صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۳۷۵۹۱

جنگ در ناتو

هفته گذشته روسیه توانست پس از نبردی پر چالش با نیروهای اوکراینی در ماریوپل، این شهر را به تصرف خود درآورد و آخرین نیروهای مقاومت اوکراین از کارخانه فولاد این منطقه خارج‌شده و عقب‌نشینی کردند[...]
پایگاه بصیرت / خانم اکوان
هفته گذشته روسیه توانست پس از نبردی پر چالش با نیروهای اوکراینی در ماریوپل، این شهر را به تصرف خود درآورد و آخرین نیروهای مقاومت اوکراین از کارخانه فولاد این منطقه خارج‌شده و عقب‌نشینی کردند. همزمان با این اتفاق، مسکو بار دیگر اعلام کرد خواهان از سر گرفته شدن مذاکرات با کی‌یف برای پایان دادن به جنگ در این کشور است. با این‌حال، به نظر می‌رسد دولت اوکراین که به‌شدت منتظر رسیدن کمک‌های نظامی آمریکا به این کشور است، خیال دارد باز مقابله نظامی در برابر روسیه را در پیش بگیرد و نمی‌خواهد به این زودی روند مذاکره و صلح را آغاز کند.
هفته گذشته لایحه نمایندگان کنگره برای کمک 40 میلیارد دلاری به اوکراین و درواقع تجهیز دوباره انبارهای تسلیحاتی آمریکا در اروپا، به مجلس سنا فرستاده ‌شد تا مورد تصویب نهایی قرار بگیرد و بتواند موازنه تسلیحاتی موجود در جنگ اوکراین را به نفع این کشور تغییر دهد. آمریکا به جز تصویب بودجه 40 میلیارد دلاری، به دنبال پیشبرد اهداف دیگر خود در منطقه است که از آن جمله می‌توان به گسترش ناتو به سمت شرق، یعنی عضویت فنلاند و سوئد در این اتحادیه اشاره کرد. فنلاند و سوئد درخواست‌های خود برای عضویت در ناتو را در شرایطی به سازمان همکاری نظامی ارائه دادند که به نظر می‌رسد نمی‌توانند انتظار داشته باشند به این زودی‌ها شاهد عضویت در آن باشند. ترکیه و کرواسی نیز که عضو ناتو بوده و در عین‌حال رابطه خوبی با غرب و آمریکا ندارند، هر یک تلاش دارند از فوریت به وجود آمده برای فنلاند و سوئد و درخواست‌های امنیتی آنها، به نفع منافع ملی خود استفاده برند و درخواست‌های خود را به این دو کشور و همچنین آمریکا اعلام کرده‌اند. اردوغان در ترکیه با اشاره به اینکه فنلاند و سوئد به پناهگاهی برای گروه‌های کرد مخالف نظام ترکیه تبدیل‌شده‌اند، آنها را گروه‌های تروریستی خواند و گفت حاضر نیست دو کشوری که ترکیه را تحریم کرده‌اند، عضو ناتو شوند. به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، رهبری ترکیه می‌خواهد که سوئد و فنلاند «پیش از عضویت در ناتو، نه تنها پ‌ک‌ک، بلکه زیرمجموعه‌هایش را نیز به صورت علنی محکوم کنند.» اردوغان در عین‌حال گفته است به شرطی اجازه این کار را خواهد داد که آمریکا حاضر شود بر اساس تعهد و قرارداد قبلی‌اش با آنکارا، قرارداد فروش اف 35 ها به ترکیه را اجرایی کند؛ قراردادی که به علت خرید سیستم پدافند هوایی اس 400 از روسیه، امکان آن از ترکیه گرفته شد. کرواسی نیز خواسته‌های خود را در همین خصوص مطرح کرده و در مقابل پیوستن این دو کشور اروپایی به ناتو سنگ‌اندازی کرده است.
اما دولت بایدن به‌شدت به دنبال اجرای سیاست پیوستن کشورهای اروپایی و به ویژه کشورهای هم‌مرز روسیه به ناتو است، زیرا این مسئله را در راستای دفاع از امنیت ملی خود می‌داند. در عین ‌حال، فنلاند و سوئد همزمان با ارائه درخواست برای پیوستن به ناتو، قرار است سلاح گرم و ضدتانک بخرند. وزارت خارجه فنلاند در همین خصوص اعلام کرد، این دو کشور قرار است همکاری خود را در زمینهٔ خرید تجهیزات دفاعی افزایش دهند .
وزیر دفاع فنلاند همچنین مجوز خرید مشترک اسلحه‌های گرم کوچک از جمله تفنگ‌های تهاجمی، تفنگ ساچمه‌ای و اسلحه برای حفاظت شخصی را صادر کرده است. وزارت خارجه فنلاند همچنین اعلام کرد، توافق برای خرید تسلیحات ضدتانک شامل خرید موشک، تفنگ بدون لگد، مهمات و سایر تجهیزات مرتبط می‌شود.
در ادامه این بیانیه همچنین ذکر شده است، تدارکات مشترک که از طریق اسناد اجرایی امکان‌پذیر شده، دسترسی تجهیزات دفاعی حیاتی را در فنلاند و سوئد بهبود می‌بخشد؛ چون این دو کشور می‌توانند از طریق همان توافق‌نامه تجاری عمل کنند.
عضویت فنلاند و سوئد در ناتو از بعد دیگری نیز به نفع آمریکاست و آن، بودجه سنگینی است که هر دو کشور در حوزه دفاعی خود دارند و آنها را از سایر کشورهای اروپایی عضو ناتو در همکاری نظامی با آمریکا برتر می‌کند. در شرایطی که آمریکا هر ساله در اجلاس ناتو از پایین بودن بودجه دفاعی کشورهای اروپایی ناتو انتقاد می‌کند، پیوستن فنلاند و سوئد با تجهیزات نوین نظامی و دفاعی‌شان و بودجه‌های کلان سالانه، می‌تواند کمک بزرگی به پیشرفت و گسترش ناتو باشد.
همه این مسائل در حالی است که روسیه نیز تهدیدات خود درباره پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را ادامه داده و بارها بیان کرده است درصورتی‌که این دو کشور بخواهند راه اوکراین را بروند، به آنها نیز حمله نظامی می‌کند. روسیه در عین‌حال راه خود در ماریوپول را باز کرده و به حملات خود در جبهه دونباس نیز افزوده است. اوکراین در حالی به امید استفاده از سلاح‌های آمریکایی به مقابله با روسیه ادامه می‌دهد که به نظر می‌رسد آمریکا چندان هم با وجود همه تبلیغات نظامی و سیاسی به پیروزی اوکراین امیدوار نیست و تنها تلاش دارد دستاوردی سریع با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو برای خود ایجاد کند؛ به همین دلیل مشاور امنیت ملی بایدن نیز در همین زمینه گفته است، آمریکا و متحدانش به «ستیزه‌جویی» علیه فنلاند و سوئد پاسخ خواهند داد. سالیوان در نشست خبری کاخ سفید، با اشاره به تحویل درخواست عضویت در ناتو از سوی فنلاند و سوئد گفت: «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از این ثبت درخواست استقبال می‌کند و با مقامات ناتو و سنای آمریکا در زمینهٔ پیوستن این دو کشور به ناتو با سرعت ‌بالا و بدون هیچ مانعی همکاری خواهد کرد.
او در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره برنامه کاخ سفید برای متقاعد کردن ترکیه به منظور موافقت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو گفت: «اطمینان داریم که روند پیوستن فنلاند و سوئد به صورتی مؤثر و کارآمد انجام خواهد شد و می‌توان به نگرانی‌های ترکیه نیز رسیدگی کرد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات