صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۳۷۱۲۷
بازخوانی پیدا و پنهان کارنامه حقوق بشر رژیم کودک‌کش صهیونیستی

رژیم جانی!

اوضاع حقوق بشر در فلسطین بسیار اسفناک است. شاید کمتر کسی باور کند کنست یا همان پارلمان رژیم صهیونیستی بسیاری از قوانینی را که علیه بزرگسالان فلسطینی تصویب کرده، برای کودکان فلسطینی هم تأیید کرده است[...]
پایگاه بصیرت / زینب اصغریان
اوضاع حقوق بشر در فلسطین بسیار اسفناک است. شاید کمتر کسی باور کند کنست یا همان پارلمان رژیم صهیونیستی بسیاری از قوانینی را که علیه بزرگسالان فلسطینی تصویب کرده، برای کودکان فلسطینی هم تأیید کرده است. بسیاری از قوانین ناعادلانه مانند قانون محاکمه کودکان زیر ۱۴ سال و قانون تشدید مجازات برای پرتاب‌کنندگان سنگ در شهر قدس، از مهم‌ترین قوانینی است که برای کودکان در نظر گرفته شده است. حتی برای کودکان فلسطینی مجازات حبس خانگی در نظر گرفته شده است و شاهد آن بوده‌ایم که برخی کودکان، مانند احمد مناصره تحت آزارهای شدید روحی و جسمی قرار می‌گیرند و شکنجه می‌شوند؛ در حقیقت برای یک صهیونیستی فرقی بین کودک فلسطینی با سایرین وجود ندارد.
آزادی این کودکان نیزـ اگر زنده بمانندـ با شرایط سخت و تحمیل تعهدات فراوان همراه است. در بررسی آمارهای بین‌المللی، شاهد آن بودیم که از سال 1967تاکنون بیش از 50 هزار کودک فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی بازداشت شده‌اند که 16هزار و 655 مورد آن از زمان شروع انتفاضه الاقصی در سال 2000 است.
مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، عبدالناصر فروانه در پنجمین کنگره ائتلاف اروپایی حامی اسرای فلسطینی گفته است: «بازداشت کودکان فلسطینی به ویژه از سال 2000 به شیوه‌ای هدفمند رو به افزایش بوده است.»
وی میانگین سالیانه بازداشت کودکان فلسطینی از سال 2000 تا 2010 را حدود 700 مورد اعلام و خاطرنشان کرد، این تعداد در سال‌های 2011 تا 2018 به 1250 مورد رسیده است. 
هم اکنون حدود 400 کودک فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی در بازداشت به سر می‌برند که بیشتر آنان بارها شکنجه و آزار و اذیت شده‌اند. 
به تازگی وزارت امور اسرای فلسطینی اعلام کرده است، فلسطینی‌های بازداشت شده از ساده‌ترین حقوق اولیه خود محروم بوده و بر خلاف تمامی قوانین و کنوانسیون های بین‌المللی با سخت‌ترین شکنجه‌های فردی و گروهی مواجه هستند. 
بازداشت حدود ۱۳۰۰ کودک فلسطینی در سال ۲۰۲۱ ثبت شده است که در مقایسه با سال گذشته میلادی حدود ۱۴۰ درصد افزایش یافته است و مقامات رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ کودک را از ابتدای سال جاری میلادی بازداشت کرده‌اند و همچنان در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های این رژیم نزدیک به ۱۶۰ کودک وجود دارد.
اوضاع حقوق بشر زنان فلسطینی نیز بسیار بغرنج است. «ایندیپندنت» به مناسبت روز جهانی زن نوشت: «با وجود بالا رفتن میزان حضور زنان فلسطینی در مؤسسات آموزشی، اما حدود دو سوم زنان این سرزمین در معرض خشونت قرار دارند؛ به طوری که میزان حضور زنان در بازار کار به ۱۷ درصد کاهش یافته و تنها ۴۷ درصد از کارمندان بخش‌های عمومی را زنان تشکیل می‌دهند.»
طبق گزارش مرکز آمار فلسطین، نظامیان صهیونیست طی سال ۲۰۲۱ میلادی ۴۸ زن فلسطینی را به شهادت رسانده و ۱۸۴ نفر را نیز بازداشت کرده‌اند.
مرکز حقوق بشر «المیزان» نیز به مناسبت هشتم مارس اعلام کرد، نظامیان صهیونیست در فاصله زمانی ۸ مارس ۲۰۲۱ تا ۸ مارس ۲۰۲۲، تعداد ۶۰ زن فلسطینی، از جمله ۲۲ دختربچه را در نوار غزه به شهادت رسانده‌اند.
در این آمار اعلام شده است، چهار نفر از این زنان با گلوله توپخانه و ۵۶ زن با موشک و راکت به شهادت رسیده‌اند و ۶۴۵ زن از جمله ۲۴۸ دختربچه در حملات اخیر صهیونیست‌ها در ماه می گذشته مجروح شده‌اند.
طبق این آمار، شمار زنانی که در حملات رژیم صهیونیستی طی یک سال اخیر همسران خود را از دست داده‌اند، به ۹۹ نفر می‌رسد. همچنین نیروهای اشغالگر، ۷۴۲ منزل مسکونی را که در مالکیت زنان قرار داشت، تخریب کرده و ۲۱۱ هزار و ۳۳ مترمربع از زمین‌های کشاورزی متعلق به زنان را که تعداد افراد خانواده‌های آنها ۳۲۹ نفر است، نابود کرده‌‌اند.
بر اساس این گزارش، شمار زنانی که طی سال ۲۰۲۱ مجبور به مهاجرت شده‌اند، به ۵۳ درصد رسیده‌ است و زنان فلسطینی از شرایط دشوار زندگی اجتماعی و نبود خدمات ضروری و همچنین شیوع بیماری کرونا رنج می‌برند.
دیده‌بان حقوق بشر در گزارش 204 صفحه‌ای خود با عنوان «تجاوز از حد و مرز: مقامات اسرائیل و جنایات آپارتاید و آزار و اذیت» آورده است، سیاست آپارتاید رژیم اسرائیل مبتنی بر سیاست کلان این رژیم برای تداوم سلطه یهودیان بر فلسطینیان و نقض‌های حقوق بشری شدید اعمال شده علیه فلسطینیان ساکن مناطق اشغالی از جمله قدس شرقی است. «کنت راث» مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر گفت: «صداهای واضح و مشخص سال‌هاست که هشدار می‌دهند اگر رویکرد رژیم اسرائیل در قبال فلسطینیان تغییر نکند، این رژیم فاصله زیادی با آپارتاید ندارد!»
کنوانسیون بین‌المللی ۱۹۷۳ منع و مجازات جنایت آپارتاید و اساسنامه ۱۹۹۸ رم برای دیوان کیفری بین‌المللی علیه آپارتاید را به عنوان جنایت علیه بشریت تعریف می‌کنند.
اگنس کالامار، دبیرکل سازمان‌ عفو بین‌الملل درگزارش 280 صفحه‌ای با عنوان «رژیم آپارتاید اسرائیل: تبعیض نژادی علیه فلسطینیان و جنایت علیه بشریت» گفت: «اسرائیل با فلسطینیان در غزه، کرانه باختری اشغالی و قدس شرقی و هر جایی که زندگی می‌کنند، نژادپرستانه رفتار و از حقوق‌شان محروم می‌کنند. اسرائیل مرتکب جنایت علیه بشریت شده و باید پاسخگو باشد.»
کالامار با اذعان به آپارتاید آشکار رژیم صهیونیستی در تمام مناطق اشغالی گفت: «اسرائیل سیاست‌های تفکیک فضایی، سلب مالکیت و کوچ اجباری اعمال می‌کند، از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم تا به این مسئله رسیدگی کنند.»
میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در جلسه توجیهی کمیته پیگیری حقوق مسلم و غیرقابل تصرف ملت فلسطین گفت: «وضعیت حقوق بشر در فلسطین اشغالی بسیار «اسفناک» است.»
باشله با بیان اینکه محدودیت آزادی تردد، دسترسی فلسطینی‌ها به خدمات اولیه مانند بیمارستان را دشوار کرده، اظهار داشت: «فلسطینیانی که با واقعیت اشغال و محاصره زندگی می کنند به طور سیستماتیک از حقوق و آزادی‌های اساسی خود محروم هستند.»
وی ضمن ابراز نگرانی عمیق از اعمال زور نامتناسب و بیش از حد رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان که منجر به مرگ آنها می‌شود، تصریح کرد: «تنها در سال جاری 15 کودک در قدس شرقی و کرانه باختری کشته شده‌اند.»
باشله ضمن انتقاد از نقض حقوق بشر در فلسطین، گفت: «دستگاه قضایی خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینیان را نادیده می‌گیرد، وضعیت حقوق بشر در فلسطین اشغالی بسیار وخیم و فاجعه است.»
این اظهارات در حالی است که این خانم صرفا به جنایات 15 سال اخیر رژیم صهیونیستی تأکید می‌کند (چون قدمت این شورای به اصطلاح حقوق بشری 15 سال است) و فجایع هفتاد سال گذشته را نادیده می‌گیرد؛ اما همچنان شاهد هستیم با وجود آنکه شورای حقوق بشر سعی کرده همواره ژست انسانی خود را حفظ کند، به دلیل ساختارهای سیاسی سازمان ملل و فشارهای قدرت‌های حامی رژیم صهیونیستی به ویژه آمریکا و انگلیس عملاً قطعنامه‌های جدی که منجر به حذف رژیم صهیونیستی از سازمان ملل شود، وجود ندارد. بیانیه‌های این شورا همواره بی‌اثر بوده است. سیاست‌زدگی و اقدامات تبعیض‌آمیز در اغلب گزارش‌های این شورا مشهود است و به نظر می‌رسد صرفا اتکا به هشدارهای صوری است که هیچ‌گونه ضمانت اجرایی ندارد. 
به تازگی نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، گزارش شورای حقوق بشر در محکومیت جنایات این رژیم علیه فلسطینی‌ها را پاره کرد. گلعاد اردان، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در نشست ویژه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل زمانی که شورای حقوق بشر در گزارش خود جنایات رژیم صهیونیستی در حق فلسطینی‌ها به ویژه در نوار غزه را محکوم کرده بود، به این اقدام دست زد.
سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در این جلسه در ادعایی مضحک گفت : «وسواس نهاد موسوم به شورای حقوق بشر به اسرائیل مانع از شنیدن صدای قربانیان جنایات هولناک علیه بشریت می‌شود که قبلاً شاهد آن بوده‌ایم. از ۱۵ سال قبل که این شورا تأسیس شد، این شورا ما را مورد سرزنش و محکومیت قرار داده است. این در حالی است که مجموع قطعنامه‌ها علیه دیگر کشورها روی هم ۱۴۲ قطعنامه است.» سفیر رژیم صهیونیستی در انتها اعلام کرد: «جای این گزارش تنها در سطل زباله است!!!» و گزارش را در مقابل چشم حاضران پاره کرد!
شاید جالب باشد که بدانید آمریکا هیچ گاه به دلیل جانبداری از رژیم صهیونیستی از این شورا اخراج نشد؛ اما کاخ سفید این نهاد را به ریاکاری و بی‌اعتنایی به نقض حقوق بشر در برخی کشورها از جمله ایران و اتخاذ مواضع مغرضانه علیه رژیم صهیونیستی متهم کرده است و در اعتراض به این فرآیند از شورا خارج شد.
لذا مشخص است که بیانیه‌های شورای حقوق بشری که قرار بود نگاه بشردوستانه را در جهان تزریق کند، در واقع ضمانت اجرایی ندارد و نوعی ابزار سیاسی به شمار می‌آید که برای ژست‌های سیاسی و حقوق بشرانه استفاده می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات