت گرفت تا دست آمریکا و اروپای عهدشکن را پر کند. ضمن اینکه اگر گردانندگان روزنامه مذکور صداقت داشته باشند، باید اعلام کنند که عملکرد مدیریت غربگرای مورد حمایت آن‌ها (در دولت سابق) علت اصلی عدم رسیدگی به برخی مشکلات کشاورزی بلکه تشدید آن بوده و به همین خاطر، از مردم عذرخواهی کنند؛ نه اینکه از دولت جدید طلبکار شوند!

تیم مذاکره‌کننده این‌بار با دست پُر به وین رفت

تیم جدید مذاکره‌کننده این‌بار با دست پر و برای تغییر ریل مذاکرات، به وین رفته است.
به گزارش رجانیوز، سخن آقای رئیسی در اولین نشست خبری پس از ریاست جمهوری مبنی بر اینکه «سیاست خارجی ما نه از برجام شروع می‌شود و نه به برجام ختم می‌شود»؛ بیانگر رویکرد دولت جدید در روابط بین‌الملل بود و عنوان راهبرد دیپلماتیک دولت سیزدهم، پیام روشنی برای طرف‌های خارجی داشت.
همین راهبرد بعدتر با این تعبیر وزیر خارجه که «وزارت خارجه دولت سیزدهم، وزارت برجام نیست» معنای دقیق‌تری یافت و رویکرد چندجانبه‌گرایی و نگاه جدی‌تر به شرق، به‌عنوان محور سیاست خارجی دولت رئیسی شکل شفاف‌تری به خود گرفت.
پس از آن و با بررسی سناریو‌های متعدد برای چگونگی حضور ایران در مذاکرات وین، طبق اعلام معاون سیاسی وزیر خارجه، دستور اصلی گفتگو‌ها از «احیای برجام» به «لغو تحریم» تغییر یافته و با تأکید بر «شروع» و نه «ادامه» دور جدیدی از تلاش‌های دیپلماتیک، راهبرد اصلی جمهوری اسلامی برای حضور در گفتگو‌ها مشخص‌تر شد. باقری همچنین به صراحت اعلام کرد که آنچه در مذاکرات پیش‌رو مورد بحث قرار خواهد گرفت، نه مسائل هسته‌ای ایران که گفتگو‌هایی برای لغو تحریم‌ها خواهد بود.
اکنون و در آستانه آغاز مذاکرات جدید، جمهوری اسلامی با اقدامات فعالانه در حوزه دیپلماتیک، اقتصادی و فنی تلاش کرده تا صحنه‌آرایی جدیدی برای گفتگو‌ها ایجاد کند: معاون سیاسی وزیر خارجه با تمام طرف‌های عضو برجام گفتگو‌هایی صورت داده و مواضع جمهوری اسلامی در دور جدید مذاکرات به اطلاع آن‌ها رسیده است. اکنون چین و روسیه هر دو بر دستور کار مدنظر ایران برای لغو تحریم‌ها اصرار دارند.
برخلاف دوره‌های قبل که به خواسته‌های سیاسی آژانس رسمیت داده می‌شد، ایران در این مدت درخواست‌های غیرمنطقی این نهاد را قاطعانه رد کرده و در هر دو سفر گروسی به تهران، اجازه انحراف آژانس از حوزه فنی به حواشی سیاسی را نداده است.
دولت همچنین در این مدت، سند افزایش دو برابری صادرات غیرنفتی به کشور‌های همسایه را تنظیم و به بخش‌های مختلف کشور برای اجرای کوتاه‌مدت ابلاغ کرده است.
از طرف دیگر، با تلاش‌هایی که در حوزه نفتی و بانکی صورت گرفته، اکنون جریان صدور نفت و واردات ارز به طرز موثری بهبود یافته است. این موضوع در مواضع رسمی رئیس‌جمهور، وزیر نفت و رئیس کل بانک مرکزی مورد تأکید قرار گرفته است.
همچنین در حال حاضر جمهوری اسلامی از حیث فنی در نقطه بازدارندگی هسته‌ای قرار گرفته است.
ترکیب تیم مذاکره‌کننده هم کاملاً ناظر به هدف گفتگو‌ها یعنی «لغو تحریم» تنظیم شده است. بخش‌های سیاسی، دیپلماسی اقتصادی و حقوقی وزارت خارجه به همراه نمایندگانی از وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت نفت ترکیب اصلی تیم مذاکره‌کننده ایران در دور جدید خواهند بود. هر چند دولت سیزدهم کار ساده‌ای برای تغییر ریل مذاکرات نداشت و خروج از بن‌بست وین (ریل نادرست روحانی) به سادگی ممکن نبود، اما در نهایت این مهم محقق شده و ایران در شرایطی پای میز گفتگو حاضر می‌شود که به‌طور واقعی و نه نمایشی می‌تواند امیدوار به «لغو تحریم» باشد.

سانسور علت بحران ترکیه در نشریات غربگرا

نشریات غربگرای مدعی اصلاح‌طلبی، با تیتر‌هایی مانند «اردوغان در سراشیبی سقوط» و «خود کرده بدون تدبیر اردوغان سقوط ارزش لیر ترکیه، شهروندان را به خیابان‌ها کشاند»، به بحران اقتصادی و سیاسی اخیر در ترکیه پرداختند.
شرق در گزارشی با عنوان «اردوغان در سراشیبی سقوط» نوشت: «حمایت رئیس‌جمهوری ترکیه از سیاست مالی دولت و ادامه کاهش شدید ارزش پول ملی این کشور، جرقه اعتراض‌ها علیه رجب طیب اردوغان را در آنکارا و استانبول روشن کرد و احزاب مخالف اردوغان خواستار برگزاری انتخابات فوری در ترکیه شدند. در همین حال صد‌ها نفر در خیابان‌های آنکارا پایتخت ترکیه دست به راهپیمایی زدند و اردوغان را به سوءمدیریت اقتصاد این کشور متهم کردند و خواستار استعفای دولت او شدند. شعار «استعفای حزب عدالت و توسعه»، «ما در حال غرق شدن هستیم»، «دولت استعفا» و «ما قادر به تأمین زندگی خود نیستیم» از جمله شعار‌های این اعتراض‌ها بوده است. در سال جاری میلادی حدود ۴۰ درصد از ارزش لیر ترکیه کاسته شده است و انتظار می‌رود با تداوم سیاست‌های دولت اردوغان این روند ادامه داشته باشد.
در نوامبر سه سال پیش نرخ تورم ترکیه به بیش از ۲۵ درصد رسیده بود، ولی این نرخ در پنج ماه نخست سال ۲۰۱۸ همواره کم‌تر از ۱۵ درصد بود و از این نظر، فشار تورم سال جاری در سال‌های پس از ۲۰۰۳ در اقتصاد ترکیه تجربه نشده است.
البته منتقدان دولت اردوغان معتقدند که نرخ واقعی تورم بیش از رقم فعلی و در حدود ۵۰ درصد است. نرخی که پیش از نخست‌وزیری اردوغان ثبت شده بود. با وجود این‌که آغاز دوران نخست‌وزیری رجب طیب اردوغان در سال ۲۰۰۳ با تک رقمی شدن نرخ تورم در سال ۲۰۰۴ همراه شد و این سطح از نرخ تورم در ماه‌های زیادی تکرار شده، ولی از سال ۲۰۱۷ و سه سال پس از پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۴، تورم دورقمی بر اقتصاد این کشور حاکم و موجب کاهش محبوبیت او شده است.
گزارش‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول نشان‌دهنده این است که ترکیه در حال حاضر، یکی از کشور‌های بدهکار جهان است که برای بازپرداخت معوقات بدهی خود به چند موسسه و بانک جهانی، دچار مشکل شده است. روزنامه اعتماد نیز در گزارشی مشابه می‌نویسد: «سقوط آزاد ارزش برابری لیر ترکیه در برابر دلار و افزایش شدید تورم در این کشور، با واکنش گسترده عمومی مواجه شده است. تظاهرات‌کنندگان خواهان کناره‌گیری اردوغان از قدرت و واگذاری قدرت از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه شدند. با سقوط پنج درصدی قیمت لیر در مقابل دلار، ارزش پول ملی ترکیه به ۱۲ لیر در مقابل دلار رسید که پایین‌ترین رقم در ۲۰ سال گذشته است. چهار سال پیش هر دلار آمریکا با ۳.۵ لیر ترکیه معامله می‌شد. در واکنش به روز‌های سیاه بازار‌های مالی ترکیه، عده‌ای از مردم در استانبول و آنکارا به خیابان‌ها آمدند تا اعتراض خود را به سوءمدیریت اقتصادی دولت نشان دهند. معترضان در استانبول با خطاب کردن حزب عدالت و توسعه شعار می‌دادند «آ ک پ برو بیرون، این کشور مال ماست.» در محله قاضی‌کوی استانبول شعار می‌دادند: «آ ک پ در گور، مردم در قدرت» خواهان کناره‌گیری حزب حاکم از قدرت شدند. برخی رسانه‌ها از شکل‌گیری تجمع‌های اعتراضی مشابه در اسکی شهر استان ازمیر ترکیه خبر داده‌اند.»
آنچه در گزارش نشریات غربگرا و مدعی اصلاح‌طلبی مفقود است، ریشه‌های واقعی سقوط اقتصادی ترکیه با وجود پیروی از دیکته‌های سیاسی و اقتصادی غرب است؛ و این در حالی است که محافل غربگرای مدعی اصلاح‌طلبی، تا همین چند سال قبل مدعی بودند باید نظام سیاسی سکولار و غربگرایی مانند ترکیه تشکیل شود تا کشور بتواند پیشرفت کند (!)، اما جالب و تلخ اینکه دولت ترکیه با وجود چند دهه پیگیری و با وجود خوش‌خدمتی‌هایش به آمریکا و غرب در قالب ناتو (و همچنین نقش‌آفرینی در جنگ‌افروزی‌های منطقه مطلوب آمریکا و اروپا و اسرائیل)، اجازه نیافته تا عضو اتحادیه اروپا شود و حال آنکه چند ده سال است میزبان پایگاه‌های نظامی ناتو و آمریکا است. ترکیه هم‌اکنون بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار بدهی دارد.

**************

روزنامه وطن امروز**

اطلاعیه کانون صرافان ایرانیان درباره اعلام قیمت ارز

کانون صرافان ایرانیان در اطلاعیه‌ای اعلام نرخ ارز را بدون ذکر منبع برای شرکت‌های صرافی سراسر کشور ممنوع کرد. در اطلاعیه شماره ۳۹۱ این کانون آمده است: نظر به اعلام نرخ ارز توسط اشخاص فاقد صلاحیت و ایجاد التهاب در بازار ارز به منظور سوءاستفاده، بدینوسیله به اطلاع کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حوزه انتشار نرخ ارز می‌رساند، وفق دستورالعمل‌های صادره، شرکت‌های صرافی دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف به اعلام نرخ انواع ارز در محل صرافی یا از طریق دیگر هستند؛ بنابراین اعلام نرخ ارز به هر نحو، بدون ذکر منبع و نام صرافی از مصادیق نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر بوده، لذا با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

***

وزیر جهاد کشاورزی خبر داد
توزیع هوشمند برنج، روغن و شکر از هفته آینده

وزیر جهاد کشاورزی گفت: از هفته آینده شکر، روغن و برنج با قیمت‌های تعزیراتی به اقلام توزیع هوشمند در منازل اضافه خواهند شد و هر چه استفاده از سامانه هوشمند بیشتر شود واسطه‌ها کمتر می‌شود. سیدجواد ساداتی‌نژاد با بیان اینکه تمرکز ما در ماه‌های اول آغاز به کار دولت تأمین امنیت غذایی و تلاش برای ساماندهی بازار اقلام اصلی از جمله مرغ و تخم‌مرغ بوده است، گفت: در این راستا توانستیم بازار مرغ و تخم‌مرغ را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که طی روز‌های آینده تا پایان سال شرایط مطلوبی در این بخش‌ها را شاهد خواهیم بود. وی ادامه داد: برای تأمین اقلام مورد نیاز شب عید و بعد از آن ماه رمضان برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است و همچنین بسترسازی برای کشت قراردادی، خرید دام مازاد روستاییان و عشایر و سنددار کردن اراضی کشاورزی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

***

ثبت تخلیه و بارگیری۴۲ میلیون تن کالا در بنادر در دولت سیزدهم

وزارت راه‌وشهرسازی اعلام کرد در ۳ ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم، ۴۲ میلیون تن تخلیه و بارگیری در بنادر بازرگانی کشور در حوزه صادرات، واردات و ترانزیت ثبت شده است. بر اساس گزارش معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه‌وشهرسازی، از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم در ۳ ماه نخست فعالیت این دولت، ۴۲ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر بازرگانی انجام شده است. بر پایه این گزارش، از این میزان ۲۸ میلیون تن کالای غیرنفتی و ۱۴ میلیون تن کالای نفتی بوده است. همچنین بر اساس این گزارش، انجام ۵۰۷ هزار عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر در بنادر بازرگانی کشور، عملکرد دیگر سازمان بنادر و دریانوردی در طول ۳ ماه نخست فعالیت این دولت به شمار می‌آید. انجام ۱۱ میلیون تن صادرات کالای غیرنفتی، انجام ۱/۶۲ میلیون تن ترانزیت کالای غیرنفتی و انجام ۹۹۰ هزار تن ترانشیپ کالای غیرنفتی در بنادر بازرگانی کشور از دیگر اقدام‌های سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یکی از سازمان‌های زیرمجموعه وزارت راه‌و‌شهرسازی در این مدت بوده است. علاوه بر این، در بازه زمانی یادشده تعداد ۲ هزار و ۶۴۱ فروند شناور ورودی بالای یکهزار تن در بنادر بازرگانی پذیرش شد.

***

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز:
گاز ۷۶ درصد مشترکان خانگی گران نمی‌شود

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به جریمه مشترکان پرمصرف گاز گفت: در ۳ پله اول که ۷۶درصد مشترکان بخش خانگی را شامل می‌شود، افزایش قیمت گاز لحاظ نخواهد شد. سیدجلال نورموسوی با بیان اینکه بر اساس تبصره ۸ قانون بودجه، گازب‌های مشترکانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند و مصرف آن‌ها در حد متعارف است، رایگان خواهد بود، افزود: از همین رو هیات دولت ۳ پله اول جدول پلکانی مصرف گاز را به عنوان مصرف متعارف تشخیص داد. وی ادامه داد: برای سایر مشترکان که مصرف گاز آن‌ها در این ۳ پله قرار دارد، افزایش قیمت گازی اعمال نخواهد شد. نورموسوی تاکید کرد: حدود ۷۶ درصد مشترکان بخش خانگی در محدوده مصرف متعارف گاز قرار دارند. وی گفت: از پله ۴ به میزان ۴۰ درصد به قیمت گازب‌ها اضافه می‌شود و تا پله دوازدهم، افزایش ۴۰ درصدی گازب‌ها در هر پله اعمال خواهد شد.

***

چراغ سبز وزیر راه به انبوه‌سازان برای ورود فناوری نوین ساخت مسکن

وزیر راه‌و‌شهرسازی ضمن موافقت با ورود فناوری نوین ساخت مسکن به کشور توسط بخش خصوصی گفت: برای نهضت ملی مسکن زمین رایگان واگذار می‌کنیم. رستم قاسمی در جلسه با انبوه‌سازان سراسر کشور با بیان اینکه اکنون موضوع نهضت ملی مسکن در کشور مطرح است، اظهار کرد: اقدامات زیادی در راستای نهضت ملی مسکن انجام شده و اقدامات زیادی نیز برای انجام باقی‌مانده است، بنابراین این جلسه را برای استفاده از نظرات و تجربیات انبوه‌سازان تشکیل دادیم تا روندی را در پیش بگیریم که نتیجه آن ساخت مسکن برای مردم باشد. وی با بیان اینکه امروز هزینه مسکن در سبد خانوار بسیار زیاد است، تصریح کرد: در شهر‌های بزرگ بیش از ۶۰ درصد و در شهر‌های کوچک به میزان کمتر، هزینه‌های مسکن در سبد خانوار برآورد شده است. وزیر راه‌و‌شهرسازی با یادآوری اینکه در جلسه شورای عالی پول و اعتبار نیز جلسات متعددی با بانک مرکزی برگزار شده است، گفت: سهم پرداخت تسهیلات مسکن در هر شهر تقریبا تعیین و به همه بانک‌ها ابلاغ و همچنین سهم هر بانک نیز تعیین شده است. قاسمی افزود: حدود یک میلیون از تعداد این واحد‌ها متناسب با جمعیت روستا‌های کشور، مسکن روستایی کشور است و بقیه نیز در بخش شهری ساخته می‌شود.

**************

روزنامه خراسان**

دارایی‌های دولت ۲ برابر حجم نقدینگی

تسنیم -پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این که دارایی‌های شناسایی شده دولت معادل دو برابر حجم نقدینگی است، گفت: بخشی از این دارایی‌ها توسط دولت استفاده می‌شود و بقیه بدون استفاده مانده است که می‌توان با مولدسازی از این ظرفیت استفاده کرد. وی‌افزود: حجم نقدینگی در کشور هم اکنون حدود ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان است، یعنی تاکنون حدود ۸۰۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی دولت شناخته شده است.

۱۰۰ هزار تن کسری گوشت داریم

ایسنا - وزیر جهاد کشاورزی گفت: در مجموع ۱۰۰هزار تن کسری گوشت داریم که از خارج از کشور وارد می‌شود. ساداتی نژاد در بازدید از دامداری هشت هزار راسی قرچک اظهار کرد: اعتقاد داریم در مجموع ۱۰۰ هزار تن کسری گوشت داریم که از خارج از کشور وارد می‌شود. وی گفت: نگاه دولت بر این است که می‌توان این کسری گوشت را از کشور‌های همسایه تامین کرد و لزومی ندارد که حتما از کشور‌های دور دست وارد کنیم.

**************

روزنامه ایران**

درگیری‌های اصفهان فوتی نداشته است

خبر اول اینکه، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با مهر اظهار داشت: حال ۲ نفر از مصدومان درگیری‌های جمعه در اصفهان مناسب نیست، اما تاکنون فوتی گزارش نشده است. بسیاری از این مصدومان در هنگام مراجعه، سرپایی درمان و مرخص شدند. نورالدین سلطانیان با بیان اینکه بر اساس آخرین اطلاع، تاکنون در حوادث روز گذشته اصفهان فوتی نداشتیم، اضافه کرد: تلاش می‌کنیم آمار دقیق و بهنگام مصدومان را بزودی برای جلب اعتماد مردم ارائه کنیم تا رسانه‌های معاند نتوانند موج سواری کنند.

سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به امریکا برای رایزنی درباره ایران

خبر دیگر اینکه، یک رسانه صهیونیستی گزارش داده «بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی «در آینده نزدیک» برای رایزنی درباره ایران به واشنگتن سفر خواهد کرد. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی با استناد به آنچه گزارش اطلاعاتی دولت انگلیس خوانده شده، مدعی شده که ایران یک ماه با ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد. رژیم صهیونیستی که تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود، در سال‌های گذشته بار‌ها زمانبندی‌های مختلف و متناقضی درباره دستیابی ایران به «بمب هسته‌ای» مطرح کرده است. کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی مدعی شده، اطلاعات مندرج در گزارش اطلاعاتی دولت انگلیس قبلاً تنها به مقام‌های اطلاعاتی کشور‌های غربی ارائه شده، اما اکنون علنی منتشر شده است.

تکذیب تبرئه بیژن قاسم‌زاده

شنیدیم که، رئیس دادگاه کیفری یک استان تهران تبرئه بیژن قاسم‌زاده قاضی سابق دادسرای فرهنگ و رسانه و یکی از متهمان پرونده اکبر طبری را تکذیب کرد. به‌گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، قاضی جواهری رئیس دادگاه کیفری یک استان تهران اعلام کرد: این پرونده پس‌از نقض به دادگاه کیفری یک استان تهران اعاده شد و شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران هم جهت رفع نواقص مدنظر دیوان عالی کشور پرونده را به دادسرای تهران ارسال کرده است. او اضافه کرد: دادسرا پس از رفع نواقص مدنظر دیوان عالی کشور در اجرای مفاد مواد ۲۷۴ و ۲۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری، پرونده را به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال خواهد کرد. قاضی جواهری گفت که حکم جدیدی در این خصوص صادر نشده است. گفتنی است بیژن قاسم‌زاده سنگرودی در پرونده اکبر طبری معاون اجرایی سابق رئیس پیشین قوه قضائیه، به جرم تأثیر دادن نفوذ افراد و همچنین دریافت رشوه به انفصال دائم از خدمات دولتی و ۱۰ سال حبس تعزیری و ضبط مال ناشی از ارتشا و جزای نقدی محکوم شده است.

طرح روسیه برای توافق میان ایران و عربستان

با خبر شدیم که، یک رسانه امریکایی مدعی شده روسیه در تلاش است باعث حصول توافق میان ایران و عربستان سعودی در قالب یک توافقنامه امنیتی خلیج فارس شود. طبق نوشته «نیوزویک»، تلاش روسیه در قالب ابتکاری به نام «برنامه امنیت جمعی در خلیج فارس» صورت می‌گیرد. مسکو سال ۲۰۱۹ این طرح را به‌روزرسانی و ارائه کرد. نیوزویک نوشته دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا مخالفتی با این طرح ندارد و مسکو، این را فرصتی برای پیشبرد آن بر اساس زمینه‌های مشترک با امریکا می‌داند. «ویتالی ناومکین» از پژوهشگرانی که در تدوین «برنامه امنیت جمعی در خلیج فارس» هم نقش داشته و در حال حاضر ریاست «مؤسسه مطالعات شرق‌شناسی در مؤسسه علوم روسیه» را به عهده دارد، درباره منافع مشترک امریکا و روسیه در پیشبرد این طرح می‌گوید: «ما یک تهدید مشترک داریم و آن تهدید جنگ است. نه ایالات متحده و نه روسیه، هیچ یک علاقه‌ای به این جنگ ندارند.»

انهدام سرشبکه قاچاق لوازم خانگی از سوی سازمان اطلاعات سپاه

دست آخر اینکه، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از شناسایی یکی از سرشبکه‌های بزرگ قاچاق سازمان یافته لوازم خانگی و ضربه به این شبکه خبر داد. به‌گزارش سپاه نیوز، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این اطلاعیه اعلام کرد: پاسداران گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه پس از ماه‌ها رصد اطلاعاتی، با هماهنگی دستگاه قضایی موفق به شناسایی یکی از سرشبکه‌های بزرگ قاچاق سازمان یافته لوازم خانگی و ضربه به این شبکه شدند. شبکه مذکور در مدت دو سال فعالیت خود اقدام به قاچاق حدود ۳۰ هزار دستگاه انواع لوازم خانگی غالباً با نشان‌های تجاری کره‌جنوبی به کشور کرده است. در این عملیات اطلاعاتی، اعضای اصلی شبکه دستگیر و حدود ۴ هزار دستگاه انواع لوازم خانگی شامل یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، کولرگازی و تلویزیون کشف و ضبط شد. این شبکه با سوءاستفاده از رویه‌های قانونی کولبری و ته‌لنجی که به منظور حمایت از معیشت مرزنشینان وضع شده است، اقدام به قاچاق کلان این کالا‌ها از مرز‌های غربی و بنادر جنوبی کشور و انتقال آن به انبار‌های خود و یا فروش به مشتریان خود در سراسر کشور می‌کرد، در حالی که بنابر قانون ساماندهی مبادلات مرزی، ورود تجمیعی و تجاری کالا‌های مشمول این قانون به داخل کشور ممنوع است. در اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه، جاسازکردن لوازم خانگی در کامیون‌های حمل گندم و ذرت از بندر امام خمینی (ره) و انتقال آن با استفاده از خودرو‌های سبک و شوتی‌ها به انبار‌های غیرمجاز از شگرد‌های این شبکه برای قاچاق عنوان و تصریح شده است: شبکه مذکور جهت تأمین منابع ارزی کالای قاچاق، اقدام به واریز مبالغ ریالی به حساب شرکت‌های بزرگ صادرکننده داخلی می‌نمود. در این فرایند ارز حاصل از صادرات که باید وارد سامانه نیما گردد، صرف تأمین کالای قاچاق می‌شد.

**************

روزنامه شرق**

تکذیب تبرئه قاضی صادر‌کننده دستور فیلترینگ تلگرام

دیروز خبری مبنی بر صدور حکم برائت برای بیژن قاسم‌زاده در رسانه‌ها منتشر شد که رئیس دادگاه کیفری یک استان تهران ضمن تکذیب تبرئه بیژن قاسم‌زاده گفت: همان‌طور که قبلا هم اعلام شده، دیوان عالی کشور به علت نقص، پرونده را به دادگاه کیفری یک استان تهران اعاده داده است. دادگاه نیز جهت رفع نواقص پرونده، آن را به دادسرا ارسال کرده است. بیژن قاسم‌زاده، متهم پرونده اکبر طبری، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرده است: «حکم بنده در دیوان عالی کشور نقض شده و این موضوع را قوه قضائیه اعلام کرده است».
بیژن قاسم‌زاده، قاضی سابق دادسرای فرهنگ و رسانه که به جرم دریافت رشوه به انفصال از خدمت و حبس محکوم شده، این روز‌ها آزاد است. چندی پیش احمدرضا عابدزاده عکسی از یک مراسم دورهمی منتشر کرد که خبرساز شد؛ چرا‌که بیژن قاسم‌زاده، قاضی جنجالی پیشین دادگستری، یکی از حاضران در این عکس بود؛ کسی که شاید مهم‌ترین تصمیم قضائی‌اش صدور دستور فیلتر تلگرام باشد یا دست‌کم این روز‌ها بیشتر با آن شناخته می‌شود. اگرچه صدور دستور فیلتر تلگرام از سوی قاسم‌زاده مورد حمایت مسئولان قضائی قرار گرفت، اما دیری نگذشت که او در پرونده‌ای پر‌سر‌و‌صدا، یعنی پرونده اکبر طبری، با اتهاماتی روبه‌رو شد. بعد از رسیدگی به پرونده فساد طبری در دستگاه قضا، در‌نهایت او با حکم محکومیت مواجه و راهی زندان شد. هرچند انتظار می‌رفت مدت حبس قضات متهم در پرونده طبری با جدیت پیگیری شود، تصاویر آزادی قاسم‌زاده سبب حاشیه‌سازی بسیار شده است. او متهم ردیف یازدهم پرونده قضائی اکبر طبری، به تأثیر نفوذ اشخاص دولتی در پرونده وریا مولانایی و تأثیر‌دادن نفوذ در پرونده حسین حاجی‌زاده و نادر شریف‌زاده به مبلغ ۲۸ میلیارد ریال متهم شد. در نهایت هم سخنگوی قوه قضائیه در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ از محکومیت قاسم‌زاده به دلیل «تأثیر‌دادن نفوذ اشخاص دولتی در اقدامات» و «دریافت رشوه» خبر داده بود که این محکومیت شامل ۱۰ سال حبس تعزیری و ضبط مال ناشی از ارتشا و پرداخت جزای نقدی معادل وجه مأخوذه به نفع دولت و انفصال موقت از خدمات دولتی به مدت سه سال و تحمل ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و انفصال ابد از خدمات دولتی است.

********************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات