بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۶۴۶۲۱

اندونزی میزبان مجمع کشورهای آفریقایی با هدف توسعه همکاری‌های اقتصادی و امنیت غذایی

دومین دوره مجمع اندونزی- آفریقا، کار خود را از امروز یکشنبه به مدت سه روز در بالی اندونزی آغاز کرد، توسعه همکاری‌های اقتصادی، انرژی و امنیت غذایی، مهم‌ترین موضوعات این دوره از نشست معرفی شده‌ است.

دومین مجمع اندونزی-آفریقا (IAF)، از ۱ تا ۳ سپتامبر ۲۰۲۴ (۱۱ تا ۱۳ شهریور ۱۴۰۳) در بالی برگزار می شود. این مجمع پس از موفقیت اولین دوره آن در سال ۲۰۱۸، به عنوان بستری برای تقویت همکاری اقتصادی مشخص با آفریقا به عنوان شریک اقتصادی کلیدی اندونزی در نظر گرفته شده است.

بر اساس اعلام مقامات اندونزی و سایت رسمی مجمع، در این دوره از نشست تمرکز گفت‌وگوها بر تحول اقتصادی، انرژی و معدن، امنیت غذایی، سلامت و همکاری‌های توسعه محور خواهد بود. برای دستیابی به اهداف مجمع جلسه رهبران، پنل‌های گفت‌وگو، نمایشگاه‌های جنبی و رونمایی از پروژه‌های انجام شده، گفت‌وگوهای تجاری و... برگزار خواهد شد.

پاهالا نوگراها منشوری معاون وزیر امور خارجه جمهوری اندونزی در گفت و گو با خبرگزاری آنتارا، ارزش توافق‌هایی را که قرار است با مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های دولتی در این مجمع به امضا برسد، حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار پیش‌بینی کرد.

وی افزود: ما امیدواریم که این مجمع نه تنها در مورد برنامه‌های ایجاد همکاری بین اندونزی و آفریقا گفت‌وگو کند، بلکه با توجه به ظرفیت بسیار زیاد، برنامه‌های ملموسی را نیز طرح ریزی کند.

در این مجمع پل کاگامه، رئیس جمهور رواندا، برای به اشتراک گذاشتن تجارب کشورهای آفریقایی، به ویژه رواندا، در افزایش همکاری‌های توسعه بین المللی، سخنرانی خواهد کرد. انتظار می رود این امر روابط دوجانبه بین اندونزی و رواندا و همچنین سایر کشورهای آفریقایی را در کل تقویت کند.

علاوه بر رئیس جمهور رواندا، شش تن دیگر از سران کشورهای آفریقایی در این نشست شرکت می کنند؛ جوزف بوکای رئیس جمهور لیبریا، نانا آکوف آدو رئیس جمهور غنا، راسل میسو دلامینی نخست وزیر سواتینی، حسین علی موینی رئیس جمهور زنگبار به نمایندگی از تانزانیا و کنستانتینو چیونگا معاون رئیس جمهور زیمبابوه، از آن جمله هستند.

مجمع اندونزی-آفریقا، به عنوان پلتفرم اصلی برای اندونزی و کشورهای آفریقایی برای تقویت روابط دوجانبه، تدوین اقدامات استراتژیک و همکاری در رسیدگی به چالش‌های پیچیده جهانی عمل می‌کند.

در بیانیه این مجمع آمده است: اندونزی همیشه برای اهمیت استراتژیک آفریقا ارزش قائل است. ۶۹ سال پیش، در سال ۱۹۵۵، اندونزی میزبان گردهمایی رهبران کشورهای تازه استقلال یافته در شهر باندونگ برای کنفرانس آسیایی-آفریقایی بود. کنفرانس باندونگ، روح باندونگ را پذیرفت که بر اهمیت ارتقای حاکمیت، مشارکت برابر، عدالت، منافع متقابل و همکاری تاکید کرد و این اصول مبنایی برای اندونزی در پیگیری روابط مستحکم با آفریقا است.

اندونزی با درک پتانسیل عظیم آفریقا و منافع مشترک قابل توجه بین دو طرف، تلاش های مستمری را برای تقویت همکاری با آفریقا انجام می دهد. در همین راستا، اندونزی میزبان اولین مجمع اندونزی-آفریقا (IAF) در سال ۲۰۱۸ بود که به دلیل موفقیت آن مورد تحسین قرار گرفت. این مجمع از ۴۷ کشور تشکیل شد و امضای معاملات تجاری به ارزش ۵۸۶.۵۶ میلیون دلار را در پی داشت. علاوه بر این، قراردادهای تجاری ترجیحی با موزامبیک و تونس، ایجاد حساب ملی اندونزی برای حمایت از تجارت با آفریقا و نیز راه‌اندازی پرواز مستقیم بین اندونزی و آفریقا با اتیوپی ایر، رویدادهای مهمی را رقم زد.

روابط بین اندونزی و آفریقا با وجود چالش های جهانی مانند همه گیری کووید-۱۹، جنگ ها، تنش های ژئوپلیتیکی، ناامنی غذایی و بحران انرژی همچنان قوی است. روابط قوی بین دو طرف، از جمله، با تأسیس سفارت اندونزی در کامرون در ماه های اخیر و سفارت‌خانه‌های کنیا، تانزانیا و رواندا در اندونزی نشان داده شده است، در بحبوحه چالش‌های جهانی، اندونزی به تقویت روابط با آفریقا و به «روح باندونگ» که یادآور تجربیات تاریخی مشترک و آرزوی خود برای تعیین سرنوشت، عدالت اجتماعی و توسعه اقتصادی است، متعهد است.

در واقع، اصول اصلی روح باندونگ امروز نیز معتبر است، زیرا نابرابری بین کشورها ادامه دارد و بسیاری از کشورهای در حال توسعه برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار و بالا رفتن از نردبان توسعه تلاش می کنند. اندونزی به عنوان بزرگترین اقتصاد در آسیای جنوب شرقی، چهارمین کشور پرجمعیت جهان و عضو گروه ۲۰، آماده است همکاری با آفریقا را افزایش دهد و آن را به سطح بعدی برساند. دولت اندونزی برای استفاده کامل از ظرفیت همکاری، دومین مجمع اندونزی-آفریقا (IAF) را در بالی، از ۱ تا ۳ سپتامبر ۲۰۲۴ را برگزار می‌کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات