صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۳۶۰۸۱
حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل 

چرا انتخاب رئیس‌جمهور در عراق به بحران سیاسی تبدیل شد؟

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اختلاف دو جریان اتحادیه میهنی عراق و حزب دموکرات این کشور در انتخاب رئیس جمهور گفت : با توجه به رابطه نزدیک هوشیار زیباری با مسعود بارزانی، حزب اتحادیه میهنی حساسیت بالایی نسبت به این گزینه دارد و این انتخاب را بخشی از سیطره حزب دموکرات بر ارکان حکومت‌های اقلیم کردستان و دولت می داند.

در طی هفته های گذشته دامنه اختلاف بین جریان های سیاسی تاثیر گذار درعراق به دلیل انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر بالا گرفته است. کاهش تنش ها برای انتخاب نخست وزیر اصلح و رئیس جمهوری که پاسخگوی مطالبات مردم و جریان های سیاسی عراق در طیف های مختلف باشد، یکی از اصلی ترین خواسته های مردم این کشور به شمار می رود که بعد از جنگ های تحمیلی و جنگ خارجی و تروریستی به دنبال امنیت، ثبات ورفاه اقتصادی و اجتماعی هستند.
«حسن هانی زاده»،  کارشناس مسائل بین‌الملل به موضوع اختلاف بر سر انتخاب نخست وزیر و رئیس جمهور عراق پرداخت و نقش جریان‌های مختلف در ایجاد اختلافات را توضیح داد و گفت: از هفته های گذشته تا کنون شاهد اوج‌گیری اختلافات جریان‌های سیاسی عراق بر سر انتخاب نخست وزیر و رئیس جمهور هستیم. مقتدی صدر با توجه به دست آوردن 73 کرسی در انتخابات اخیر پارلمانی بر این باور است که محق تصمیم گیری در این زمینه است، لذا تلاش می کند تا خود نخست وزیر و رئیس جمهورعراق  را انتخاب کند، در حالی که سایر جریان های سیاسی با آمقتدی صدر هم عقیده نیستد و انتخاب وی را به هیچ وجه قبول ندارند.
 وی افزود: جریان های سیاسی بر این باروند که جریان سائرون به رهبری مقتدی صدر به دنبال زیاده‌خواهی و تمامیت خواهی به نفع جریان سیاسی خویش است، لذا به هیچ وجه از وی حمایت نمی کنند. جریان سائرون به رهبری مقتدا صدر موجب شده بین جریان‌های شیعه از جمله هیئت هماهنگی که متشکل از جریان به رهبری هادی العامری و جریان دولت قانون به رهبری نوری المالکی و جریان سائرون است اختلافات زیادی ایجاد شود، این اختلافات بر سر این موضوع است چرا که مقتدی صدر روی دو گزینه برای نخست وزیری اصرار می کند.
 هانی‌زاده گفت: گزینه اول این است که مقتدی صدر خواستار ادامه نخست وزیری مصطفی الکاظمی برای بار دوم است در حالی که با توجه به عملکرد غیر مثبت الکاظمی جریان‌های هیئت الطریق با ادامه دادن نخست وزیری آقای الکاظمی  مخالفت می کنند. از سوی دیگر مقتدی صدر گزینه دوم یعنی پسرعموی خود جعفر صدر را که اینک سفیر عراق در لندن است را به عنوان نخست وزیر معرفی کرده است. با توجه به اینکه جعفر صدر نیز بخشی از جریان مقتدی صدر است و تجربه زیادی در دولت سازی ندارد، این گزینه نیز با مخالفت جریان های شیعه مواجه شده است.
 این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اختلاف جریان‌های مختلف عراقی در انتخاب رئیس جمهور گفت: اتحادیه میهنی اصرار دارد که برهم صالح همچنان به عنوان رئیس جمهور برای یک دوره چهار ساله دیگر انتخاب شود، در حالی که حزب دمکرات مایل است هوشیار زیباری وزیر سابق خارجه به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود. با توجه به رابطخ نزدیک هوشیار زیباری با مسعود بارزانی طبیعتا اتحادیه میهنی حساسیت بالایی نسبت به این گزینه دارد و این انتخاب را بخشی از سیطره حزب دموکرات بر ارکان حکومت‌های اقلیم کردستان و دولت می داند، بنابراین دراین گزینه ها نیز اختلافات بالا گرفته است.
 حسن هانی‌زاده تاکید کرد: قطعا با رایزنی های بیشتر جریان های سیاسی در هفته های آتی گزینه های اصلح برای نخست وزیری و ریاست جمهوری عراق مشخص می شود. جمهوری اسلامی بر آن است تا گزینه مردمی که مطالبات مردم عراق را پاسخ دهد به عنوان نخست وزیر و رئیس جمهور این کشور بر اریکه قدرت تکیه بزند.
منبع: راهبرد

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات