صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۳۸۴۵۱
محمدرضا فرهادی؛ کارشناس مسائل منطقه

اهداف رژیم صهیونیستی از حضور در باکو چیست؟

رژیم صهیونیستی در طرحی تکاملی به دنبال گسترش نفوذ خود در همه ابعاد نظامی، اقتصادی، جاسوسی، امنیتی و خدماتی در جمهوری آذربایجان با اهدافی همچون تحت تأثیر قرار دادن ایران، ارسال سلاح به باکو، انجام عملیات‌های عینی در داخل ایران به‌وسیله محیط ثالث، رصد جاسوسی در داخل ایران و تکمیل محاصره کشورمان است.

 به تازگی توافقی میان جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی در حوزه حمل و نقل هوایی امضا شد که طبق آن، سفرهای متقابل اتباع جمهوری آذربایجان و صهیونیست‌ها تسهیل می شود و همچنین آذربایجان با همکاری رژیم صهیونیستی یک مرکز امنیت سایبری ایجاد خواهد کرد. در این راستا توافقنامه‌ای میان سرویس امنیت الکترونیک و مؤسسه معروف فناوری صهیونیستی (تکنیون) امضا شد.
قرار است این مرکز در جمهوری آذربایجان افتتاح و آموزش‌های لازم در باکو به وسیله کادر آموزشی دانشگاه فناوری تکنیون ارائه شود. البته در این دیدارها در زمینه علوم فضایی و دورنمای همکاری میان دو طرف رایزنی هایی انجام شد و آژانس‌ها و شرکت‌های صهیونیستی برای شرکت فعال در کنگره بین‌المللی فضانوردی ۲۰۲۳ باکو دعوت شدند.
وجود این توافقنامه ها نشئت گرفته از ارتباطات گسترده میان آذربایجان و رژیم صهیونیستی است و روابط دو طرف مربوط به چند سال اخیر نیست. موضوع مهم این است که اهداف رژیم صهیونیستی از انعقاد چنین قراردادهایی با آذربایجان چیست؟
1.گسترش همکاری ها برای تحت تأثیر قرار دادن ایران: صهیونیست ها نفوذ خود را در جمهوری آذربایجان ابتدا از بُعد نظامی، خدماتی و اکنون در حوزه امنیتی گسترش داده اند. در حوزه نظامی دو طرف از سال 1992 همکاری های خود را آغاز کردند که نمونه بارز همکاری های نظامی در جنگ قره باغ بود. الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان بارها به خرید تجهیزات نظامی از رژیم صهیونیستی اعتراف کرد و گفت، باکو به طور گسترده از تل آویو پهپادهای موسوم به «مهاجم آسمان» و «هاروپ» خریداری کرده است.
رژیم صهیونیستی به تازگی با ورود ناوگان پهپادی خود به جمهوری آذربایجان که در سیاست ادعایی اعلام شده برای کمک به باکو در جنگ قره باغ و با عنوان فروش تسلیحات نظامی انجام شد، در راستای رصد جاسوسی محیط ایران و جمع آوری اطلاعات از داخل خاک کشورمان اقدام کرد
معادله نظامی دو طرف این گونه است که رژیم صهیونیستی در ازای تأمین نفت از آذربایجان، اقدام به ارسال تسلیحات نظامی می کند، زیرا 40 درصد نفت خام این رژیم از آذربایجان تأمین می شود. در حوزه خدماتی و زیرساختی دو طرف به سمت حوزه سایبری رفته اند و این نشان می دهد صهیونیستها در این زمینه برای تأثیرگذاری بر محیط پیرامونی آذربایجان و به ویژه ایران برنامه هایی دارند.
اکنون یکی از اقداماتی که این رژیم علیه ایران انجام می دهد، اقدامات تخریبی سایبری است. در حوزه گردشگری نیز دو طرف به سمت تسهیل در ورود اتباع رفته اند و این همانند توافقنامه هایی است که این رژیم با کشورهای عربی در قالب «توافق آبرام» امضا کرد و باعث حضور گسترده جاسوس های صهیونیست در آذربایجان خواهد شد.باتوجه به این توضیحات می توان گفت، رژیم صهیونیستی از توسعه نفوذ خود در آذربایجان و تأثیرگذاری بر محیط ایران به دنبال چند هدف خاص است؛
الف) انجام عملیات های عینی در داخل ایران به وسیله محیط ثالثی همچون آذربایجان: این گزاره بارها در رسانه های غربی نیز بیان شده و صهیونیستها به دنبال اقدامات تخریبی و تروریستی از داخل خاک آذربایجان هستند. به همین دلیل است که روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به موضوع استفاده از پهپادهای رژیم صهیونیستی برای جاسوسی از سایت‌های هسته ای ایران از پایگاه‌های جمهوری آذربایجان پرداخت و نوشت، ماهواره های جاسوسی آمریکا دسته ای پهپاد صهیونیستی را در سال 2012 رصد کردند که از شیوه حرکت آنها به نظر می آمد قصد حمله به تأسیسات هسته ای ایران دارند.
ب) رصد جاسوسی در داخل ایران: رژیم صهیونیستی به تازگی با ورود ناوگان پهپادی خود به جمهوری آذربایجان که در سیاست ادعایی اعلام شده برای کمک به باکو در جنگ قره باغ و با عنوان فروش تسلیحات نظامی انجام شد، در راستای رصد جاسوسی محیط ایران و جمع آوری اطلاعات از داخل خاک کشورمان اقدام کرد. بر مبنای اصول و قواعد موجود در جنگ، هر چه یک بازیگر داده های اطلاعاتی بیشتری نسبت به تهدید خود داشته باشد، ضربه های آن برای تهدید مدنظر بیشتر خواهد بود .
ج) تکمیل محاصره امنیتی ایران: صهیونیست ها معتقدند باتوجه به نفوذ خود در مناطق غربی و استقرار سامانه های امنیتی در بخش های غربی ایران همچون اقلیم کردستان عراق در کنار توافق آبرام و موافقت برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای همکاری های نظامی و امنیتی با این رژیم و نفوذ جاسوسی و امنیتی در جنوب ایران، اکنون گام بعدی در راستای تکمیل محاصره امنیتی کشورمان، استقرار در شمال ایران خواهد بود. به همین دلیل صهیونیستها بعد از نفوذ نظامی و اقتصادی خود، اکنون وارد ابعاد امنیتی شده اند و به دنبال گسترش نفوذ امنیتی خود در اطراف ایران هستند.
صهیونیست ها معتقدند جمهوری آذربایجان کریدور دسترسی آنها به کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی است و از نفوذ در قفقاز به دنبال مهار ایران و روسیه هستند، اما هدف نهایی آنها بیشتر بر روی روسیه متمرکز است
د) تحت الشعاع قرار دادن مراودات اقتصادی ایران و آذربایجان: طبق راهبرد سیاست متوازن با همسایگان در دولت سیزدهم، آذربایجان نقش مهمی در توسعه روابط با ایران و همچنین دسترسی به کشورهای حوزه قفقاز و اروپا دارد. به همین دلیل آمار گمرک جمهوری آذربایجان نشان می دهد حجم مبادلات تجاری میان دو کشور به میزان 22.4 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. صهیونیست ها به دنبال این هستند با اقدامات جاسوسی و امنیتی خود در وهله نخست امنیت سرمایه گذاری را برای ایران در آذربایجان دچار مشکل کنند و در وهله دوم، با نفوذ خود به آمار اقتصادی دو کشور دست یابند و اقدامات تخریبی در راستای کاهش مراودات انجام دهند.
2. هموار کردن مسیر نفوذ در قفقاز و آسیای مرکزی: صهیونیست ها معتقدند جمهوری آذربایجان کریدور دسترسی آنها به کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی است و از نفوذ در قفقاز به دنبال مهار ایران و روسیه هستند، اما هدف نهایی آنها بیشتر بر روی روسیه متمرکز است؛ زیرا برای نفوذ صهیونیستها در قفقاز، مانع اصلی روسیه است. آذربایجان نقش مهمی برای تاثیرگذاری بیشتر این رژیم بر حوزه قفقاز و آسیای مرکزی دارد و به همین دلیل در برخی کشورهای حوزه آسیای مرکزی تحرکاتی را در ابعاد اقتصادی و خدماتی آغاز کرده است.
ارزیابی نهایی
رژیم صهیونیستی از گسترش نفوذ خود در جمهوری آذربایجان به دنبال چند هدف مهم دیگر همچون دستیابی به نفت و مواد خام اولیه برای تولیدات صنعتی داخلی، تحریک گروه‌های قومی در ایران، بهره گیری از خاک کشور‌های منطقه برای اقدامات خرابکارانه، ترویج تفکرات ضد اسلامی و سکولار در آذربایجان به عنوان کشوری شیعی است.
این اقدامات رژیم صهیونیستی صرف نظر از امور نظامی و امنیتی است که به آنها پرداخته شد. در نتیجه این رژیم در طرحی تکاملی به دنبال گسترش نفوذ خود در همه ابعاد نظامی، اقتصادی، جاسوسی، امنیتی و خدماتی در جمهوری آذربایجان است.
 منبع: راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات