به گزارش «راهبرد معاصر»؛ جیحون بایراماف، وزير امور خارجه جمهورى آذربايجان در اظهاراتی گفت: بعد از توافق با جمهوری اسلامی ایران، آذربایجان ساخت نخستین پل روی رود ارس را آغاز کرده است.
وی استفاده از خاک ایران به جای ارمنستان را راه جایگزین برای اتصال به نخجوان خواند و افزود: ارمنستان بخواهد یا نخواهد پروژه اتصال به نخجوان از مسیر ایران اجرا خواهد شد.
پیش تر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای آذربایجانی خود حمل و نقل و انرژی را عرصه های مهم همکاری های اقتصادی دو کشور خواند و بر اهمیت تکمیل پروژه های مشترک سدسازی و بهره برداری از نیروگاههای تولید برق بر رود ارس و افزایش همکاری ها در حوزه های مشترک در دریای خزر تأکید کرده بود.
افشار سلیمانی، سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره اتصال جمهوری آذربایجان به نخجوان از مسیر ایران گفت: پیش از شیوع کرونا ایران مسیر مهمی برای صادرات، واردات و تجارت خارجی جمهوری آذربایجان بود؛ به گونه ای که نزدیک به سه دهه تردد میان نخجوان و آذربایجان از خاک ایران انجام می شد. تردد و حمل و نقلی که از مسیر بیله سوار آذربایجان وارد بیله سوار ایران و از اهر و کنار ارس به سمت جلفا و نخجوان منتهی می شود، ازجمله مسیرهای مؤثر در تعاملات اقتصادی و تجاری آذربایجان به شمار می رود.
پیش از شیوع کرونا ایران مسیر مهمی برای صادرات، واردات و تجارت خارجی جمهوری آذربایجان بود؛ به گونه ای که نزدیک به سه دهه تردد میان نخجوان و آذربایجان از خاک ایران انجام می شد
وی افزود: بعد از آزادسازی مناطق اشغال شده جمهوری آذربایجان در دو سال اخیر (بعد از نبرد 44 روزه) محور و مسیر نزدیکتری برای دو طرف ایرانی و آذربايجانی فراهم شده است. کنترل ارمنستان بر نزدیک به ١٣٠ کیلومتر از نوار مرزی دو کشورباعث محدودیت و قطع برخی فعالیت های بازرگانی و تجاری شده بود.
سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان درباره سند امضا شده میان تهران و باکو عنوان کرد: به تازگی ایران با طرف آذربایجانی سندی امضا کرده که در آن محورهایی از مسیر زنگلان - آق بند فعال خواهد شد. پ
هر چند فعال سازی کامل این مسیرها نیازمند ساختن چند پل و جاده است که دو طرف در اراضی خود باید آن را تکمیل کنند. علاوه بر این، در حال حاضر اتوبوس ها و کامیون های آذربایجان می توانند در مسیر نخجوان- آذربایجان از ایران تردد کنند.
وی افزود: ساخت پل بر روی رود ارس مقرون به صرفه است، زیرا به کاهش هزینه حمل و نقل منجر می شود و مسیر بهتری برای فعالیت های تجاری و بازرگانی است. طبعاً دو کشور در حوزه حمل و نقل و اتصالات راه و ترابری دستاوردهای قابل توجهی مانند کاهش هزینه ها را تجربه خواهند کرد.
روان شدن فعالیت های تجاری اعم از صادرات و واردات نیز تأثیر زیادی بر افزایش حجم مراودات اقتصادی بر جای می گذارد و به توسعه مناطق مرزی منجر می شود. با توجه به اینکه مناطق مرزی کشور با کمبودهایی مواجه اند، این موضوع امکان افزایش واردات تجاری را فراهم می کند؛ لذا در سایه توسعه تجارت و حمل و نقل می توان به ارزآوری و اشتغالزایی در مناطق مرزی امیدوار بود.
اصل راهبرد جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه و پیرامونی به ویژه با همسایگان که ارتباط خاکی و مرز زمینی دارد، باید بر فعال سازی تجارت متمرکز شود
افشار سلیمانی تأکید کرد: ایران می تواند عایدی مختلفی از آستارا، آذربایجان و جلفا به نخجوان بابت هزینه ی سوآپ گاز داشته باشد. علاوه بر این، از ترکمنستان نیز به وسیله عبور از خاک ایران ترانزیت به آذربایجان انجام می شود.
اين موارد باعث افزایش همکاری میان ایران و کشورهای مختلف می شود. آنچه حائز اهمیت است، اینکه ایران و آذربایجان باید نگاه اقتصادی خود را تکمیل کنند تا پیوستگی ژئوپلیتیکی را به چسبندگی اکونومیکی تبدیل کنند.
وی افزود: اصل راهبرد جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه و پیرامونی به ویژه با همسایگان که ارتباط خاکی و مرز زمینی دارد، باید بر فعال سازی تجارت متمرکز شود. این راهبرد به تقویت روابط تجاری و حتی سیاسی ایران به کشورهای مختلف منطقه منجر می شود و به تبع آن شاهد افزایش امنیت و رفاه مردم ایران و منطقه و وحدت سیاسی خواهیم بود.
سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان عنوان کرد: دولت سیزدهم باید به موضوع تقویت و هدایت بخش خصوصی برای توسعه تجارت و فعالیت های بازرگانی در این محور توجه کند و برای تقویت تجارت با کشورهای یاد شده تسهیلاتی در اختیار صادرکنندگان برای سرمایهگذاری در حوزه تولید و صادرات قرار دهد تا کشورمان از چنین قراردادها و همکاری هایی منتفع شود.