صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۳۸۱۴۵

اخبار ویژه روزنامه‌های ۳۱ خرداد

روزنامه کیهان**

 تسویه بدهی 1/6 میلیارد دلاری عراق و هیاهوی اصحاب «نمی‌شود و نمی‌توانیم» 

رسانه‌های اصلاح‌طلب با ادعای تهاتری بودن وصول منابع ارزی ایران در عراق سعی کردند تا ناتوانی دولت روحانی در آزاد‌سازی این منابع را توجیه کنند.
رجانیوز در خبری تاکید کرد: با اعلام وزیر نفت مبنی بر وصول طلب 1/6 میلیارد دلاری گازی ایران از عراق در روزهای گذشته، رسانه‌های اصلاح‌طلب با ادعای تهاتری بودن این وصول سعی داشتند تا ناتوانی دولت روحانی در آزاد‌سازی این ارز را توجیه کنند.
یک مقام ارشد وزارت نفت در گفت‌وگو با رجانیوز ابعاد جدیدی از این ماجرا را تشریح کرد.
به گفته وی، مبلغ وصول شده اکنون در حساب مبادلات گازی ایران و عراق در بانک TBI واریز شده و دولت ایران قادر است تا دستور پرداخت حواله‌ای از این حساب برای هر موردی از نیازهای کشور را صادر کند.
این مقام ارشد افزود: امکان پرداخت ارزی هر کالا یا ماده اولیه مورد نیاز کشور با این مبالغ وجود دارد و دارایی‌های این حساب قابل حواله توسط بانک مرکزی است.
سال گذشته و در جریان مناظرات انتخابات ریاست جمهوری، عبدالناصر همتی اعلام کرده بود که چین و عراق، پرداخت پول‌های ایران را به نتیجه مذاکرات و توافق ایران با غرب مشروط کرده‌اند.
 
تورم، شکاف طبقاتی و کسری بودجه کارنامه مدعیان تدبیر
سازمان برنامه در پاسخ به نامه عده‌ای از کارشناسان اقتصادی، مسیر دولت قبلی در ایجاد تورم 50 درصدی، نابودی منابع ارزی و انباشت بدهکاری را غیرقابل تداوم دانست.
در بخش‌هایی از پاسخ این سازمان به نامه 61 نفره - که تیتر اول روزنامه اعتماد شده بود - آمده است: «در اثر روندهای اشتباه گذشته، میزان نقدینگی در هشت سال گذشته بیش از هشت برابر 
و تورم ۵۰ درصدی به سفره مردم تحمیل شد؛ اما با همین نقدینگی متوسط رشد اقتصادی نزدیک صفر بود؛ روند اشتباه توزیع ارز ترجیحی به غیر از ۱۲۵۰ پرونده مفاسد موجب افزایش فاصله طبقاتی و عبور ضریب جینی از ۴/۰ شد. هزینه‌های جاری دولت طی هشت سال بیش از ۱۰ برابر شد و دولت قبل، تنها در ۵ ماه پایانی خود ۵۴ هزار میلیارد تومان تنخواه بانک مرکزی را هزینه کرد. لذا دولت امروز، ارثیه‌ای از ساختارهای بلندمدت ناسازگار با شرایط واقعی اقتصاد را حمل می‌کند.
برای اصلاح تک‌تک آن ساختارها لازم است که شعارها، تعارف‌ها و مصلحت‌اندیشی‌هایی که صرفا مشکلات را به آینده موکول می‌کند، کنار گذاشته شوند.
در اثر همین رویکرد بود که دولت سیزدهم کسری۴۸۰ هزار میلیارد تومان سال ۱۴۰۰ را بدون استقراض از بانک مرکزی حل کرد و حتی توانست میزان اعتبارات عمرانی و اشتغال را به رقم تاریخی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برساند؛ در پایان شش ماه دوم سال گذشته خالص بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی ۸۰ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. 
دولت با حذف ارز ۴۲۰۰ در واقع در نظر داشت که بخشی از فشار رو به تزاید بر پول پرقدرت - که چند سال اخیر به اشتباه بر سایر عوامل انتشار پایه پولی اضافه شده بود- را مخصوصا در درازمدت کم نماید و به دنبال آن یکی از عوامل ساختاری موجد تورم فزاینده در آینده را از بین ببرد.
به عبارت دقیق‌تر، دولت اراده کرده است که روش تأمین منبع ریالی مربوط به شکاف قیمتی ارز از محل پایه پولی را کنار گذاشته و تامین آن را تا حد امکان به خود اقتصاد واگذار کند ولی با علم به اینکه این اقدام با کاهش نسبی رفاه مصرف‌کننده در کوتاه‌مدت همراه می‌شود، در تلاش بوده بخشی از آن را با پرداخت یارانه هدفمند حتی تا ۹ دهک در مدتی جبران نماید و یارانه مستقیم به مصرف‌کننده نهایی برسد، شرایط پیش روی این میراث اقتصادی گرفتار، انتخاب بین بد و بدتر است و نظر کارشناسان دخیل در امر برنامه‌ریزی بر این بوده که اگر فشار متوالی ماهانه بر پایه پولی از این مقطع به بعد کم نشود، آثار بودجه‌ای و نقدینگی و تورم فزاینده آن در بلندمدت دارای زیان رفاهی بیشتری بر شهروندان خواهد داشت. به عبارتی دیگر اگر تأمین شکاف قیمتی ارز در پی حفظ سیاست نرخ ارز ترجیحی ادامه داشته و فنر ارزی فشرده بماند، رهایی از دور باطل ارز و تورم در آینده امکان‌پذیر نخواهد بود. اصرار بر حفظ ارز ترجیحی جدا از جنبه رانت‌جویانه و عدم تخصیص بهینه منابع، شتاب در تورم در آینده را در پی خواهد داشت.
با توجه به دلایل فوق که بدان اشاره شد می‌توان گفت که دولت به دنبال یک اقدام موقت برای حل مشکل کسری بودجه نبوده و شتابزده و بدون تمهیدات مقدماتی عمل نکرده، بلکه نگاه دولت بلندمدت و با تکیه بر اصلی‌ترین اصول علم اقتصاد (پرهیز از اسراف و هدررفت منابع) صورت گرفته است.
در این نامه اشاره شده که «کسری بودجه منشأ اصلی شتاب‌گیری تورم است و منتج از رشد غیرمتعارف هزینه‌های دولت و افزایش مستمر نرخ ارز است.»
در این خصوص انضباط بودجه‌ای کماکان مدنظر دولت بوده و اتفاقا حذف ارز ۴۲۰۰ دقیقا در همین راستا بوده است. دولت در سال گذشته توانسته از حجم بدهی خود به بانک مرکزی بکاهد و حتی آن را منفی کند».
یادآور می‌شود 40 نفر از 61 نفر امضاکننده نامه مورد اشاره، از حامیان انتخاباتی دولت سابق بوده‌اند و در اصل باید پاسخگوی نتایج خسارت‌بار عملکرد 8 ساله دولت مدعی تدبیر باشند، اما ترجیح داده‌اند به جای پاسخگویی، از موضع طلبکاری نامه‌نگاری کنند.
 
رئیس ‌دولت قبل پنج سال پای وزیر ناکارآمد ایستاد
استعفای وزیر رفاه و کار یک درس مدیریتی برای مدیران پرمدعای گذشته داشت. آقای روحانی پنج سال پای وزیر ناکارآمدی مانند عباس آخوندی ایستاد و بعدها گفت پشیمانم.
به گزارش نامه نیوز، این تحلیل را امیر رضا واعظی آشتیانی عضو اسبق شورای شهر تهران عنوان کرده و در ارزیابی عملکرد ده ماهه دولت گفت: یکی از شاخص‌ترین کارهایی که در دولت آقای رئیسی انجام گرفت که آرامش و سلامتی را به جامعه برگرداند، بحث واکسیناسیون کل کشور بود که امروز شاهد شرایط عادی هستیم و بر خلاف دولت قبل که موضوع را به FATF مرتبط می‌دانست و به تعبیر بنده گروکشی می‌کرد تا FATF را تحت هر شرایطی تصویب کند، اما دولت آقای رئیسی یکی از بزرگ‌ترین اقداماتش این بود که بدون توجه به FATF بیش از 130میلیون دوز واکسن تزریق کردند و در بخش داخلی نیز به خودکفایی رسیدیم و این بزرگ‌ترین حرکت بود چون اگر یک جامعه ثروتمند هم باشد اما آرامش سلامت نداشته باشد آن ثروت هیچ ارزشی ندارد.هر چند عده‌ای تلاش کردند این کار را بی‌ارزش جلوه دهند اما کار بسیار ارزنده‌ای بود.
در ابعاد اقتصادی اعتقاد من این است که تصمیمات نسنجیده و به‌دور از کارشناسی دولت قبل، چالش‌هایی ایجاد کرد که می‌توان به عنوان یک آوار بزرگ یاد کرد و امروز دولت، میراث‌دار یک آوار بزرگ است و اینکه ما انتظار داشته باشیم آوارهای دولت گذشته که به میراث رسیده دولت بتواند آن را سریعا حل کند، قابل قبول نیست.
اقتصاد یک علم و یک واقعیت است و باید با نگاه علمی به آن پرداخت. ما اتفاقاتی را که در این یک‌سال شاهد بودیم نشانگر این واقعیت بود که در زمانی تصمیمات گرفته شده که خردورزی پشت آن نبوده و امروز شاهد نتایج آن هستیم. نتایج تصمیمات نادرست مدت‌ها بعد آشکار می‌شود.
با وجود همه این مشکلات تا حدودی توانست به نتایجی برسد اما تیم اقتصادی نیازمند باز‌سازی هست. خویشتن‌داری و آستانه تحمل دولت نسبت به انتقادات نیز مهم است بر خلاف دولت گذشته که رئیس‌دولت یا معاون اول منتقدین را با الفاظ زشت بدرقه می‌کردند، امروز شاهد هستیم که رئیس‌جمهور و کابینه با صبر بسیار خوب نظرات و انتقادات را مدنظر قرار می‌دهند که این یک رمز برای موفقیت دولت می‌تواند باشد.
او در ادامه افزود: استعفای وزیر کار یک درس مدیریتی برای مدیران پرمدعایی داشت که وقتی احساس کرد در تیم اقتصادی دولت نمی‌تواند کار کند در کمال شجاعت استعفا کرد و رئیس‌جمهور هم نشان داد تعارف با مدیرانی که نمی‌توانند خودشان را با اهداف دولت تنظیم کنند ندارد و هیچ وابستگی گروهی و سیاسی ندارد.
رئیس‌جمهور ثابت کرد پای وزرا ناکارآمد نمی‌ایستد در حالی‌که در دولت‌های قبل پای وزرا ناکارآمد می‌ایستادند از جمله عباس آخوندی که هیچ اقدام مثبتی در زمان وزارت خود انجام نداد و پس از پنج سال، رئیس‌جمهور وقت اعتراف کرد اشتباه کردیم. این اعتراف چه سودی داشت جز اینکه منابع و زمان را از دست دادیم؟
 

***************

روزنامه وطن امروز آرمان ملی**

روایت قالیباف از مذاکرات هسته‌ای 
آمریکا مانع توافق  است
 
رئیس مجلس با اشاره به روند مذاکرات وین گفت آمریکایی‌ها با تضادی که در حرف و عمل خود دارند، مانع به نتیجه رسیدن آن می‌شوند. محمدباقر قالیباف در دیدار زلاتکو حسن‌بگوویچ، رئیس گروه دوستی پارلمانی کرواسی و ایران، با ابراز امیدواری به اینکه این سفر در گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ۲ کشور مؤثر باشد، گفت: سی‌امین سالگرد برقراری ارتباط رسمی میان ایران و کرواسی را تبریک می‌گویم و امیدواریم ارتباط پارلمانی میان ۲ کشور با تحرک بیشتری پیش برود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ۲ کشور ایران و کرواسی، دوستان خود را در روزهای سخت شناخته‌اند، یادآور شد: روزهای سخت جنگ بالکان، ما را به هم نزدیک کرد، روابط را پایدار نگاه داشت و آن را در یاد دولت‌ها و ملت‌ها ماندگار کرد. وی در ادامه با اشاره به روند مذاکرات وین که آمریکایی‌ها با تضادی که در حرف و عمل خود دارند، مانع به نتیجه رسیدن آن می‌شوند، عنوان کرد: در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه ایران اعمال می‌شود، مهم است که کدام کشورها در شرایط سخت کنار یکدیگر می‌ایستند.
قالیباف با تاکید بر ایجاد مسیری پایدار و ماندگار برای ارتباطات ۲ کشور گفت: بهترین مسیر را برای ارتباطات پایدار، دولت‌ها و پارلمان‌ها تعیین می‌کنند و در این زمینه ارتقای روابط گروه‌های دوستی پارلمانی ضرورت دارد.
رئیس قوه مقننه در ادامه با تأکید بر ضرورت تسهیل روابط میان تجار و فراهم کردن ارتباط بخش خصوصی میان ۲ کشور، اظهار کرد: اطمینان داریم برقراری این مناسبات می‌تواند ظرف یک سال، روابط اقتصادی ۲ کشور را چندین برابر افزایش دهد. وی در همین زمینه تاکید کرد: لازم است گروه‌های دوستی پارلمانی ۲ کشور با افزایش تعامل برای رفع موانع همکاری‌ها اقدام و پیوندهای بخش تجاری ۲ کشور را برقرار کنند. 
 
***
اجازه نمی‌دهیم دست دشمن به حریم امنیت ما برسد
فرمانده کل سپاه و فرمانده قرارگاه ثارالله تهران در آیین گرامیداشت سی‌امین سالگرد صدور فرمان تاسیس قرارگاه ثارالله تهران از سوی فرماندهی معظم کل قوا و تجلیل از خانواده‌های معظم شهدای این قرارگاه، با اشاره به اینکه در دنیا یک نقطه مرکزی تدبیر، الهام، آگاهی، حرکت و راهبرد وجود دارد که با دنیای کفر و الحاد ستیز می‌کند، گفت: دشمن این نقطه را شناسایی کرده و می‌داند که تحمیل شکست‌های پی‌در‌پی به آنها بویژه در بلاد اسلامی از این نقطه است.
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی افزود: دشمنان دریافته‌اند شیب شتابدار نزول قدرت آنها از این نقطه سرچشمه می‌گیرد و به همین جهت این نقطه، نقطه تقابل تمام دشمنی‌ها و همگرایی‌های شیاطین عالم و نقطه‌ای است که در آن همه توطئه‌ها خنثی می‌شود و آن شهر تهران است.
وی با بیان اینکه مردم ایران می‌دانند آنچه در ذهن رهبر معظم انقلاب می‌گذرد جز سعادت، پیشرفت، امنیت، استقلال، آزادی و حرمت این جامعه نیست، تصریح کرد: قدرت فیزیکی یک نظام خوب است اما اگر حکمت رهبری پشت آن نباشد آن قدرت به عکس خود تبدیل می‌شود، مانند آمریکا که فاقد یک رهبر با روحیه کاریزماتیک بوده و از حکمت برخوردار نیست و همین امر باعث فرسایش روح جامعه می‌شود.
فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه باید تولید امنیت کنیم نه اینکه مانع ناامنی بشویم، افزود: تولید امنیت به این معناست که امنیت آنقدر بزرگ و ریشه‌دار باشد که هیچ چیز قادر به برهم زدن آن نشود، در حالی که جلوگیری از ناامنی آخرین مرحله از تلاش است و ما به بهترین روش می‌اندیشیم و آن روش تولید امنیت است.
سرلشکر سلامی در پایان از مردم به عنوان کلیدواژه قدرت نام برد و گفت: با خدمت به مردم، روحیه فداکاری و گذشت اجازه نمی‌دهیم دست دشمن به حریم امنیت ما برسد و امنیت را مردمی می‌کنیم. 
 
***
ارتقای توان پهپادهای ارتش در جنگ الکترونیک
فرمانده کل ارتش ضمن قدردانی از یگان‌های جنگ الکترونیک- جنگال- در ارتقای توان پهپاد‌ها، گفت: اهمیت جنگال از این بابت است که علاوه بر اینکه در همه آرایه‌ها نقش تعیین‌کننده دارد، خود به تنهایی یک آرایه دفاعی و هجومی است. امیر سرلشکر موسوی با حضور سرزده در گروه ۴۰۲ جنگ‌های الکترونیک نیروی زمینی ارتش، از بخش‌های مختلف این یگان بازدید کرد.
فرمانده کل ارتش در جمع کارکنان این یگان با تأکید بر اهمیت و جایگاه یگان جنگ‌های الکترونیک در ارتش گفت: این یگان با در اختیار داشتن نیرو‌های انسانی مستعد، ماهر و مبتکر، توانایی انجام کار‌های بزرگ را داشته و توانسته است به جایگاهی تاثیرگذار در شأن ارتش و در راستای ارتقای توان رزمی نیرو‌های مسلح دست یابد.
وی ضمن قدردانی از افسران، درجه‌داران و کارمندان یگان‌های جنگال در ارتقای توان پهپاد‌ها در حوزه جنگ الکترونیک، تصریح کرد: اهمیت جنگال از این بابت است که علاوه بر اینکه در همه آرایه‌ها نقش تعیین‌کننده دارد خود به تنهایی یک آرایه دفاعی و هجومی است. 
 

**************

روزنامه خراسان**

 پرواز مرغ به کانال 50 هزار تومان

ایسنا - بر اساس مشاهدات میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو مرغ گرم کامل به حدود ۵۵ تا ۵۶ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که حدود یک هفته پیش قیمت آن در بازه ۴۶ تا ۴۸ هزار تومان بود. مهدی یوسف‌خانی - رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران - گفت: با وجود این افزایش قیمت اما هنوز مرغ به قیمت مصوب آن یعنی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان نرسیده است.
 
54 درصد تسهیلات‌ یک بانک خصوصی خارج از چارچوب قانونی
فارس - یک بانک خصوصی از مجموع 117.5 هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که سال 1400 اعطا کرده است، 54 درصد آن خارج از حدود قانونی تعیین شده در آیین نامه‌های شورای پول و اعتبار بوده است. از این 54 درصد که حدود 64 هزار میلیارد تومان می شود، 58 هزار میلیارد تومان از تسهیلات خارج از چارچوب به اشخاص مرتبط با بانک برمی‌گردد.
به بیان دیگر، این بانک 66.4 هزار میلیارد تومان به زیرمجموعه‌های خود تسهیلات‌دهی کرد که بیش از 80 درصد آن معادل 58 هزار میلیارد تومان، خارج از حدود تعریف‌ شده در آیین‌نامه های بانک مرکزی است.
 
آمار جدید زیان انباشته خودرو سازان
اقتصاد آنلاین - زیان انباشته غیرتلفیقی ایران‌خودرو در پایان سال گذشته به ۴۲ هزار و ۹۸۹ میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش ۴۳.۶ درصدی را نشان می‌دهد. سایپا نیز در پایان سال گذشته زیان انباشته غیرتلفیقی ۲۴ هزار و ۹۷۱ میلیارد تومانی را ثبت کرد که نسبت به سال گذشته با افزایش ۵۹.۱ درصدی همراه بوده‌ است.
 
تمدید مهلت مالیاتی مشاغل
ایسنا - سازمان امور مالیاتی از تمدید مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) تا ۱۵ تیر امسال خبر داد.
 

**************

 روزنامه ایران**

دعوت رسمی از آیت‌الله رئیسی برای حضور در اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر

وزیر خارجه ترکمنستان به طور رسمی بر دعوت رئیس جمهور کشورش از رئیس جمهوری اسلامی ایران برای حضور در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در عشق‌آباد تأکید کرد.
به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با «رشید مردوف» وزیر امور خارجه ترکمنستان در مورد اجرایی کردن توافقات دوجانبه و برخی موضوعات منطقه‌ای بویژه اجلاس آتی سران کشورهای حاشیه دریای خزر در عشق آباد گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.  
وی در این گفت‌وگو ضمن اشاره به دیدار اخیر رؤسای جمهور دو کشور در تهران، این بازدید را نقطه عطفی در مناسبات دو کشور خواند که تأثیر بسزایی در توسعه روابط دوستانه میان دو همسایه دارد. امیرعبداللهیان همچنین حمایت جمهوری اسلامی ایران از میزبانی عشق آباد جهت برگزاری اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر را اعلام کرد.

دیپلماسی پارلمانی با هدف ارتقای روابط تجاری

زلاتکو حسن بگوویچ، رئیس گروه دوستی پارلمانی کرواسی و ایران، صبح دیروز با حضور در بهارستان با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. قالیباف در این دیدار پس از ابراز امیدواری از اینکه این سفر در گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مؤثر باشد، گفت: در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه ایران اعمال می‌شود، مهم است که کدام کشورها در شرایط سخت کنار یکدیگر می‌ایستند.‌  
وی با تأکید بر ایجاد مسیری پایدار و ماندگار برای ارتباطات دو کشور گفت: بهترین مسیر را برای ارتباطات پایدار، دولت‌ها و پارلمان‌ها تعیین می‌کنند و در این زمینه ارتقای روابط گروه‌های دوستی پارلمانی ضرورت دارد‌. رئیس قوه مقننه با تأکید بر ضرورت تسهیل روابط میان تجار و فراهم کردن ارتباط بخش خصوصی میان دو کشور، اظهارکرد: اطمینان داریم برقراری این مناسبات می‌تواند ظرف یک سال، روابط اقتصادی دو کشور را چندین برابر افزایش دهد.

به همت بنیاد هابیلیان و برای نخستین بار
آمار شهدای ترور سال «۱۳۶۰»  منتشر شد

برای نخستین بار در کشور، آمار و اطلاعات ۱۹۶۹ شهید جنایات گروهک‌های تروریستی منافقین، کومله، رزگاری، دموکرات، پیکار، چریک‌های فدایی خلق (اقلیت) و اتحادیه کمونیست‌های ایران در سال ۱۳۶۰ توسط بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور) منتشر شد.
به گزارش ایرنا، ترورهای هدفمند و برنامه‌ریزی شده، اقدامات تروریستی مسلحانه کور، بمبگذاری‌ها، ربایش و شکنجه، مین‌گذاری و تله‌گذاری، تظاهرات مسلحانه و از این دست اقدامات خائنانه تنها بخشی از وقایعی است که به‌دست گروهک‌های متعدد تروریستی علیه مردم ایران در سنین و جنسیت‌های مختلف و از اقشار و صنوف متفاوت و متکثر انجام شده است.

ناگفته‌ مادورو از سفر سردار سلیمانی به ونزوئلا

نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا که به‌تازگی در تهران با مقام معظم رهبری و رئیس جمهور دیدار داشت در گفت‌و‌گویی با پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای درباره نقش شهید سردار سلیمانی و نیروی قدس در تحکیم روابط ایران و ونزوئلا با اشاره به سفر سردار سلیمانی به ونزوئلا یادآور شد: من در ماه مارس و آوریل ۲۰۱۹ از نزدیک با سردار سلیمانی آشنا شدم؛ زمانی که او به ونزوئلا آمد ما از حملات سایبری علیه تأسیسات برق رنج می‌بردیم؛ حملاتی که از داخل خاک ایالات متحده امریکا انجام می‌شد.

من واقعاً نمی‌دانستم که او چقدر عالی است، اما صحبتی که با او داشتم بسیار دلنشین بود.
گفت‌وگویی بود که در آن همه موضوعات را مرور کردیم و بلافاصله او پیشنهاد کمک توسط کارشناسان ایرانی را داد. دو یا سه روز بعد از این پیشنهاد، کارشناسان ایرانی برای تعمیر خدمات و تأسیسات برق به ونزوئلا آمدند.

فرمانده هوانیروز ارتش:
هیچ بالگردی به دلیل نبود قطعه زمینگیر نمی‌شود

فرمانده هوانیروز ارتش با اشاره به اقدامات یگان هواپیمایی نیروی زمینی ارتش در حوزه ساخت قطعات و ارتقای سامانه‌های بالگردی گفت: ساختار و ساختمان مهندسی بالگردها در سطح دنیا با کمی تغییرات شبیه به هم است؛ از این‌رو ما توانستیم با بهره‌گیری از تجارب ارزشمند دوران دفاع مقدس در سخت‌ترین شرایط تحریمی، راهبرد تولید قطعات بالگردی را ادامه دهیم تا جایی که امروز قادر به تولید بالگرد و تقویت موتور بالگردها هستیم و صفر تا صد تعمیرات و قطعات را با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور انجام می‌دهیم و عملکرد مناسب ارتش، هوانیروز و صنایع دفاعی کشور در حوزه دانش‌بنیان، تمام نیاز‌های بالگردی ما را تأمین کرده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، امیر سرتیپ قربانی با بیان اینکه دیگر هیچ بالگردی به دلیل نبودِ قطعه زمینگیر نمی‌شود، افزود: ما دیگر با بحران قطعات بالگردی مواجه نیستیم و خودمان قادر به ساخت هر نوع قطعه مورد نیاز هستیم و هر بالگردی که ساعت پروازی‌اش به اتمام برسد، برای پروسه بازآماد وارد چرخه تعمیر و نگهداری و پس از طی دوره‌های تعمیراتی، دوباره وارد خط پروازی می‌شود.

کاظمی قمی: ایران بیشترین بار پناهندگان را بر دوش می‌کشد

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان به مناسبت روز جهانی پناهنده گفت: ایران بر اساس معیارهای اسلامی، انسانی و با حفظ مصالح و در بین کشورهای منطقه بیشترین بار پناهندگان را بر دوش می‌کشد.
به گزارش ایرنا، حسن کاظمی‌قمی در توئیتی نوشت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس معیارهای اسلامی، انسانی و با حفظ مصالح و در بین کشورهای منطقه بیشترین بار پناهندگان را بر دوش می‌کشد. عملکرد مدعیان حقوق بشر در میزان پذیرش پناهندگان افغانستانی، سوری و عراقی و برتر دانستن پناهندگان اوکراینی خلاف ادعای آنهاست.
وی ادامه داد: ایران بدون حمایت سازمان‌های مدعی بین‌الملل، در بحران اخیر افغانستان صدها هزار پناهجوی جدید را در خود جای داده و اکنون میلیون‌ها پناهنده را تحت پوشش خدمات خود قرار داده است.

 

**************

روزنامه شرق**

خطیب‌زاده با تکذیب استعفای علی باقری‌کنی:

قطار مذاکرات از ریل خارج نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات وین گفت: ما همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می‌کنیم و این قطار علی‌رغم بدعهدی آمریکا از ریل خود خارج نشده است.

سعید خطیب‌زاده، صبح روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت کشتی‌های توقیف‌شده یونانی در ایران به‌خاطر تخلف صورت‌گرفته از سوی آنها و همچنین محموله توقیف‌شده ایران از سوی دولت آتن و حکم دادگاه یونانی در این ارتباط اظهار کرد: مراحل قضائی نفتکش‌های یونانی در محل طی می‌شود.

 دولت یونان از طریق وکلا تلاش کرده مستندات لازم را آماده کند برای اینکه فرایند آزادسازی کشتی‌ها انجام شود.

وی ادامه داد: به دولت یونان توصیه کردیم از ظرفیت‌های قانونی استفاده لازم را داشته باشند و اطمینان داریم این موضوع، مسیر خود را از مسیر قانونی و قضائی طی خواهد کرد. وی با بیان اینکه امیدواریم در عمل شاهد آزادسازی محموله نفتی متعلق به مردم ایران در یونان باشیم، تصریح کرد: مطمئن هستیم مسیری که پیش خواهد رفت، حفظ روابط دوجانبه و مصون‌بودن این رابطه از دخالت عامل سوم (ایالات متحده) است. وی همچنین گفت: آخر هفته میزبان آقای لاوروف، وزیر خارجه روسیه خواهیم بود.

خطیب‌زاده همچنین در این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در ارتباط با شایعات مطرح‌شده در فضای مجازی مبنی بر استعفای علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران در جریان مذاکرات وین اظهار کرد:‌ همه کارها و اقدامات در درون وزارت خارجه در حال انجام است و مذاکره‌کنندگان ما بی‌توجه به برخی از شایعات که با هدف ساخته می‌شود، کار خود را می‌کنند.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره آخرین روند مذاکرات وین با توجه به گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، در روز شنبه گفت:‌ ما همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می‌کنیم و با وجود تمامی بدعهدی‌های آمریکا و ادامه مسیر ترامپ از سوی دولت آمریکا این قطار هنوز از ریل خود خارج نشده است و اگر اکنون در این نقطه قرار داریم، به خاطر این است که آمریکا در سال ۲۰۱۸ به‌صورت یک‌طرفه و غیرقانونی از برجام خارج شد و سیاست فشار حداکثری را اعمال کرد. سیاستی که به تعبیر خودشان به یک شکست مفتضحانه منجر شده است.

او با بیان اینکه امیدواریم طرف آمریکایی به مسیری که نتیجه آن امضای توافق است برگردد، خاطرنشان کرد: ما برای حصول یک توافق خوب، پایدار و مؤثر آمادگی داریم و همه زمینه‌ها را نیز برای رسیدن به آن آماده می‌دانیم.

**************************************************************

یادداشت روزنامه های

 های

 

 

 

 

 

جوان

 

شرق

خراسان

آرمان ملی 

 

 

 

آفتاب یزد

 

 

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات