روزنامه کیهان**
موضع رهبری درباره لغو تحریمها صریح و غیرقابل تفسیر است
عضو مستعفی حزب کارگزاران ادعا کرد مذاکرهکنندگان ایران اگر میخواهند بر اساس فرمایش رهبری عمل کنند، باید در مذاکرات انعطاف داشته باشند.
محمدهاشمیدر گفتگو با روزنامه آرمان اظهار داشت: هنگامیکه در دولت آقای روحانی توافق برجام امضا شد اصولگرایان و طیف رادیکال این جریان سیاسی ازجمله منتقدان برجام بودند و انتقادات زیادی را نسبت به این توافق مطرح میکردند. نکته مهم در این زمینه این است که این افراد در آن زمان مسئول اداره کشور نبودند، اما امروز مسئولیت دارند و بههمین دلیل شرایط نسبت به گذشته متفاوت شده است. در آن مقطع زمانی این افراد بر اساس منافع جناحی خود علیه برجام موضعگیری میکردند، اما امروز موضوع مصلحت و منافع ملی در میان است و به همین دلیل مذاکرهکنندگان باید منافع جناحی را فدای منافع ملی کنند.
وی ادعا کرد: در زمانی که آقای سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول گروه مذاکرهکننده ایران بودند مقام معظم رهبری عنوان کردند مذاکره به معنای بده و بستان است. یعنی به ازای آنچه میدهید چیزی دریافت میکنید. بههمین دلیل باید تلاش کنید بیشتر بگیرید و کمتر بدهید. این وضعیت نیز مستلزم کوتاه آمدن در برخی مواضع است که با توجه به فضای مذاکرات مشخص میشود. قرار نیست در مذاکرات مرغ همیشه یکپا داشته باشد. اگر مذاکرهکنندگان قصد دارند بر اساس فرمایش و تفسیری که رهبری در این زمینه داشتند عمل کنند باید به انعطاف در مذاکرات توجه داشته باشند. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که مفهوم مذاکره بده و بستان است و در چنین فضایی باید انعطاف لازم را از خود نشان داد.
اظهارات آقای محمد هاشمی از جهات متعدد مورد خدشه است. نخست این که اتفاقاً طیف متبوع وی، در نوع فضاسازی و بزک برجام، منافع ملی را فدای منافع جناحی و حزبی کردند؛ منطق «توافق به هر قیمت» و فشار جناحی به حاکمیت برای توافق هرچه سریعتر توسط ائتلاف مدعیان اعتدال و اصلاحات موجب شد که تیم مذاکرهکننده، از موضع ضعف در مذاکرات حاضر شود و خروجی فشارهای کسانی مثل خود آقای روحانی، مرحوم هاشمی و برخی جریانهای سیاسی همسو، توافقی باشد که در آن، آمریکا و غرب امتیازات نقد و سریع و غیرقابل بازگشت گرفتند، اما انجام تعهدات خود را در هالهای از ابهام فرو بردند، به نحوی که نه تضمین تعهدات آمریکا و غرب معلوم است، نه مکانیسم شکایت و مطالبه خسارت.
دوم؛ گویا آقای محمد هاشمی در سال ۹۲ تا ۹۴ فریز شده که ادبیات معامله، بده بستان، کوتاه آمدن و انعطاف را پیش میکشد. صرفنظر از ساختار معیوب و پرخلل و خرج برجام، ادبیات مذکور مربوط به قبل از توافق بود و پس از حصول آن، همچنان که طرف ایرانی به تعهد خود عمل کرد، طرف آمریکایی و اروپایی هم باید تعهدات خود را به اجرا میگذاشت، نه این که دبّه کند و تحریمها را تدریجا افزایش دهد و سرانجام نیز - با گرفتن تضمین از دولت روحانی، از طریق موگرینی - با اطمینان خاطر از اینکه دولت وقت ایران از توافق خارج نمیشود، رسما اعلام خروج از توافق کند و تعهدات را صرفا متوجه ایران کند! در واقع منافع ملی ما در این رویکرد معیوب دولت سابق قربانی شد. هم برنامه هستهای ۵ سال تعطیل گردید و هم تحریمها از ۷۰۰ مورد به ۱۵۰۰ مورد افزایش یافت و جالب اینکه هر سه دولت اوباما و ترامپ و بایدن در این رویکرد افزایش فشارهای تحریمی، همنظر بودند.
سوم اینکه حقوق در نظر گرفته شده برای ایران در برجام، حداقل حقوق کشورمان است و دولت قبلی به غلط، هر تخفیفی را که نباید میداد، داد، و هر امتیازی را که نباید واگذار میکرد، واگذار کرده است؛ بنابراین این معامله و انعطاف دوباره هیچ منطقی ندارد؛ و چهارم؛ آقای محمد هاشمی - انشاءالله که از سر غفلت و بیدقتی - مرتکب تحریف موضع قاطع و حکیمانه رهبر معظم انقلاب شدهاند. ایشان از ابتدا به دولتمردان تذکر میدادند که به دولت آمریکا اعتماد نکنند. در یک سال اخیر هم درباره مذاکرات برجامی تصریح کردهاند: «بحث میکنند که آمریکا برگردد به برجام یا برنگردد. ما هیچ اصراری نداریم، هیچ عجلهای نداریم که آمریکا به برجام برگردد؛ اصلاً مسئله ما این نیست که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد. آنچه مطالبه منطقی و مطالبه عقلانی ماست، رفع تحریمهاست؛ تحریمها باید برداشته بشود. این حقّ غصبشده ملّت ایران است؛ چه آمریکا، چه اروپا که آویزان به آمریکا و دنبالهروِ آمریکا است وظیفه دارند این حقّ ملّت ایران را اداء کنند. اگر تحریمها برداشته شد، خب برگشت آمریکا به برجام معنایی خواهد داشت - البتّه مسئله خسارتها جزو مطالبات ماست و در مراحل بعدی دنبال خواهد شد-، امّا اگر چنانچه تحریمها برداشته نشد، برگشت آمریکا، به نفع ما که نیست، به ضرر ما هم ممکن است باشد. تصمیم مجلس و دولت در باب لغو تعهّدات برجامی، کاملاً تصمیم منطقی و عُقلایی است... بنده از اوّل هم همین را گفتم. از اوّلی که برجام مطرح شد، بنده گفتم که تعهّد در مقابل تعهّد؛ متناظر، کار آنها در مقابل کار ما؛ هر کاری که ما بنا است بکنیم، باید طرف مقابل هم متناظر با آن کار را بکند؛ خب این اول کار انجام نگرفت حالا بایستی انجام بگیرد».
«سیاست کشور در باب تعامل با طرفهای برجامی و در باب خود برجام، صریحاً اعلام شده؛ از این سیاست هیچ تخطّی نباید کرد؛ این سیاستی است که اعلام شده، مورد اتّفاق هم بوده؛ یعنی این جور نیست که این سیاست، سیاست استثنائیای باشد در بین سیاست [های دیگر]؛ نه، این سیاستی است که مورد اتّفاق همه بوده. آن سیاست هم عبارت از این است که آمریکاییها باید تمام تحریمها را لغو کنند، بعد ما راستی آزمایی خواهیم کرد؛ اگر چنانچه به معنای واقعی کلمه لغو شده بود، آن وقت ما به تعهّدات برجامیمان برمیگردیم، یعنی بدون هیچ مشکلی به تعهّدات برخواهیم گشت؛ این سیاستِ قطعی است. قول آمریکاییها را [هم]معتبر نمیدانیم؛ اینکه بگویند ما برمیداریم و روی کاغذ بردارند، این فایدهای ندارد؛ عمل لازم است؛ باید در عمل تحریمها را بردارند، ما هم راستیآزمایی کنیم و مطمئن بشویم که تحریمها برداشته شده، آن وقت به تعهّداتمان عمل میکنیم.»
میدلایستآی: ایران در مذاکرات از همه جهت دست برتر را دارد
پایگاه خبری «میدلایستآی»، با اشاره به مذاکرات وین نوشت: آمریکا در موضوع برجام مرتکب خودزنی شد.
میدلایستآی به قلم «مارکو کارنِلوس» دیپلمات اسبق ایتالیایی نوشت: گفتگوهای هستهای وین و پس از وقفهای طولانی مدت ازسرگرفته شده است. بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین، به همراه اتحادیه اروپا، بار دیگر در اتاق مذاکره با ایرانیها قرار گرفتهاند. این در حالی است که تیم مذاکراتی آمریکا، همچنان در پشت درِ اتاق مذاکره است و ایران مایل به مذاکره با آنها نیست
دولت جدید ایران موضعی مشخص را در قبال مذاکرات وین اتخاذ کرده است. مذاکرهکننده ارشد ایران «علی باقری کنی» گفته که «آنچه اکنون در وین در جریان است، مذاکرات هستهای نیست بلکه باید آن را به مذاکرات جهت حذف تحریمهای غیرقانونی و غیرانسانی علیه ایران محدود ساخت». به طور کلی اینطور به نظر میرسد که ایرانیها هیچ عجلهای جهت انعقاد یک توافق ندارند و با صبر به جلو حرکت میکنند. مشکل بزرگی که در جریان مذاکرات وین وجود دارد این است که آمریکا چگونه میخواهد با آسیبها و خساراتی که خود در روند مذاکره ایجاد کرده، مواجه شود. رئیسجمهور سابق آمریکا سه سال قبل تصمیم به خارج کردن آمریکا از توافق برجام گرفت و در شرایط کنونی جو بایدن نیز در مسیر پیوستن مجدد آمریکا به برجام، گامهای اشتباهی را برمیدارد. اگر بایدن واقعا به وعده انتخاباتی خود جهت بازگشت به توافق برجام وفادار بود و به محض حضور در قدرت بهعنوان رئیسجمهور آمریکا، وعدهاش را عملی میساخت، اکنون وضعیت به مراتب بهتر بود و به نحو مناسبتری میشد آن را مدیریت کرد. با این حال، بایدن به وعده خود در زمانی که باید، عمل نکرد.
بایدن با این ادعا که کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران شکست خورده، عملا از همان ابزارهایِ توام با فشارِ آمریکا علیه ایران استفاده کرده تا به «توافقی بهتر» با این کشور دست یابد. توافقی که خودِ ترامپ هم نتوانست با فشارهای گسترده علیه تهران، به آن دست یابد. ایران که هیچگاه رفتاری خارج از عرف و قانون راجع به توافق برجام نداشته، عملا این رویههایِ دولت بایدن را رد کرده و روشن ساخته که تسلیمِ فشارهای گوناگون نخواهد شد. دولت بایدن عملا زمانِ زیادی را جهت انعقاد آنچه توافقی «بهتر»، «گستردهتر» و «قویتر» با ایران عنوان کرده بود، از دست داده است. توافقی که واشنگتن اعتقاد داشت باید قدرت موشکی و همچنین نفوذ منطقهای ایران را نیز دربرگیرد. موضوعاتی که اساسا ورای توافق برجام بودند.
دولت آمریکا ظاهرا به آسیبها وخسارتهای جدی که اقدامِ ترامپ در خارج کردن یکجانبه آمریکا از توافق برجام به اقتصاد ایران وارد کرده، توجهی نمیکند.
اخیرا گمانهزنیهای زیادی مطرح شده که احتمالا دولت بایدن پیگیرِ انعقاد یک «توافق موقت» با ایران است که «توافقی کَم در برابر کَم» است. در این چهارچوب، اگر ایران غنی سازی اورانیوم خود را در سطح ۶۰ درصد متوقف سازد، آمریکا و متحدانش بخشی از منابع مالی مسدود شده ایران را آزاد خواهند کرد تا از این طریق، معافیتهای تحریمی در بحث مسائل بشردوستانه، جنبهای عملیاتی به خود گیرند. مجموعه آنچه گفته شد، همه و همه به نوعی حاکی از دستِ برتر ایران در روند مذاکرات هستهای وین است. در نهایت باید گفت هرگونه فشار تحریمی علیه ایران بدون همراهیِ چین و روسیه، از تاثیر چندانی برخوردار نخواهد بود. باید توجه داشت که واشنگتن به دلیل اختلافات جدی خود با چین و روسیه در مسائلی نظیر اوکراین، بلاروس، تایوان، هنگ کنگ، و سین کیانگ، کار سختی در همراه کردن پکن و مسکو با خود در چهارچوب معادله هستهای ایران دارد. در این راستا، اینکه در شرایط کنونی، اولویتهایِ اساسی سیاست خارجی آمریکا را مخصوصا در شرایطی که قدرت سخت و نرم آن در جهان مخصوصا در مناطقی نظیر خاورمیانهرو به افول است، به درستی درک کنیم، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
**************
روزنامه وطن امروز**
رئیسی در گفتوگوی تلفنی با مکرون:
کسانی که نقض عهد کردند باید اعتماد طرف مقابل را جلب کنند
امانوئل مکرون دوشنبهشب در تماس تلفنی با حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی درباره مبارزه مشترک با کرونا، همکاریهای منطقهای و گفتگوهای هستهای به تبادل نظر پرداخت. در این گفتوگوی تلفنی، رئیسجمهور فرانسه خواستار همکاری مشترک در مبارزه با سویه جدید کرونا شد که مورد استقبال رئیسجمهور قرار گرفت. رئیسی در این تماس تلفنی گفت: ایران همواره به تعهدات خود در موضوع هستهای پایبند بوده و آژانس بینالمللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران را تأیید کرده است. رئیسجمهور با طرح این سوال که چرا با وجود پایبندی ایران به برجام و انجام تعهداتش، آمریکا نقض عهد کرد و اروپاییها نیز به تعهدات خود عمل نکردند، خاطرنشان کرد: باید از کسانی که نقض عهد کردند پرسید چرا آنان به تعهدات خود پایبند نبودند؟ و ما بار دیگر تأکید میکنیم به تعهدات خود پایبند هستیم. وی با اشاره به آغاز مذاکرات برای لغو تحریمها، گفت: اعزام یک تیم جامع به مذاکرات بیانگر اراده جدی ایران در این مذاکرات است. رئیسی با بیان اینکه ایران در مذاکرات نتیجهگرا است و گفتگوها باید به لغو تحریمها منجر شود، گفت: اگر برای آژانس بینالمللی اتمی مرجعیت قائل هستید و به آن استناد میکنید، همین آژانس بارها اعلام کرده است جمهوری اسلامی ایران به تعهدات هستهای خود پایبند بوده است.
***
وزیر امور خارجه در گفتگو با دبیرکل سازمان ملل:
هر توافقی باید قابلیت راستیآزمایی داشته باشد
وزیر امور خارجه در گفتوگوی تلفنی با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل گفت: ایران با حسن نیت و جدیت وارد مذاکرات وین شده و در تلاش برای دستیابی به یک توافق خوب است. گوترش هم با استقبال از آغاز مذاکرات و حمایت از احیای کامل برجام، نسبت به حصول نتیجه مذاکرات ابراز امیدواری کرد.
حسین امیرعبداللهیان در این گفتوگوی تلفنی خاطرنشان کرد بهرغم بدعهدی و بیعملی آمریکا و ۳ کشور اروپایی، تهران با حسن نیت و جدیت وارد مذاکرات وین شده و در تلاش برای دستیابی به یک توافق خوب است. وزیر امور خارجه کشورمان در تشریح ویژگیهای یک توافق خوب اظهار داشت: طرفهای مقابل باید به تعهدات کامل خود در برجام برگردند. در این صورت ایران نیز اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد. همچنین این نکته اهمیت دارد که هر نوع توافق حاصله، قابلیت راستیآزمایی موثر داشته باشد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ضمن استقبال از آغاز مذاکرات و حمایت کامل خود از احیای کامل برجام، نسبت به حصول نتیجه مذاکرات ابراز امیدواری کرد. وی درخواست ایران درباره راستیآزمایی برای رفع تحریمها را معقول خواند. دبیرکل سازمان ملل تلاش همه طرفها برای ایجاد اعتماد بین طرفین را ضروری خواند و بر حمایت همهجانبه سازمان ملل تاکید کرد. در ادامه وزیر امور خارجه کشورمان با دبیرکل سازمان ملل درباره مسائل افغانستان گفتگو کرد. امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر تشکیل دولت فراگیر، وضعیت انسانی در این کشور را در آستانه فصل سرما خطرناک و نگرانکننده خواند. وی وجود بحران مهاجرت، تحریم منابع مالی مردم افغانستان و اقدامات تروریستی داعش را از جمله عوامل بحرانزا در افغانستان برشمرد. آنتونیو گوترش ضمن ابراز نگرانی نسبت به بحران گسترده بویژه بحران انسانی در افغانستان، بر ضرورت تزریق نقدینگی به اقتصاد این کشور تاکید کرد.
***
طرح صیانت برگشت خورد
طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی به مرکز پژوهشهای مجلس برگشت خورد تا مواد آن بر اساس نظرات کارشناسان و صاحبنظران اصلاح شود.
به گزارش تسنیم، با رای اعضای کمیسیون مشترک صیانت (حمایت از کاربران در فضای مجازی)، این طرح به مرکز پژوهشهای مجلس برگشت خورد تا مواد آن بر اساس نظرات کارشناسان و صاحبنظران اصلاح شود. در جریان جلسه گذشته کمیسیون طرح صیانت اعلام شد وزیر ارتباطات در نامهای خواستار اصلاح برخی مواد طرح شده است. شنیدهها حاکی از این است این فرآیند با پیگیری محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس انجام شده و در پیشنویس پیشنهادات دولت نیز مباحث مربوط به اینستاگرام و پلتفرمهای پرمخاطب تغییرات جدی دارد. در همین رابطه، لطفالله سیاهکلی، سخنگوی کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی با اشاره به نشست عصر دیروز این کمیسیون گفت: از آنجا که اواخر جلسه روز دوشنبه کمیسیون، تعداد اعضا از حدنصاب دوسوم برای رایگیری افتاد، امکان به رای گذاشتن پیشنهاد دولت میسر نشد؛ بنابراین در این رابطه به شکل استمزاجی رایگیری انجام شد که نتیجه آن نیز مثبت بود. به همین دلیل مقرر شد برای بررسی پیشنهاد دولت و انطباق آن با کلیات و جزئیات طرح، آن را به مرکز پژوهشها ارسال کنیم. وی افزود: در همین راستا در نشست عصر امروز (دیروز) کمیسیون که با حضور اکثریت اعضا برگزار شد، رایگیری رسمی درباره دستور کار جلسه دیروز انجام شد و اعضا به بازگرداندن طرح به مرکز پژوهشها رای مثبت دادند. سخنگوی کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی خاطرنشان کرد: علت ارسال طرح به مرکز پژوهشهای مجلس این بود که پیشنهاد دولت درباره این طرح موجب تغییراتی در کلیات و جزئیات طرح مذکور میشد و با توجه به اینکه هدف ما این است نظرات دولت پیرامون این طرح نیز مدنظر قرار گیرد، آن را به مرکز پژوهشها ارجاع دادیم تا تغییرات لازم روی طرح را در مدت ۱۰ روز اعمال کند. سیاهکلی گفت: جلسه آتی کمیسیون یک روز پس از اتمام بررسی طرح در مرکز پژوهشها برگزار خواهد شد.
**************
روزنامه خراسان**
«ارج» آگهی استخدام منتشر کرد
خراسان - با انتشار تصویری از آگهی استخدام در کارخانه ارج به نظر میرسد این کارخانه قدیمی لوازم خانگی در مسیر احیا قرار گرفته است. بر اساس این آگهی قرار است، شرکت ارج ۱۰۰ نیروی کار استخدام کند.
تراز تجاری منفی۲ میلیارد یورویی ایران و اروپا
مهر - تراز تجاری ایران و اروپا تا پایان ماه نهم ۲۰۲۱، منفی ۲ میلیارد یورو است که هرچند نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهبود ۴ درصدی را نشان میدهد، اما با فاصلهای زیاد به نفع اروپا و به ضرر ایران است. به گزارش اتاق بازرگانی تهران، بر اساس آمارهای ارائه شده تا پایان ماه نهم سال ۲۰۲۱ ایران از اروپا ۲.۷ میلیارد یورو واردات داشته و ۵۵۴ میلیون یورو نیز به این اتحادیه صادر کرده است.
رکورد ترانزیت کالا شکست
ایسنا - طبق اعلام گمرک ایران، با عبور یک میلیون و ۱۵۳هزار تن کالای خارجی از مسیر ایران در آبان ماه، رکورد ترانزیت ماهانه از کشورمان شکست. به این ترتیب در هشت ماه نخست امسال ۸.۱ میلیون تن کالای خارجی از مسیر کشورمان عبور کرده که یک میلیون و ۱۵۳هزار تن آن در آبان ماه بوده که رکوردی تازه در سه سال گذشته برای ترانزیت عبوری از کشور در یک ماه را به ثبت رسانده است. علاوه بر این که کل ترانزیت خارجی در سال ۹۹ و ۹۸ حدود ۷.۵ میلیون تن در هر سال بوده است.
پرونده مالیاتی ۵۰ درصد ابزارهای پرداخت تشکیل شد
ایبنا - معاون سازمان مالیاتی با بیان این که ۵۰ درصد از ۵/۱۲ میلیون دستگاه ابزار پرداخت، پرونده مالیاتی دارند، اظهار کرد: با هماهنگی بانک مرکزی یا باید برای آنها پرونده مالیاتی تشکیل دهیم یا این دستگاهها باید از نظام بانکی کشور، قطع شود.
**************
روزنامه ایران**
رئیس «MI۶»: ایران در فهرست تهدیدهای انگلیس قرار دارد
خبر اول اینکه، رئیس سازمان «ام آی ۶» (سازمان جاسوسی خارجی انگلیس) در تازهترین اظهار نظر خود مدعی شده است ایران، چین و روسیه در صدر فهرست تهدیدهای انگلیس قرار دارند. بنابر گزارش روزنامه «سیاتل تایمز»، «ریچارد مور» مدعی شده است که سه کشور مذکور و تروریسم بینالمللی، چهار موضوع امنیتی بزرگی است که جاسوسان بریتانیا با آن روبهرو و در تقابل هستند. وی در اولین سخنرانی عمومی خود از زمانی که در اکتبر ۲۰۲۰ به عنوان رئیس سرویس اطلاعات مخفی انگلیس یا همان ام آی ۶ منصوب شده است، گفت که چین «بزرگترین اولویت» سازمان جاسوسی خارجی انگلیس محسوب میشود، زیرا پکن به طور فزایندهای برای پیشبرد منافع خود از «اقدامات جسورانه و قاطعانه» حمایت میکند. این مقام اطلاعاتی انگلیس از چین به عنوان «دولتی مستبد با ارزشهایی متفاوت از ما (انگلیس)» نام برد و مدعی شد که پکن «عملیات جاسوسی وسیعی» علیه انگلیس و همپیمانان این کشور انجام میدهد و تلاش میکند تا «گفتمان عمومی و تصمیمگیری سیاسی را مخدوش کند» و فناوریهایی را صادر میکند که موجب میشود شبکهای از مستبدان در جهان بتوانند کنترل امور را به دست داشته باشند.
جمهوریخواهان سر کار بیایند برجام را پاره میکنند
خبر دیگر اینکه، نماینده جمهوریخواه امریکا اذعان کرد که وقتی جمهوریخواهان دولت را در دست بگیرند، توافق برجام را پاره خواهند کرد؛ اظهاراتی که بخوبی دلیل پافشاری ایران بر لزوم تضمین عدم خروج امریکا از هرگونه توافق احتمالی را ثابت میکند. به گزارش ایسنا، تام کاتن، نماینده جمهوریخواه سنای امریکا روز سهشنبه در توئیتی نوشت: توافق بایدن با ایران حتی از چیزی که پیش از آن بوده نیز بدتر خواهد بود و وقتی جمهوریخواهان دولت را در دست بگیرند، پاره خواهد شد. یکی از پیچیدگیهای این دور از مذاکرات در وین بر سر این مسأله است که جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد که طرف امریکایی باید تضمین دهد که در صورت روی کار آمدن جمهوریخواهان، امریکا بار دیگر همانند دولت ترامپ از تعهدات خود شانه خالی نمیکند و از توافق خارج نمیشود، اما این موضع عقلانی ایران بعضاً مورد انتقاد برخی از طرفهای غربی قرار میگیرد و مدعی هستند که نیازی به چنین تضمینی نیست.
معاون وزیر دفاع: بازرسیهای آژانس انرژی اتمی منجر به نفوذ اطلاعاتی میشود
دست آخر اینکه، سردار طلایینیک گفت: بازرسیهایی که توسط آژانس بینالمللی انرژی اتمی از مراکز هستهای کشورمان صورت میگیرد، بعضاً منجر به نفوذ اطلاعاتی میشود. به گزارش دفاع پرس، معاون وزیر دفاع اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که موجب درز اطلاعاتی میشود، بازرسیهایی است که از سوی آژانس بینالمللی انرژی اتمی از مراکز هستهای کشورمان صورت میگیرد که این موضوع بعضاً منجر به نفوذ اطلاعاتی و شناساییهایی میشود و بعدها روی این افراد ترور انجام میشود. وی اضافه کرد: دشمن بیش از ۲۰ سال برای ترور فخریزاده طرحریزی، برنامهریزی و حتی اقدام عملی داشت؛ این نشان میدهد که دشمن بهصورت مصداقی طی مدت یاد شده برای ترور فخریزاده تمرکز کرده بود؛ لذا اینکه طی این مدت نتوانسته بودند وی را ترور کنند، به واسطه توان امنیتی و وجود ظرفیت بالای حفاظتی در جمهوری اسلامی ایران بوده است.
**************
روزنامه شرق**
حقوق بشر در اغما/حمزه نوذری
سخن از فاجعه بشری است که هیچکس را یارای متوقفکردنش نیست. تیرهبختی، رنج و مرگ مهاجران و بیجاشدگان. سخن از مردمانی است که نه در هیچجا از ایشان استقبال میشود و نه در هیچجا جذب و پذیرفته میشوند. این مردمان پس از ترک سرزمین مادری بیخانمان شده و به گفته هانا آرنت بیدولت شدهاند. انسانهایی بیحقوحقوق و محروم از حقوق بشر. آنچه در مرزهای بلاروس، لهستان، یونان، فرانسه و انگلستان میگذرد، بخشی از مصائب انسانهایی را نشان میدهد که هر روز تعدادشان فزونی میگیرد و هیچ قانون و قاعدهای شامل حالشان نمیشود. قربانیانی هستند که از تمام چارچوبها و قاعدههای معمول بیرون شدهاند. به گفته آرنت ظهور مردمان بیدولت خط بطلانی بر حقوق بشر کشیده و بیش از پیش آشکار شده که حقوق بشر خارج از حقوق شهروندی در چارچوب
دولت-ملت بیمعنا و مفهوم است و برای مردمانی که از چارچوب دولت- ملت خود خارج شدهاند، حقوق بشری وجود ندارد. کسی که زندگیاش در فضای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشورش به مخاطره افتاده، هیچ مجموعه بیرونیای از او حمایت نمیکند. بیدولتشدگانی که هر روز به تعدادشان افزوده میشود نشاندهنده درماندگی امروز بشر است. گویی تنها راهحلی که کشورهایی اروپایی میشناسند اخراجکردن و بازگرداندن آنها به سرزمین مادریشان است؛ همانجایی که در آنجا نمیتوانستند به زندگی ادامه دهند. سیاستمداران و دولتمردان کشورهای پیشرفته اروپایی در سخنرانیها بر حقوق بشر بهمنزله حقوق سلبناشدنی انسان تأکید میکنند، اما واقعیت این است فقط این حقوق شامل حال شهروندان در چارچوب دولت-ملت میشود و وضعیت انسانهای بیملت و بیدولت شده در کنار مرزهایشان و وخامت وضعیت زندگی این انسانها چندان اهمیتی ندارد. نادیدهگرفتن بیجا و بیمکان شده و بیحقها در کنار مرزهای کشورهای اروپایی امری طبیعی شده است، مگر اینکه دستهجمعی غرق شوند که دولتمردان این کشورها مجبور شوند گفتوگویی در این مورد داشته باشند بدون هیچ راهکار عملی. هانا آرنت تعبیر جالبی دارد، هرچند سخن او درباره اتفاقات بین دو جنگ جهانی است، اما امروز هم معتبر است؛ حق پناهندگی یگانه حقی که نماد حقوق بشر قلمداد میشود، ملغی شده است. دولتها تمایل ندارند مردمانی را که شهروندی کشور خود را تعلیق کردهاند، ورای مرزهای خویش حمایت کنند یا از طریق معاهدات دوجانبه اطمینان حاصل کنند که حقوقشان رعایت میشود. وضعیت این مردمان نشان میدهد که از حقوق بشر چیزی جز شبح و سایهای نمانده است و فقط دستاویزی برای فشار به برخی کشورهاست. برای کشوری مانند بلاروس پناهندگان ابزاری برای فشار بر کشورهای اروپای غربی هستند و سرنوشت و حیات این مردمان اهمیتی ندارد. وضعیت بهگونهای است که گویی کشوری وجود ندارد که این مردمان را بپذیرد، در این میان عودتدادن آنها نیز مسئله را حل نمیکند. وضعیت برای کسانی که پناهندگیشان پذیرفته شده هم چندان بهتر نیست، در هر لحظه ممکن است به سرنوشت بیدولتها و بیملتشدهها دچار شوند. اروپایی پیشرفته درمانده از حل این مسئله است، درحالیکه وضعیت این افراد روزبهروز بدتر میشود.
در این میان تنها نابغههای علمی، ورزشی، هنری و... راهی برای خروج از این وضعیت دارند؛ در مسئله افغانستان افراد نابغه توانستند پناهندگی یا شهروندی سایر کشورها را کسب کنند. گویی بهجای حقوق بشر، بقای اصلح منطق اصلی شده است. به نظر میرسد حقوق بشر فقط شامل کسانی میشود که هوش بیشتری دارند. هانا آرنت مینویسد حقوق بشر که حق سلبناشدنی همه افراد تعریف شده بود، بنا بود مستقل از همه دولتها باشد، اما معلوم شد آن لحظهای که انسانها از دولت مختص خویش محروم و مجبور شدند به حقوق حداقلی دل خوش کنند، هیچ مرجعی برای حمایت از این حقوق بر جای نمانده و هیچ نهاد و کشوری تضمینشان نمیکند. فقدان حقوق ملی و شهروندی با فقدان حقوق بشری یکسان است. وضعیت مردمانی که مجبورند بیرون از محدوده هر نوع قانون ملموس و مشخصی زندگی کنند، نشان از ناکارآمدی و تعلیق حقوق بشر خارج از حقوق شهروندی ملی دارد. حقوق بشر برای کسانی که اتباع هیچ دولتی نیستند، غیر قابل اجرا شده است. برای این مردمان تعلیقشده امکانی برای یافتن وطن جدید وجود ندارد. مصیبت این افراد فقدان آزادی و نبود مسیر خوشبختی نیست، بلکه همانگونه که آرنت مینویسد آنها اساسا به هیچ اجتماعی تعلق ندارند. فلاکت آنها این نیست که در مقابل قانون برابر نیستند، بلکه آن است که هیچ قانونی برای ایشان وجود ندارد. مسئله آنها این نیست که مورد ستم واقع میشوند، بلکه حق حیاتشان در معرض تهدید است. تمدن امروزی بشر در معرض آزمون بزرگی قرار دارد که همان یافتن راهی برای ساماندادن به وضعیت این مردمان است؛ همانهایی که در مهد تمدن اروپایی مانند بربرها و وحشیها با آنها رفتار میشود. دولتهای اروپایی به حیات زیستی این افراد هم بیتوجه هستند، چه برسد به سایر حقوق. حقوق بشر در عمل تهی شده و فقط لفظ آن باقی مانده است.
**********************************************************