بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۶۷۲۰

سید صباح زنگنه: اعلام آتش‌بس از سوی عربستان مشکوک است / جعفرقناد باشی: عربستان توان مقابله با حملات یمن را ندارد

در آغاز هشتمین سال از جنگ یمن و عربستان، این ارتش یمن بودکه در پاسخ به حملات سعودی‌ها، اهدافی را در عربستان مورد حمله قرار داد که توانست شوک بزرگی را به آل سعود وارد کند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/جعفر قناد باشی-سید صباح زنگنه

در واکنش به نمایش جدید عربستان مطرح شد:

جنبش حوثی‌ها - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در آغاز هشتمین سال از جنگ یمن و عربستان، این ارتش یمن بودکه در پاسخ به حملات سعودی‌ها، اهدافی را در عربستان مورد حمله قرار داد که توانست شوک بزرگی را به آل سعود وارد کند. در این 8 سال که سازمان ملل از آن به عنوان بدترین بحران بشردوستانه جهان یاد کرده است نه تنها عربستان نتوانسته اهداف خود در یمن را محقق کند بلکه زیان زیادی را تاکنون متحمل شده است. چندی پیش نیز شرکت آرامکو در جده و چندین مرکز مهم در ریاض هدف حملات موشک‌های یمنی قرارگرفت که بلافاصله عربستان خواستار جلسه شورای امنیت شد. در همین راستا نیز شب گذشته شبکه خبری المیادین خبر داد که ائتلاف متجاوز سعودی توقف عملیات نظامی خود در یمن را از ساعت 6 صبح روز چهارشنبه اعلام کرده است. در تحلیل این موضوع  با صباح زنگنه کارشناس مسائل خاور میانه و جعفر قنادباشی کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه ای گفتگو کرده ایم که در ادامه می خوانید:

صباح زنگنه: مرحوم «شیخ الاسلام» شیخوخیت دیپلماتیک را در عرصه مقاومت داشت-  اخبار سیاست ایران - اخبار سیاسی تسنیم | Tasnim

نمایش جدید عربستان

سید صباح زنگنه با اشاره به توسعه عملیات پاسخگویی مردم یمن به اقدامات عربستان سعودی، حمله به مراکز اقتصادی و انرژی در جده و ریاض به «خبرنگار بصیرت» گفت: «در حال حاضر عربستان با نمایش جدیدی موضوع برقراری آتش بس را اعلام کرده اما این اقدام با زمینه های مختلفی همراه است. نخست اینکه جریانی از گروه های مخالف انصار الله در یمن دعوت شدند و در عربستان جلساتی را تشکیل دادند. این گروه های بزرگ و کوچک و قبیله ای و غیر قبیله ای قصد دارند این نمایش را کامل کنند. البته به توافق هایی هم رسیدند و درخواست کردند انجام پذیرد و این بیانه هم پیرو همان حرکت نمایشی بود. در آن اجلاس انصارالله حضور و نمایندگانی از قبایل و گروه های سیاسی  پایتخت و شمال یمن حضور نداشتند و لذا همچنان یک نمایش یکجانبه و یک طرفه محسوب می شود.»

صباح زنگنه: حرف شورای همکاری خلیج فارس خریداری در بازار تسلیحاتی دنیا ندارد  - ایرنا

سعودی‌ها روغن ریخته را نذر یمن کردند

وی در ادامه افزود: «دلیل دیگری که بیانیه آتش بس اعلام شد این بود که در شرف ورود به ماه مبارک رمضان هستیم. در ماه مبارک رمضان تداوم عملیات نظامی مردم یمن احساسات مردم متدین و مذهبی جهان را بیشتر تحریک می کند و از طرف دیگر سربازان عربستان و نیروهای تحت امرش معمولا در این ماه حاضر نیستند بجنگند یا مقابله کنند. به همین دلیل توان عربستان ضعیف خواهد شد و قادر به ادامه عملیات لااقل در ماه مبارک رمضان نخواهد بود لذا صفحه دیگر نمایش این بیانیه این است که بگویند ما در ماه مبارک رمضان خواستیم از جنگ و خونریزی جلوگیری کنیم. در حالیکه در ماه های حرام ادامه جنگ هیچ مبنای شرعی و دینی نداشته است اما می خواهند از این روغن ریخته نذر یمن کنند.»

صباح زنگنه: شعله‌ورتر شدن جنگ قدرت در خاندان سعودی / بن‌سلمان صحنه را برای  خود آماده می‌کند - قدس آنلاین | پایگاه خبری - تحلیلی

اعلام آتش‌بس از سوی عربستان مشکوک است

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه این اقدامات عربستان مشکوک به نظر می رسد تصریح کرد: «این آتش بس تداوم ندارد مگر اینکه به طور کامل عملیات متوقف و بنادر و فرودگاه ها آزاد شوند. نه اینکه فرودگاه ها را محدود کنند و پروازها به پایتخت ها و توسط هواپیماهای خاص انجام بگیرد. همچنان محاصره یک محاصره گزینشی است ولی باید گفت همچنان که جنگ های قبلی و اشغال گری های قبلی توسط ترکیه، عربستان، مصر و انگلیس شکست خوردند و یمنی ها توانستند بر پای خود بایستند این بار هم قادر خواهند بود به این اشغال گری پایان ببخشند و خودشان برای خودشان تصمیم گیری کنند.»

صباح زنگنه: معترضان عراقی خواهان عزل عبدالمهدی هستند / مردم همسایه غربی  ایران، به چه چیزهایی

یمن توان ادامه مقاومت را خواهد داشت

زنگنه در بخش دیگری از این گفتگو به مذاکرات ایران و عربستان نیز اشاره کرد و گفت: « عربستان در تلاش است که موضوع یمن را در مذاکراتش با جمهوری اسلامی ایران، به ما ربط بدهد اما واقعیت این است که هیچ ارتباطی به ایران ندارند و مردم یمن خود رشید و بالغ هستند و منافع خود را تشخیص می دهند و توان ادامه و مقاومت را خواهند داشت و این عربستان است که متضرر خواهد شد و آسیب های بیشتری خواهد دید به خصوص اگر رگ های حیاتی و اقتصادی خودش را در تهدید جدی ببیند که آن بحث نفت، انرژی و حتی منابع آب شیرین کن از دریاست.»

در ادامه و در تحلیل بیانیه عربستان مینی بر آتش بس با جعفر قناد باشی گفتگو کردیم. او نیز معتقد است این آتش بس محدود به ماه مبارک رمضان بوده و تداوم نخواهد داشت. مشروح سخنان او را در ادامه می خوانید:

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل س - مقتدر مظلوم

واکنش سیاسی از جانب عربستان به انصارالله

این تحلیل گر مسائل خاور میانه به خبرنگار بصیرت گفت: «انصارالله پیشنهد دادند یا جنگ را متوقف کنید یا ظرف سه روز به شما حمله خواهیم کرد لذا می توان گفت این واکنشی سیاسی و غیرمستقیم  از جانب عربستان به پیشنهاد انصارالله است.»

وی در ادامه توضیح داد: «در سال های گذشته سابقه نداشت که عربستان نسبت به جنگ چنین واکنشی از خود نشان دهد و این طرح توقف جنگ در ماه مبارک رمضان تصمیمی است که متناسب با وضعیت جدید گرفته شده است.»

جعفر قنادباشی: هفت اولویت دستگاه دیپلماسی دولت رئیسی

عربستان توان مقابله با حملات یمن را ندارد

قنادباشی با بیان اینکه عربستان توان مقابله با حملاتی نظیر حمله به آرامکو را ندارد، تصریح کرد: «عربستان ناگزیر و ناچار است که به گونه ای به اخطار انصارالله پاسخ دهد این مساله بیانگر این است که عربستان با این جنگ در شرایط وانفسایی قرار گرفته است.»

وی با اذعان بر این امر که سعودی ها با اعلام آتش بس سعی دارند برای خود زمان بخرند تاکید کرد: «از یک طرف با اعلام مدت یک ماهه آتش بس سعی دارند اعلام کنند که این جنگ ادامه خواهد داشت و از سوی دیگر به پایان جنگ که خواسته انصارالله بوده پاسخ نداده اند. به عبارت دیگر همچنان نیم خواهد به سیاست های خود در قبال یمن پایان دهد اما این پاسخ میانه نیز نشان دهنده ضعف عربستان است که در مقایسه با رفتار آنها در سال های گذشته شاهد تفاوت هایی هستیم که ناشی از موفقیت های انصارالله در دفاع از یمن است که در حمله اخیر به آرامکو اوج آن را شاهد بوده ایم.»

چرا آمریکا برای نجات عربستان از باتلاق یمن دست و پا می‌زند؟

جان کلام

۶ فروردین ۱۳۹۴ عربستان ائتلافی را با عنوان "عملیات طوفان قاطعیت" با حضور چند کشور عربی علبه یمن تشکیل داد که امروز از آن ائتلاف تنها عربستان و امارات باقی مانده اند. در این گفتگو سید صباح زنگنه به مشکوک بودن این آتش بس اشاره کرد که این تحلیل ناشی از این است که در سال‌های گذشته بارها عربستان اعلام آتش بس موقت یا توقف عملیات نظامی در یمن کرد اما به هیچ کدام پایبند نبود و هر بار با شکست آتش بس حملات خود را از سر گرفته است. به نظر می رسد این بار که حملات تلافی جویانه یمن در آرامکو دست برتر آنها را در این جنگ نشان داده است سعودی ها برای جلوگیری از زیان بیشتر در تلاش برای پایان دادن به این جنگ هستند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات