صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۳۹۰۲۰
دکتر امیرحسین بانکی‌پور نماینده مجلس شورای اسلامی

اصلاح روند‌های کنترل جمعیت ضرورت امروز کشور است

دکتر امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مجلس شورای اسلامی‌با اشاره به بحران کاهش جمعیت سخنرانی کرد و اظهار داشت[...]

دکتر امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مجلس شورای اسلامی‌با اشاره به بحران کاهش جمعیت سخنرانی کرد و اظهار داشت: «بحران کاهش جمعیت زمانی ملموس می‌شود که هیچ‌کاری برایش نمی‌توان کرد. بنابراین باید پیشگیری کنیم. پیشگیری و پیگیری سختی‌های خودش را دارد. یکی از این سختی‌ها القای این موضوع به مردم است. شنیده‌اید که می‌گوید دود ذغال وحشتناک است. چرا؟ چون ابتدا شخص را بیهوش و خفه می‌کند و جان شخص را می‌گیرد. بحران کاهش جمعیت هم از این رو وحشتناک است و دیر فهم.»
وی با بیان اینکه دهه شصتی‌ها در اواخر سنین باروری خود هستند، گفت: «بیشترین زاد و ولدها در کشور ما مربوط به دهه 60 بوده و در حال حاضر نیز بچه‌های دهه شصتی اواخر سنین باروری خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌گذرانند و اگر تا پنج سال آینده این فرصت غنیمت شمرده نشده و مسئله اصلاح نشود، دهه هفتادی‌ها جایگزین می‌شوند که جمعیت آنها نصف دهه شصتی‌هاست و طبیعتاً ظرفیت باروری نصف می‌شود.»
بانکی‌پور با اشاره به قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، گفت: «در این قانون برای صعوبت و سختی ازدواج، برای زوج‌های نابارور، برای ده میلیون جوان ازدواج نکرده که چهارمیلیون آن جوانان بالای سی سال است، قانون‌های کمک‌کننده‌ای وضع شده است. اجرای به موقع این قانون که در 73 ماده و با در نظر گرفتن همه نکات تصویب و ابلاغ شده، تا حد زیادی می‌تواند جبران مافات کند.»
نماینده مجلس شورای اسلامی‌ ادامه داد: «در مدت سی‌ سال گذشته از فواید کاهش جمعیت و فرزندآوری در بین خانواده‌ها چنان گفته‌اند و چنان برنامه‌هایی پیاده کرده‌اند که اگر بخواهید تغییری در آن ایجاد کنید، با سختی‌های غیرقابل توصیفی مواجه می‌شوید. از هزینه‌های دوره بارداری، هزینه‌های فرزندآوری تا گرانی مسکن و اجاره ندادن به خانواده‌های بیش از دو فرزند. حق اولاد را چنان پایین آوردند که مردم را از فرزندآوری ترساندند.»
وی برپایی دوره پیش‌دانشگاهی را یکی از ظلم‌های نماینده سازمان توسعه خواند و اظهار داشت: «بنده در زمانی که در شورای فرهنگی انقلاب بودم. دوره پیش دانشگاهی را به دوران تحصیل دانش‌آموزان اضافه کردند. بنده در نامه‌ای به مرحوم ‌هاشمی‌رفسنجانی گفتم، این یک سال تحصیلی هزینه اضافی برای نظام آموزش و پرورش درست می‌کند. آقای هاشمی دستور پیگیری این موضوع را دادند. جلسه‌ای تشکیل شد. در این جلسه بعد از پرسش و پاسخ‌هایی که مطرح شد، علت برپایی دوره پیش دانشگاهی از زبان نماینده سازمان توسعه بیان شد: «ما کاری کردیم که جوانان یک سال دیرتر ازدواج کنند.»
بانکی‌پور با تأکید بر اینکه در قانون‌گذاری و مدیریت فرآیند قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، گفت: «در اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بدنه دولت هنوز همراهی جدی نداشته است و البته ما درک می‌کنیم که قانون تازه ابلاغ شده و لازم است آیین‌نامه اجرایی آن نوشته و ابلاغ شود، ولی اگر وزرای محترم و دیگر مسئولان بدانند که مسئله چقدر حیاتی است، این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌ در اولویت قرار می‌دهند و روح و پیام این قانون را‌‌‌‌‌‌‌‌ دنبال می‌کنند.»
نماینده مجلس شورای اسلامی ‌با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند نقش جدی و مؤثری در پیگیری اجرای قانون جوانی جمعیت ایفا کنند، گفت: «متأسفانه آنقدر که در رسانه‌های بیگانه برای زدن این قانون جدیت وجود دارد، در رسانه‌های انقلابی جدیت کافی برای تبیین مسئله و روشن کردن آن برای مردم مشاهده نمی‌شود و البته این تبیین باید مستمر انجام شود. ای کاش یک دهم انرژی و وقتی را که دشمنان در پیاده کردن اهداف‌شان در خصوص کاهش جمعیت می‌گذاشتند، ما برای افزایش جمعیت خرج می‌کردیم.»
وی در ادامه با بیان اینکه نظام اداری و مسکن و راه و شهرسازی ما بر اساس کنترل جمعیت برنامه‌ریزی شده است، تصریح کرد: «ما برای مقابله با کاهش جمعیت می‌خواهیم حق اولاد را زیاد کنیم. زمین در اختیار زوج‌های جوان و خانواده‌های فرزنددار بگذاریم؛ اما هیچ یک از ارگان‌ها متوجه این موضوع نمی‌شوند. چرا؟ چون بیست سال با این رویه جلو آمده‌اند. از همین رو امروز شکستن این قاعده و قانون به یک جنگ شناختی نیاز دارد. باید آینده را برای آنها ترسیم کنیم؛ باید آثار مخرب کاهش جمعیت و بحران پیری را به آنها نشان بدهیم.»
بانکی‌پور افزود: «یکی از مشکلات و دغدغه‌های مادران شاغل کودکان اینهاست که چرا در اداره‌ها یک مهدکودک برای کودکان تعبیه نشده است. یا وجود چرخه غربالگری که در ایران نه علمی‌بود و نه عقلی. فقط یک چرخه مالی هزار میلیاردی پشت این قضیه خوابیده بود که بدون هیچ نظارتی انجام می‌شد. بسیاری از افراد را دیده‌ایم که توجهی به نتیجه غربالگری نداشته‌اند و فرزند سالمی ‌را هم به دنیا آورده‌اند.»
نماینده مجلس شورای اسلامی‌ادامه داد: «مسئله سقط به دو صورت جنایی و عارضی در چند سال اخیر بسیار رشد داشته است، هم اکنون آمار دقیقی از سقط جنین در کشور نداریم. آثار روحی و روانی این سقط‌ها روی مادران بسیار نگران‌کننده و گاهی جبران‌ناپذیر است و حتی در برخی از موارد شانس مادر شدن دوباره را از زنان می‌گیرد. در برخی از گزارش‌ها آمار سقط بالای نیم میلیون در سال اعلام شده است که جای سؤال دارد. چرا در این زمینه دستگاه‌های ذی ربط اقدامات مؤثری انجام نداده‌‌اند و چرا سقط در کشور پررنگ شده است؟»
بانکی‌پور تصریح کرد: «جریان سقط جنین در ایران یک بحث شناختی است. متأسفانه در فرهنگ ما جا افتاده است که بچه زیر چهارماه شی‌ء به شمار می‌آید؛ پس سقط اشکالی ندارد. یا از سقط جنین به عنوان ختم بارداری یاد می‌کنند تا نگویند سقطی صورت گرفته است تا عذاب وجدانی وجود نداشته باشد؛ اما واقعا این طور است که اینها می‌گویند؟»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات