صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۳۸۰۱۰

استقلال غذایی

«امنیت غذایی» از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین موضوعات جهان بوده، هست و خواهد بود. در جامعه‌ای که امنیت نظامی ندارد، می‌توان زندگی کردي[...]
پایگاه بصیرت / جعفر راستی
«امنیت غذایی» از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین موضوعات جهان بوده، هست و خواهد بود. در جامعه‌ای که امنیت نظامی ندارد، می‌توان زندگی کرد؛ اما زندگی در جامعه‌ای که امنیت غذایی ندارد، ادامه حیات محال است. 
بنابراین، تأمین امنیت غذایی باید مورد توجه همه متولیان باشد. یکی از پایه‌های اصلی تأمین امنیت غذایی تولید و تأمین نهاده‌های دامی است و امنیت غذایی بدون تأمین نهاده‌های دامی امکان‌پذیر نیست.
شرایط ایجاد شده در روسیه و اوکراین بر امنیت غذایی در دنیا تأثیر ناگواری داشته است؛ چنانچه ۳۳ درصد نهاده‌های دامی مصرفی دنیا در اوکراین تولید می‌شد و حدود ۱۰تا ۱۲ درصد را هم روسیه تولید و تأمین می‌کرد.
یعنی در حال حاضر نزدیک به ۴۵ درصد نهاده‌های دامی کل دنیا که این دو کشور تأمین می‌کردند، با این جنگ وارد بازار جهانی نمی‌شود. از این رو در مجلس شورای اسلامی با هدف تأمین امنیت غذایی طرحی با عنوان «امنیت غذایی» تصویب و اجرایی شد تا از پیامدهای آینده جنگ اوکراین و روسیه در امنیت غذایی کشور جلوگیری شود.
اگر در گذشته و در چهار دهه پیش تا امروز سالانه 5/2 درصد برای رسیدن به خودکفایی هدف‌گیری و عملی می‌شد، الآن ما در تأمین نهاده‌های دامی باید خودکفا می‌شدیم. 
لذا امروز همه باید دست به دست هم داده تا کلید امنیت غذایی را به دست بگیریم و در نهاده‌های دامی مستقل شویم؛ چرا که با وابستگی در نهاده‌های دامی قطعاً در امنیت غذایی مشکل خواهیم داشت. در این مسیر باید موانع در تولید محصولات کشاورزی و نهاده‌های دامی رفع شود تا کم کم با تولید بیشتر و بیشتر به خودکفایی برسیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات