صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۳۷۷۳۷

جرقه جنگ داخلی با کودک‌کشی

حوادثی مانند آنچه در دبستانی در ایالت تگزاس آمریکا رخ داد و به کشته شدن 19 کودک و دو معلم‌شان منجر شد، شاید در وهله اول تنها به درد صفحه حوادث روزنامه‌های آمریکا بخورد[...]
پایگاه بصیرت / خانم اکوان

حوادثی مانند آنچه در دبستانی در ایالت تگزاس آمریکا رخ داد و به کشته شدن 19 کودک و دو معلم‌شان منجر شد، شاید در وهله اول تنها به درد صفحه حوادث روزنامه‌های آمریکا بخورد؛ اما نگاهی به ریشه این حوادث و نوع برخورد دو حزب موجود در آمریکا نشان می‌دهد، این نوع حادثه‌ها می‌تواند در نهایت به جنگ فرهنگی عظیمی در داخل این کشور تبدیل شود.
هفته گذشته یک نوجوان 18 ساله با وارد شدن به مدرسه‌ای در ایالت تگزاس، 19 کودک را به گلوله بست و دو معلم‌شان را هم کشت. این حادثه چنان شوکی در جامعه آمریکا ایجاد کرد که رسانه‌ها طی چند روز دیگر هیچ خبر مهمی جز این کشتار نداشتند؛ اما این بار رسانه‌های آمریکایی به شدت عصبانی بودند. رسانه‌های لیبرال، جمهوری‌خواهان را عامل این وضع می‌دانستند و محافظه‌کاران، انگشت اتهام را به سمت مسائل قومی و ورود مهاجران به آمریکا می‌بردند. همه این بازخوردها نشان داد جامعه آمریکایی این روزها بیشتر از هر زمان دیگری درگیر در جنگی فرهنگی میان مردم این کشور است که می‌تواند به سرعت به خشونتی عجیب و سراسری در این کشور تبدیل شود.
متمم دوم قانون اساسی آمریکا، مسئله حمل سلاح را برای آمریکایی‌ها با آزادی آنها هم ردیف دانسته است. این مسئله به معنای این است که هر آمریکایی می‌داند اگر حق حمل سلاح نداشته باشد، ممکن است دولت کشورش، به سمت دیکتاتور برود. او باید اسلحه داشته باشد تا بتواند در برابر دیکتاتوری قیام کند! این ایده در عمل دچار مشکلات فراوانی می‌شود؛ زیرا اصولاً در روح قانون اساسی آمریکا جایی برای انقلاب مردمی وجود ندارد و میزان سلاح در دست دولت به اندازه‌ای است که اگر همه مردم سلاح‌های کشتار جمعی نیز داشته باشند، نمی‌توانند در برابر دولت‌شان مقاومت کنند. این فرهنگ عجیب در نهایت تنها مسئله حق حمل سلاح را می‌شناسد و حاضر نیست آن را با چیزی معامله کند.
این حق یا آزادی آمریکایی، روی دیگری نیز دارد و آن، کشتارهای گسترده‌ای است که هر از گاهی در مدارس، کلیساها، پارک‌های تفریحی یا حتی رستوران‌ها رخ می‌دهد؛ فردی که به اسلحه از نظر قانونی یا غیر قانونی دسترسی داشته‌ـ در این مورد پسر 18 ساله‌ای که سلاح‌های نیمه اتوماتیک را برای کادوی تولد برای خودش خریده است!‌ـ وارد مدرسه یا کلیسا یا سایر اماکن عمومی می‌شود و همه مردم را به رگبار می‌بندد.
برخی از نمایندگان کنگره که اکثریت‌شان از حزب جمهوری‌خواه هستند، این نوع اتفاقات را هزینه جانبی داشتن آزادی در آمریکا می‌دانند و احزاب دموکرات که به دنبال تسلط دولت بر مردم و کاستن از میزان سلاح‌های موجود در جامعه آمریکا هستند، خواهان اصلاح قوانین برای محدود شدن حق حمل سلاح هستند. این مسئله در نزدیکی برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره، جنگی تمام عیار در فضای سیاسی آمریکا به راه انداخته و شکاف اجتماعی و فرهنگی موجود در جامعه آمریکا را با شکاف سیاسی‌ای همراه کرده است که می‌تواند در نهایت به جنگ داخلی تمام‌عیاری تبدیل شود. این پدیده قرار نیست امروز یا فردا اتفاق بیفتد، ممکن است این مسئله یک دهه یا چندین دهه بعد اتفاق بیفتد؛ اما شکاف‌های سیاسی و اجتماعی موجود در جامعه آمریکا زمانی که با لجبازی‌ها و دشمنی‌های احزاب سیاسی همراه می‌شود، مطمئناً مدت زمان رسیدن به جنگ تمام عیار را کمتر می‌کند؛ از همین روست که نشریات و رسانه‌های آمریکایی به شدت در نگرانی به سر می‌برند. اگر تا دیروز مشکل اصلی، اختلافات دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در نوع حکمرانی کردن در آمریکا بود، امروز مسئله، نفرت بین افراد است که در جامعه آمریکا به شدت در حال افزایش است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات