صبح صادق >>  تاریخ >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۳۷۷۵۳

پاسخگویی امام(ره) به شبهات

در روز سوم خرداد سال 1359 که جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه و جماعتی از دانشجویان دانشگاه‌ها به دیدار امام(ره) رفته بودند[...]
پایگاه بصیرت / سیدمهدی حسینی

در روز سوم خرداد سال 1359 که جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه و جماعتی از دانشجویان دانشگاه‌ها به دیدار امام(ره) رفته بودند، ایشان طی سخنانی به اظهارات اعم از مسئولان، مطبوعاتی‌ها، یا نمایندگان منتخب در چند مورد تذکر به همراه هشدار دادند که به چند مورد از آنها اشاره می‌شود.
1ـ امام راحل با اشاره به سوابق و عملکرد رضاخان پهلوی فرمودند: «وقتی که جای پای‌شان محکم شد،‌ هدف اول‌شان تضعیف روحانیت بود... همه بر ضد روحانیت مشغول کار شدند و طوری کردند که روحانیت را منزوی کردند.»
2ـ امام راحل در فراز بعدی سخنان‌شان با اشاره به جریان انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها به جریان تفرقه‌انداز بین دو قشر روحانی و دانشگاهی رهنمود دادند و فرمودند: «من حالا به شما عرض می‌کنم که قلم‌ها، قدم‌ها، ‌نطق‌ها و‌ شیطنت‌ها دنبال این است که نگذارند شما ادامه بدهید به این چیزی که [وحدت حوزه و دانشگاه] مشغول شده‌اید. آنها [دشمنان] می‌خواهند نگذارند که قشر روحانی و دانشگاهی یکی بشود.»
3ـ امام در برابر موضع‌گیری‌هایی که می‌گفتند مجلس باید ملی باشد نه شورای اسلامی فرمودند: «شما چرا از اسلام می‌ترسید... من می‌گویم به اینها که ما تابع این ملت هستیم... ما دیدیم که خواست این 35 میلیون جمعیت این بود که ما اسلام را می‌خواهیم. در تمام صحبت‌ها از اول تا آخر این نبود که ما ملی‌گرا هستیم، ملی‌گرایی برخلاف اسلام است.»
4ـ امام راحل به مجالس دوران قاجار، رضاخان و محمدرضا اشاره کردند و در بخشی از آن با استناد به صحبت‌های محمدرضا پهلوی فرمودند: «افرادی که آن وقت در مجالس بودند چه اشخاصی بودند، افرادی بودند که با لیست سفارت آمریکا یا با لیست سفارت شوروی تحمیل می‌شدند. این حرفی است که محمدرضا گفت که لیست‌ها را می‌فرستادند... با زور این نوکر بزرگ‌ها اینها می‌رفتند در مجلس.» در واقع مجالس قبل از انقلاب یک مجلس فرمایشی بود که امام آن را برای نظام جمهوری اسلامی یک خطر تلقی می‌کردند و می‌گفتند نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید از فرمایشی شدن مجلس پرهیز کنند.
5ـ امام در ادامه سخنان‌شان بر اسلام‌خواهی مردم تأکید کردند و فرمودند: «ما برای خدا می‌خواهیم این اجانب را از کشورمان بیرون کنیم و اینهایی که خلاف اسلامند عذرشان را بخواهیم یا هدایت‌شان بکنیم.... به این شرط که ما همانطوری که اول انقلاب و در جوشش انقلاب همه مقصدها را کنار گذاشته بودیم و یک مقصد داشتیم و آن جمهوری اسلامی و اسلام بود، همانطور پیش ببریم.»
6ـ امام راحل در قسمت پایانی سخنان‌شان ملت ایران را مخاطب قرار دادند و فرمودند: «ملت [ایران] ما نباید گوش به حرف این اشخاصی باشد که برخلاف اسلام شعار می‌نویسند، نباید حرف‌های آنها را گوش کند که کاری انجام نگرفته... در ظرف یک سال و اندی تمام نهادهایی که برای یک کشور اسلامی است تمام تحقق پیدا کرد و در هیچ جای دنیا همچین چیزی نبوده است و... .»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات