صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۳۸۰۰۴

فرش قرمز برای فتنه‌گران

ادعای جدایی هنر از سیاست، دروغ مشهوری است که سالیان متمادی متولیان برگزاری جشنواره‌هایی، چون اسکار، کن و... آن را تکرار کرده‌اند و بارها و بارها دروغ بودن آن برای افکار عمومی آشکار شده است[...]
پایگاه بصیرت / مرتضی دخیلی
ادعای جدایی هنر از سیاست، دروغ مشهوری است که سالیان متمادی متولیان برگزاری جشنواره‌هایی، چون اسکار، کن و... آن را تکرار کرده‌اند و بارها و بارها دروغ بودن آن برای افکار عمومی آشکار شده است. آخرین نمونه در این زمینه حوادث رخ داده در جشنواره کن در سال 2022 است که فیلم‌های ضعیفی، چون «عنکبوت مقدس» که ساخت ناشیانه‌ای دارد، تنها به این دلیل تقدیر می‌شوند که  به مقدسات یک ملت بی حرمتی شده است!
در سال 1388 نیز در بخشی از جورچین بزرگ سناریوی کودتای مخملین، سهمی هم به این جشنواره‌های به ظاهر هنری داده شد تا به صف حامیان فتنه‌گران در آیند و به نوعی برای مشروعیت‌بخشی به این جریان سنگ تمام بگذارند و افکار عمومی جهانی را به حوادث ایران جلب کرده و به ابزار فشاری بر جمهوری اسلامی بدل کنند!
حمایت از قلم به دستان، فیلم‌سازان و عکاسان حامی فتنه سبز، همچنین حمایت از برخی آثار مرتبط با فتنه‌گران از جمله این اقدامات است که در آن ایام به طور خاص افزایش یافت. این سناریو بلافاصله با قرار گرفتن منتخبان پشت تریبون تکمیل می‌شد، آنجا که این افراد در برابر دوربین خبرنگاران ضمن حمایت از سناریوی کودتای سبز، در رفتاری تکراری و مشابه جوایز خود را به یکی از فتنه‌گران سبزپوش اهدا می‌کردند!
برای نمونه، موارد زیر را در ذیل این سناریوی طراحی شده می‌توان ارزیابی کرد:
1ـ معرفی «احمد زیدآبادی» روزنامه‌نگار و دبیرکل سازمان «ادوار دفتر تحکیم» به عنوان برنده جایزه «قلم زرین آزادی» سال 2010 از سوی «انجمن جهانی روزنامه‌ها و ناشران خبر»؛
2ـ معرفی عکسی با عنوان «معترضان بر بام‌های تهران» به عنوان برنده بهترین عکس خبری سال از سوی مؤسسه «ورلد پرس فوتو». این عکس که عکاس ایتالیایی به نام «پیترو ماستورزو» گرفته بود، زنی را نشان می‌دهد که در پی حوادث انتخابات ایران روی پشت بام فریاد می‌ِزند.
3ـ انتخاب مجموعه عکس‌های یک عکاس فرانسوی از اعتراضات مخالفان دولت ایران به عنوان دومین مجموعه عکس سال «ورلد پرس فوتو». 
4ـ اعطای جایزه «لوسی» به «رضا دقتی»‌، عکاس و خبرنگار ایرانی. وی در این مراسم جایزه خود را به «ندا آقاسلطان» تقدیم کرد! 
5ـ محسن مخملباف، کارگردان ضدانقلاب فعال شده در آمریکا نیز برنده جایزه «آزادی برای خلق هنری» شد. وی در اقدامی کاملا سیاسی که از حقایق پشت پرده اهدای چنین جوایزی حکایت دارد، در این مراسم اعلام داشت: «هر جایزه‌ای كه دریافت می‌كنم، برایم فرصتی فراهم می‌كند تا طنین صدای آنها [فتنه‌گران سبزپوش] را به گوش جهانیان برسانم؛ صدایی که دموکراسی برای ایران و صلح برای دنیا را طلب می‌کند.» وی این جایزه را به «پدر معنوی فتنه سبز ایران»، آقای منتظری تقدیم کرد. 
6ـ مخملباف همچنین جایزه‌ جشنواره حقوق بشر نورنبرگ آلمان را به «مهدی کروبی» به دلیل طرح ادعای دروغین «تجاوز در زندان‌های ایران» تقدیم کرده بود! 
7ـ دختر وی حنا مخملباف نیز جایزه ویژه جشنواره «زنان جهان» برای فیلم «روزهای سبز» را به عباس امیرانتظام، فعال سیاسی زندانی اهدا کرده بود. 
8ـ اعطای جایزه روزنامه نگاری «جورج پولک» برای بهترین فیلم‌های خبری در سال ۲۰۰۹ به تصویربردار ناشناسی اختصاص یافت که از صحنه ساختگی قتل ندا آقا سلطان فیلمبرداری کرده بود!
9ـ «رامین جهانبگلو»، استاد ایرانی دانشگاه تورنتو در کانادا جایزه صلح سال ۲۰۰۹ یک انجمن وابسته به سازمان ملل را از آن خود کرده است. جایزه صلح سازمان ملل «خانه آسیا» شامگاه سه‌شنبه ۱۱ اسفند در بارسلون اسپانیا به وی اهدا شد. جهانبگلو به هنگام دریافت جایزه خود گفت: «این جایزه متعلق به مردم ایران است که اعتراضات مسالمت‌آمیز خود را در چارچوب جنبش مدنی محقق می‌کنند.» جهانبگلو گفت: «حضور من در این جا، صدای مردمی ست که بی‌صدا در ایران اعتراض می‌کنند.» 
10ـ «ژیلا بنی‌یعقوب» در ماه آوریل سال 2010 در مسابقه وبلاگ‌های برتر که همه‌ساله از سوی «دویچه وله» در میان وبلاگ‌های سراسر دنیا برگزار می‌شود، برنده‌ جایزه ویژه گزارشگران بدون مرز شد. وی این جایزه را به همسرش بهمن احمدی امویی، شیوا نظرآهاری و دیگر وبلاگ‌نویسان زندانی در ایران تقدیم کرد.
در مجموع باید گفت، این حمایت‌ها، عملیات سیاسی هماهنگی بود که برای حمایت تمام قد از فتنه سال 1388 هزینه شد و در نهایت عایدی چندانی جز بی‌اعتبارسازی این جشنواره‌ها نداشت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات