صبح صادق >>  مجازستان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۳۷۱۲۹

پول‌شویی در هزاره سوم!

یکی از کارکردهای بیت‌کوین، دستیار شدن برای مجرمان در جرم‌هاست! البته منظور از بیت‌کوین، روش‌های بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال است[...]
پایگاه بصیرت / محمدصالح نادری
یکی از کارکردهای بیت‌کوین، دستیار شدن برای مجرمان در جرم‌هاست! البته منظور از بیت‌کوین، روش‌های بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال است و باید بگوییم خلافکاران برای خودشان ارزهای اختصاصی هم ابداع کرده‌اند! کلاهبرداران با روش‌های گوناگون، از مسئله‌ ناشناس بودن در دنیای بلاک‌چین بهره می‌گیرند تا با کمک رمز ارزها مبدأ سرمایه‌های نامشروع خود را پنهان کنند.
سادگی پول‌شویی با استفاده از رمز ارزها نسبت به سایر روش‌ها، یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت بیت‌کوین در میان مجرمان و کلاهبرداران است. دیگر پولشویی این نیست که مجرمان کیف‌هایی از پول را یواشکی از جایی به جای دیگر انتقال دهند و در آخر هم پلیس آنها را دستگیر کند. به‌جای این روش‌های منسوخ، تبدیل پول‌های نامشروع به بیت‌کوین یا رمز ارزهای دیگر از طریق صرافی‌های برخط و سپس تبدیل آن رمز ارزها به پول نقد روشی بسیار آسان‌تر و کم‌دردسرتر خواهد بود. تراکنش‌های برخط در مرزهای جغرافیایی محدود نمی‌شوند و زحمت جابه‌جایی‌های فیزیکی پرخطر پول‌ها را هم از بین می‌برد. علاوه بر این، رمز ارزها به دلیل ثبت نکردن نام کاربر در آدرس عمومی مورد استفاده در تراکنش‌ها، درجه‌ای از ناشناس بودن را ارائه می‌کنند که برای مجرمان سایبری ایده‌آل است.
البته خرید و فروش بیت‌کوین در ظاهر گمنام است، اما با ترفندهایی می‌توان به خریدار و فروشنده دست پیدا کرد؛ به همین دلیل امروزه مجرمان رمزارزهایی ایجاد کرده‌اند که کاملاً در کارهای خلاف قابل استفاده است و به کوپن‌هایی تبدیل شده است که برای خرید و فروش سلاح، موادمخدر و... باید از آنها استفاده کرد! اما با این حال برای وصل شدن جامعه بزرگ‌تر و پول‌شویی، مجرمان مجبورند هنگام پول‌شویی با استفاده از بیت‌کوین روش‌های گوناگونی برای جلوگیری از شناسایی شدن خود استفاده ‌کنند تا مبدأ اصلی و مقصد این تراکنش‌های نامشروع را کاملاً پنهان کنند؛ این یعنی اگر شما فرد عادی هستید و به صورت عادی بیت‌کوین بخرید، مراجع قانونی متوجه خواهند شد و برای گمنامی به روش‌های اضافی نیاز است.
میکسرهای بیت‌کوین، دارایی‌های دیجیتال نامشروع و مشروع را از چند آدرس مختلف پیش از عرضه‌ مجدد آنها به کیف‌ پول‌ها یا آدرس‌های مقصد، با یکدیگر ترکیب می‌کنند. این فرآیند ترکیب دارایی‌ها باعث افزایش درجه‌ ناشناس ماندن تراکنش‌ها خواهد شد، بنابراین مجرمان اغلب برای پنهان کردن رد انتقال دارایی‌های خود به کسب‌وکارهای مشروع یا صرافی‌های بزرگ از این روش بهره می‌گیرند. این کار شبیه پول‌شویی در دنیای واقعی است، با پول‌های کثیف تابلوی نقاشی گرانقیمتی می‌خرید و بعد آن تابلو را مجدد می‌فروشید!
روش دیگر صرافی‌ها هستند، اگرچه بسیاری از صرافی‌های بزرگ دنیای رمز ارزها قوانین ضد پول‌شویی و شناسایی کاربران را به کار گرفته‌اند، اما خیلی از صرافی‌های غیرمعتبر فرآیند احراز هویت را انجام نمی‌دهند. هنگامی که یک رمز ارز در یک صرافی نامعتبر مکرر به رمز ارز دیگری تبدیل شود، به‌ مرور به یک دارایی تمیز تبدیل می‌شود. این فرآیند به کلاهبرداران اجازه می‌دهد با کمک سرویس‌های میکسینگ، دارایی نامشروع خود را با امنیت به یک کیف پول خارجی انتقال بدهند.
راهکار دیگر، پلتفرم‌های شرط ‌بندی است که اغلب از دریافت بیت‌کوین یا سایر رمز ارزها به‌عنوان روش پرداخت پشتیبانی می‌کنند و همین موضوع آنها را به یکی از مقاصد مورد علاقه‌ کلاهبردارانی تبدیل کرده‌ است که از رمز ارزها برای پول‌شویی استفاده می‌کنند.
یکی دیگر از روش‌ها که پراستفاده است، خدمات مخفی‌سازی است! با توجه به اینکه تراکنش‌های بیت‌کوین و سایر رمز ارزها در بلاک‌چین‌های مورد استفاده‌ آنها ثبت می‌شوند، معمولاً می‌توان منبع اصلی را ردیابی کرد. به همین دلیل، بعضی از مجرمان سایبری از سرویس‌های مخفی‌سازی هویت برای پنهان کردن منبع دارایی خود استفاده کرده و ارتباطات میان تراکنش‌های بیت‌کوین را قطع می‌کنند. مردم عادی به دلیل حفظ حریم شخصی از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند، اما کلاهبرداران با سوء استفاده از این موضوع از قابلیت این سرویس‌ها برای اهداف مجرمانه‌ خود بهره می‌گیرند.
بیت‌کوین شکلی از روش‌های پرداخت در دنیای دیجیتالی امروز است که به مرور جای خود را در میان مردم خواهد یافت، اما باید توجه کنیم  این روش‌ها، در ذات خود ارزشی را تولید نمی‌کنند و ارزش‌شان ناشی از اقبال مردم و توجه به آنهاست. بیت‌کوین و چندین هزار رمز ارزی که امروزه وجود دارند، شکلی از کلاهبرداری مدرن هستند که شماره بعد، درباره آن توضیح خواهیم داد، ان‌شاءالله.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات