صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۳۶۲۹۳
مصطفی‌خوش‌چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل

هدف آمریکا از پیوند زدن تبادل زندانیان به مذاکرات وین چیست؟

مصطفی‌خوش‌چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه «تبادل زندانیان ربطی به توافق و مذاکرات وین ندارد» اظهار داشت: طرف آمریکایی چون به دنبال دستاورد‌سازی از مذاکرات است، به صورت تعمدی سعی می کند تبادل زندانیان را به مذاکرات وین گره بزند تا از یک سو برای خود دستاورد بسازد و از سوی دیگر با تحقق شروط ایران از جمله آزادی پول های بلوکه شده ایران، خدشه‌ای به آبرویش وارد نشود.

«سید مصطفی خوش‌چشم»، کارشناس مسائل بین‌الملل در تحلیل آخرین مسائل و اتفاقات مذاکرات احیای برجام گفت: یکی از مهمترین تاکتیک های شناخته شده آمریکایی که بارها بر سر این مساله در مذاکرات دچار تنگنا شده ایم، آن است که پس از انجام مذاکره و رسیدن به یک توافق و تفاهم نسبی بر روی بسیاری از محورهای مورد گفت وگو زیر میز می زنند، به طوری که تمام امتیازات داده شده را باطل می کنند وسعی می کنند مجددا از ابتدا به دنبال بررسی موارد بحث شده باشند. این موضوع یکی از تاکتیکهای شناخته شده امریکاست که در طول بیست سال گذشته بارها آن را تجربه کرده ایم. به این معنا که آمریکایی ها اصولا در مذاکرات دو طرفه، بده بستان ها و بحث هایی را صورت می دهند که در نهایت به یک تفاهم نسبی منجر می شود اما وقتی بخش عمده ای از راه طی می شود، آمریکایی ها به ناگهان زیر میز می زنند و تمام امتیازات کسب شده خود را نگه می دارند، در حالی که سعی می کنند امتیازات داده شده را نفی کنند.
وی هدف از انجام چنین تاکتیکی از سوی آمریکایی ها در نشست ها و مذاکرات را  ایجاد فرسایش در تیم مقابل و گروگان گرفتن پیشرفت مذاکرات دانست و گفت: اگر چه طرف آمریکایی در این دور از مذاکرات به صورت مستقیم حضور ندارد اما به صورت غیر مستقیم از طریق 4+1 مسائل خود را با ایران درمیان می گذارد و متاسفانه  این بار امریکا و اروپایی ها باز هم به چنین تاکتیکی متوسل شدند. آنها با اتلاف وقت و با فشار با تعیین ضرب الاجل ساختگی خود، تلاش می کنند ایران را برای دست کشیدن از خواسته های خود تحت فشار قرار دهند.
خوش‌چشم با تاکید بر اینکه طرفین مذاکره «همچنان اختلافات پررنگی با هم دارند» اظهار داشت: در نشست های برگزارشده تا کنون  درباره بسیاری از مسائل رایزنی شده، اما موضوعات اساسی به قوت خود در ذیل بحث های عمده باقی مانده و مقصر باقی ماندن این اختلافات طرف آمریکایی است. وضعیت به گونه ای است که هنوز مشخص نیست آیا طرف آمریکایی برای توافق آمده یا برای رسیدن به امتیازاتی یک سویه وارد این دور از مذاکرات شده است. آمریکایی ها تلاش می کنند با شیوه های مختلف اهرم های فشار را از دست جمهوری اسلامی خالی کنند
این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه «تبادل زندانیان ربطی به توافق و مذاکرات وین ندارد» به تلاش آمریکا برای دستاوردسازی از مذاکرات اشاره کرد و گفت: در حالی که برای تبادل و آزاد سازی زندانیان، روسای جمهور آمریکا هر زمان که می خواستند می توانستند با برآورده کردن شرط های ایران، زندانیان خود را مبادله کنند. اما طرف آمریکایی چون به دنبال دستاورد سازی از مذاکرات است به صورت تعمدی سعی می کند تبادل زندانیان را به مذاکرات وین گره بزند تا از یک سو برای خود دستاورد بسازد واز سوی دیگر با تحقق شروط ایران از جمله آزادی پول های بلوکه شده ایران خدشه ای به آبرویش وارد نشود.
وی در خصوص آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران و ارتباط آن با توافق برجام نیز گفت: آمریکایی ها تلاش می کنند تا اینگونه نشان دهند پول های بلوکه شده در ذیل توافق، در دسترس ایران قرار گرفته است. حال اینکه در حقیقت اگر پولی آزاد شود در چارچوب توافق تبادل زندانیان خواهد بود نه در بحث مذاکرات وین وتحریمهای برجامی. به همین دلیل آمریکایی ها تلاش می کنند این دو موضوع را همزمان کنند. حتی در زمینه تبادل زندانیان نیز، با مردم خود صادق نیستند بلکه با مصلحت سنجی و ارائه سناریوهای ساختگی سیاسی سعی می کنند برای خود اعتباری کسب کنند.
راهبرد

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات