صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۵۶۲

ضربه آخر


فرجام علوی

این روزها رسانه های غربی بار دیگر از احتمال رویارویی نظامی آمریکا با ایران در هفت ماه باقی مانده از دولت نودیوانگان در کاخ سفید سخن می گویند و برای آن، شواهد و قراینی را هم بیان می کنند.

اینکه این ادعاها و استدلالهای مرتبط با آن تا چه اندازه درست و امکان پذیر است و تا چه اندازه در راستای عملیات روانی هدفمند برای ایجاد هراس در ایرانیان است، بحث جدی دیگری است که در این نوشتار قصد پرداختن به آن وجود ندارد اما می توانیم از خود بپرسیم، اگر آمریکا، اسرائیل و یا هر دو - حتی به صورت هوایی و محدود- به ایران حمله کنند، چه خواهد شد؟

به نظر می رسد اکنون پاسخ چندان روشنی برای این پرسش مهم وجود ندارد و اطلاعات تحلیلگران در این باره از حد گمانه زنی ها فراتر نمی رود.

اما اجازه بدهید، همه گمانه زنی هایی که درباره سرنوشت نامعلوم انتقال انرژی در منطقه خلیج فارس، خیزشهای مردمی در خاورمیانه و واکنش غیر قابل محاسبه هواداران جریان مقاومت اسلامی در پی تعرض به ایران بیان می شوند را به کناری بگذاریم و اکنون فقط بر روی یک تحلیل که از منظر نگارنده، بسیار می تواند به واقعیت نزدیک باشد، متمرکز شویم.

مبنای این تحلیل بر عمق کینه و نفرت 60 ساله ملتهای مسلمان منطقه و فراتر از آن - جهان اسلام - از رژیم جعلی اسرائیل استوار است.

با این منطق، ملتهای مسلمان در پی فرصتی هستند تا وارد یک تسویه حساب گسترده با صهیونیستها شوند که معنای اصلی و دستاورد نهایی آن، چیزی جز حذف موجودیت ساختگی اسرائیل از جغرافیای خاورمیانه نیست.

این رویارویی بی سابقه و پر هزینه را جنگ جهانی سوم بنامیم یا ننامیم، در اصل ماجرا تفاوتی ندارد زیرا این آمریکاست که ناخواسته، «پروسه فروپاشی اسرائیل» را به «پروژه» تبدیل کرده و در عمل، موجب تسریع آن شده است.

نکته طنز در این بحث نیز همین است: بزرگترین پشتیبان اسرائیل از زمان پیدایش تاکنون، با دست خود اسباب و زمینه های نابودی فرزند نامشروع خود را در دو گام فراهم آورده است.

گام نخست آمریکا، ترغیب و تهییج اسرائیل برای حمله به حزب ا... لبنان بود که به شکست صهیونیستها و تزلزل افسانه زوال ناپذیری آنها انجامید.

گام دوم و شاید آخر نومحافظه کاران جنگ طلب آمریکایی هم می تواند تجاوز به کیان ایرانیان باشد.

کسی چه می داند، شاید «خاورمیانه جدید» از بطن جنگ خونین دیگری که تندروها در آمریکا آغاز کننده آن هستند، متولد شود؛ خاورمیانه ای که در آن از اسرائیل دیگر هیچ اثر و نشانه ای دیده نمی شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات