صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۳۶۵۴۴
در دومین جشنواره سراسری مالک اشتر در قرارگاه مرکزی امام حسین(ع) عنوان شد

اشراف یک مجموعه ستادی نیست یک مدیریت جمعی است

در دومین جشنواره سراسری مالک اشتر قرارگاه مرکزی امام حسین(ع) با حضور سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردار علی‌اکبر پورجمشیدیان معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه، فرماندهان برگزیده رده‌های برتر یگان‌های مردم‌پایه معرفی شدند.

یکی از مهم‌ترین اهداف تشکیل مجموعه اشراف، افزایش بهره‌وری و کارایی سازمان‌ها است. این مجموعه با ارائه کارنامه‌ای از عملکردها و فعالیت‌های هر ارگان و سازمان، نقاط ضعف و قوت آنان را به خوبی رصد می‌کند و با گوشزد و تشویق‌ خود مراتب هشدار و تقویت را برای رسیدگی به کم‌کاری‌های صورت گرفته ابلاغ می‌کند. در دومین جشنواره سراسری مالک اشتر قرارگاه مرکزی امام حسین(ع) با حضور سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردار علی‌اکبر پورجمشیدیان معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه، فرماندهان برگزیده رده‌های برتر یگان‌های مردم‌پایه معرفی شدند.

ولایت‌مداری شاخصه اصلی زندگی مالک اشتر

به گزارش خبرنگار بصیرت، در ابتدای این مراسم سردار علی‌اکبر پور جمشیدیان با تبریک اعیاد شعبانیه و آرزوی پیشرفت روزافزون نیروهای مسلح به تبیین علت نامگذاری این جشنواره به مالک اشتر پرداخت و اظهار داشت: برای روشن شدن علت نامگذاری این جشنواره به نام مبارک مالک اشتر باید به کلام امام علی(ع) رجوع کنیم. با دقیق شدن در کلام حضرت به این مهم دست پیدا می‌کنیم که رضایت و خشنودی ایشان از مالک اشتر نخستین و قابل توجه‌ترین ویژگی مالک اشتر است. در وهله بعدی با نگاه به شخصیت مالک‌اشتر او را بابصیرت، توانا، زرنگ و شجاع می‌بینیم که علاوه بر داشتن شرایط جسمانی قوی که نیاز هر فرمانده‌ای است در تجریه و تحلیل مسائل در زمینه‌های سیاسی، دشمن‌شناسی، امنیتی و اطلاعاتی از چنان مرتبه‌ای برخودار است که از او در میادین مبارزاتی یک مبتکر می‌سازد.

وی افزود: از دیگر خصوصیات ممتاز مالک‌اشتر تقوا و زهد او است که زبانزد هر فردی بود این مساله‌ای است که باید با هر فرمانده‌ای مانوس باشد. نکته دیگر در خصوص این مردوالامقام بصیر بودن و سازش‌ناپذیری ایشان با دشمنان است چنانکه خودتان می‌دانید با اینکه مالک اشتر از خویشتنداری و بردباری نمونه‌ای برخوردار بود اما همین شخصیت در مقابل دشمن چنان شجاع و سازش‌ناپذیر بود که اگر امام به او اجازه می‌داد خیمه معاویه را محاصره می‌کرد و او را به هلاکت می‌رساند.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه در ادامه به دیگر جنبه‌های معرفتی مالک اشتر از جمله جهاد در راه خدا و هجرت وی که نشان از ولایت‌مداری و اطاعت او از ولی‌امر است پرداخت و گفت: شاید برخی افراد در یک مکان مخصوص که باب میل آن‌هاست بتوانند فعالیت کنند اما در نقطه‌ای دیگر که کمتر از شرابط و امکانات کمتری نسبت به موقعیت قبلی دارد دیگر قادر به فعالیت نیستند که این خود ضعف بزرگی است. انسان باید در هر جایگاه و مکانی که باشد باید بتواند خودش را با شرایط وقف دهد و آنچه که ولی‌امر او از او خواسته است را پیاده‌سازی کند.

وی تاکید کرد: نگاه به مساله ولایت‌مداری در زندگی مالک اشتر چنان رخ‌نمایی می‌کند که می‌بینیم در روزهای ترسان و خطیر امام خواب به چشمان مالک نمی‌رفت و در اطراف خیمه حضرت راه می‌رفتند. همانند چنین شخصیتی را در هشت سال دفاع مقدس و در قالب مهدی باکری‌ها داشتیم که شب تا به صبح را در اطراف سنگرها راه می‌رفت و با هوشیاری تمام برای حمله به دشمن برنامه‌ریزی می‌کرد.

سردارپورجمشیدیان با توجه به تعبیر امام علی(ع) که فرمود «مالک شمشیری از شمشیرهای خدا بود که هیچگاه کند نشد» با توجه به کلام امام علی(ع) توضیح داد: این تعبیر به این سبب بود که مالک هیچگاه از دشمن نترسید و  پشت به دشمن نکرد چرا که او برای دشمنان سختتر از آتش بود، مصداق« اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ» بود برای همین سستی ولغزش در خصوص ایشان وجود نداشت تا بدانجا که هر کار را در جای خودش انجام می‌داد همین‌ها موجب شد که امام علی(ع) او را همانند خود برای رسول خدا(ص) خواند.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه در پایان با تقدیر و تشکر از فرماندهان و مسئولان به بیان راهکاری برای بهتر شدن گزارش‌ها پرداخت و گفت: یکی از راه‌هایی بهتر شدن گزارش‌ها همکاری و مشارکت فرماندهان در تهیه و تنظیم این گزارش‌ها است که در این صورت به جزئیات دقت و اهتمام بیشتری می‌شود و در نتیجه گزارش دقیق و سنجیده شکل خواهد گرفت.

اشراف یک واحد ستادی نیست، یک مدیریت جمعی است

در ادامه این مراسم سردار حمید بزمشاهی دبیر اشزاف فرماندهی کل سپاه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: ما در اشراف نیازی به اغراق‌گویی و بزرگ‌نمایی نداریم کافیست ما خودمان را نشان دهیم تا عظمت‌ها خود را به تصویر بکشند.

وی افزود: اینکه امروزه در محافل مردمی می‌گویند مدیریت کارخانه‌های صنعتی و خودروسازی را به دست سپاه بدهید خود گواه این عظمت است. اینکه امروزه سپاه در معادلات جهانی تعیین کننده است و اینکه در اندیشکده‌های آمریکا و اروپا تمرکز ویژه‌ای به سپاه شده و مطالعات عمیقی در خصوص این سازمان صورت می‌دهند بدان علت است که سپاه به درستی توانسته منویات و بیانات رهبر معظم انقلاب را پیاده کند.

سردار بزمشاهی با اشاره به بیان رهبر معظم انقلاب که فرمودند:« اشراف در نیروهای مسلح یک انقلاب ایجاد می‌کند» اظهار داشت: اشراف یک واحد ستادی نیست اشراف یک مدیریت جمعی است که همه باید در این سازوکار مشارکت داشته باشند و اگر تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ها همانند سپاه در این خصوص پیگیری داشتند امروز این وضعیت کنونی پیش نمی‌آمد. این مطلب از باب خودستایی و خودبرتر بینی نیست بلکه آنچه در این کلام مدنظر است ارادت و تواضع در خصوص کلام رهبر معظم انقلاب و پیاده‌سازی رهنمودهای ایشان است.

خوشحالی رهبر معظم انقلاب برای عملکرد تک‌تک شماست

در پایان سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه و جانشین قرارگاه امام حسین(ع) با گرامیداشت یاد شهدای بزرگ اسفندماه حمید و مهدی باکری، حسین خرازی، ابراهیم همت، عبدالحسین برونسی و عباس کریمی و با تبریک اعیاد شعبانیه به بیان نکاتی در خصو ص گزارش‌های اشراف پرداخت و گفت: ما به عنوان فرمانده و مسئول باید وقت کافی و لازم برای پیگیری‌ این گزارش‌ها بگذاریم. نباید به تنها به ارائه گزارش‌ها قانع باشیم بلکه باید در گزارش‌ها دقیق باشیم از اغراق‌گویی بپرهیزیم و کارنامه واقعی و حقیقی ازخودمان ارائه بدهیم.

فرمانده نیروی زمینی سپاه و جانشین قرارگاه امام حسین(ع) با توجه به اهمیت مجموعه اشراف، به موضوع آمادگی اشاره و تشریح کرد: این ارزیابی و نظارت مستمر در قالب اشراف، مسیر پیشرفت را از یکنواخت و عادی جلوه دادن مسیر باز می‌دارد چرا که هر سازمانی برای ترقی و تعالی خود بیش از هر چیز  نیاز به شناخت نقاط ضعف و قوت خود دارد و این زمانی به دست می‌آید که بر مبنای واقع‌گرایی و اقع‌بینی حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه همه این گزارش‌ها تصویری واضح و روشن از آمادگی را به تصویر می‌کشد تصریح کرد: امتیاز بالای این گزارش‌ها نماد آمادگی سازمان است به طور مثال وقتی یگان بسیج یا یگان عملیاتی امتیاز بالای را اخذ می‌کند نشان می‌دهد از آمادگی بالاتری برخوردار است چرا که اینجا فقط بحث رزم نیست یا تنها بحث عملیات یا امنیت بلکه باید در تمام عرصه‌ها نمره مناسب را کسب کند تا اعلام آمادگی خود را به طور تمام و کمال به تصویر بکشد. اگر سازمانی در ارزیابی اشراف نمره کمی دریافت کند این نشان از عدم طرح‌ریزی درست و دقیق در این خصوص است و آمادگی ما را کاهش می‌دهد.

سردار پاکپور حرکت کردن در مسیر پیشرفت را موجب خوشحالی رهبر معظم انقلاب خواند و اظهار داشت: بنده وقتی خوشحالی فرمانده معظم کل قوا را می‌بینم این خوشحالی را تنها برای خودم نمی‌دانم بلکه این خوشحالی برای عملکرد تک‌تک شما عزیزان است؛ برای فعالیت‌ها و تلاش‌های شما عزیزان.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات