صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۳۵۳۹۸

درس‌ها و عبرت‌های حماسه نهم دی برای شرایط امروز چیست؟

1. نقش بی‌بدیل رهبری دینی در جامعه اسلامی، اصلی جوهری و اساسی است که موجب عبور نظام از گردنه‌های سخت و صعب‌العبور می‌شود. بنابراین، حراست گفتمانی و عملی از رهبری باید همواره موردتوجه باشد.
2. بصیرت اولویت اول جامعه اسلامی است؛ پیچیدگی فتنه‌ سال ۸۸ نشان داد که رمز عبور از حوادث سهمگین فقط بصیرت است. بنابراین، جهاد تبیین که درواقع، جهاد بصیرت‌افزایی در مقابل جنگ شناختی دشمنان است، باید جدی تلقی شود.
2. متزلزل بودن خواص و نخبگان و بخش‌هایی از جامعه در شرایط بحران و امکان مدیریت آنها از سوی جبهه ضدانقلاب به عنوان نقطه آسیب باید مدنظر قرار گیرد.
3. حوادث سال ۸۸ نشان داد که دشمن به صورت مستمر در حال برنامه‌ریزی و آزمون و خطاست. به صورت مرتب نقاط قوت و ضعف نظام جمهوری اسلامی را مطالعه می‌کند و برای بر روی نقاط آسیب‌پذیر برنامه‌ریزی می‌کند. دشمن آمادگی‌ لازم برای بی‌ثبات‌سازی کشور را دارد. از این نکته هیچ‌گاه نباید غفلت کرد.          
4. حفظ و تدارک تمهیدات برای آینده و امکان تکرار سناریو مشابه در آینده بسیار بالاست. بنابرای، به تعبیر مقام‌معظم‌رهبری، «فتنه‌گر و دشمن همیشه هست؛ امروز یک دشمن است، فردا یک دشمن دیگر است، پس‌فردا یک کس دیگر است، یک جور دیگر است. یک ملت وقتى بیدار بود، آگاه بود، عازم بود، ایمان خودش را حفظ کرد، زنده بود، رویش داشت، با همه‌ى این معارضه‌ها با آسانى - که روزبه‌روز آسانتر هم خواهد شد - ایستادگى می‌کند، دست‌وپنجه نرم می‌کند، بر همه‌ى این معارضه‌ها هم فائق مى‌آید». 
5. صیانت از اقتدار نظام؛ اکنون دشمنان تلاش می‌کنند جمهوری اسلامی را ناکارآمد و رو به بحران معرفی کنند تا شهروندان در مقابل تصمیمات و اراده حاکمیت ایستادگی کرده و علیه آن وارد خیابان‌ها شوند. حماسه 9 دی این درس را می‌دهد که باید با قاطعیت و تلاش جهادی در مقابل هرگونه تخریب حاکمیت سیاسی و وجهه نظام ایستادگی کرد و چگونگی این ایستادگی شامل اقدامات رسانه‌ای، حل مشکلات اقتصادی، برخورد قاطع با مفسدین اقتصادی، برخورد قاطع با عناصر نفوذی و... را شامل می‌شود.
6.  قدرت بسیج‌گری جریان برانداز نظام جمهوری اسلامی و برخورداری آنها از برنامه‌ها و سناریوهای دقیق برای شرایط بحران را نباید کوچک و ضعیف تلقی کرد. براین اساس، تحرکات آنها هم‌اکنون باید رصد و کنترل شود. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات