صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۳۹۳۷۹
معاون اسبق وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با صبح صادق مطرح کرد

صنعت مسکن موتور محرک اقتصاد

کارشناس بازار و صنعت مسکن گفت: «توجه به صنعتی‌سازی و تولید انبوه مسکن، تنها راه برون‌رفت از وضعیت کنونی است[...]
کارشناس بازار و صنعت مسکن گفت: «توجه به صنعتی‌سازی و تولید انبوه مسکن، تنها راه برون‌رفت از وضعیت کنونی است؛ چرا که با روش سنتی نمی‌توان پاسخگوی کسانی بود که باید صاحب‌خانه شوند.»
 
به گزارش صبح صادق، سیدمحمود فاطمی‌عقدا، معاون اسبق وزارت راه و شهر‌سازی در گفت‌وگو با صبح صادق به عواملی که مانع رونق ساخت‌وساز می‌شود، اشاره کرد و گفت: «نداشتن پیشرفت در بخش مسکن را باید تا حدودی به وضعیت اشتغال و فعال شدن صنایعی نسبت داد که در این زمینه استفاده می‌شوند. با توجه به اینکه در بخش صنایع مرتبط با مسکن رونق خاصی ایجاد نشده و در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری جدیدی صورت نگرفته، قیمت مسکن به دلیل افزایش قابل توجه قیمت مصالح ساختمانی کاهش نیافته و سایر صنایع مرتبط نیز دچار رکود شده‌اند.»
سیدمحمود فاطمی‌عقدا با ارائه راهکاری برای فعال شدن بخش مسکن و جبران عقب‌ماندگی‌های دولت در بخش مسکن، گفت: «قطعاً جبران این عقب‌ماندگی سخت است، ولی شدنی است. به نظر بنده برای جبران عقب‌ماندگی از برنامه نهضت ملی مسکن، فقط یک راه وجود دارد و آن راه چیزی نیست جز توجه جدی به توان فنی و اجرایی در داخل کشور، یعنی تقویت باور به این موضوع که منابع لازم برای ساخت‌وساز مسکن و رونق بخشی به صنایع وابسته را می‌توان از محل بازار سرمایه تأمین کرد. در این موضوع به هیچ وجه نباید نسبت به بازار سرمایه و نقدینگی خوبی که در کشور وجود دارد، بی‌توجه باشیم؛ به این دلیل که بخش مسکن از جذابیت بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است، لذا با رعایت نکاتی که منجر به دلسرد شدن مردم و عدم انتقال سرمایه‌ها به این بخش نشود، می‌توان بخش مهمی ‌از سرمایه ساخت مسکن را از طریق بورس تأمین کرد.»
وی با ارائه راهکار دیگری خاطر نشان کرد: «توجه به صنعتی‌سازی و تولید انبوه مسکن، تنها راه برون‌رفت از وضعیت کنونی است، چرا که با وضعیت نیاز به مسکن و نیازهای انباشت شده در طول هشت سالی که دولت آقای روحانی حتی یک مسکن نساخت، با روش سنتی نمی‌توان پاسخگوی کسانی بود که باید صاحب‌خانه شوند.»
وی در این باره تصریح کرد: «با روش‌های سنتی و معمول نمی‌توان پاسخگوی حجم بالای نیاز به مسکن بود. توجه به صنعتی‌سازی صد در صدی مسکن و حمایت از صنعتی‌سازی مسکن برای اجرای پروژه عظیم در نهضت مسکن‌سازی بسیار ضروری است. به هر صورت دولت برای پایداری اشتغال و پایداری درآمد خانوارها، تقویت توان اقتصادی خانواده‌ها و کاهش فشار تورمی ‌و معیشتی از روی مردم، باید به تولید مسکن روی بیاورد. تغییر ساختار وزارتخانه و عبور از نگاه‌هایی که ساخت‌وساز سنتی را دنبال می‌کنند، راهکار مهمی‌ برای تحقق نهضت ملی مسکنی است که آقای رئیسی آن را دنبال می‌کند.»
کارشناس بازار و صنعت مسکن درباره لزوم استفاده از تجارب مسکن مهر اظهار داشت: «با توجه به اینکه مدیران میانی وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن مهر تجربه خوبی دارند، دولت سیزدهم می‌تواند برای توسعه و سرعت بخشیدن به ساخت‌‌وسازها از تجربه آنها استفاده کند. قطعاً نمی‌توانیم پروژه عظیم ملی مسکن مهر را نادیده بگیریم، یا با طرح و شیوه‌ای جدید وارد این نهضت شویم، بلکه توجه به تجربیات مسکن مهر به منزله یک پروژه عظیم ملی که در تاریخ ثبت شده و آیندگان درباره کارساز بودن و نقشی که در خانه‌دار کردن مردم داشت، قضاوت خواهند کرد، کمک بسیار خوبی به دولت سیزدهم است. در واقع، سازندگان داخلی و مدیران بخش مسکن با شیوه ساختمان‌سازی مسکن مهر آشنا هستند، از این رو به نظر می‌رسد دولت باید توجه جدی به این موضوع داشته باشد.»
معاون اسبق وزارت راه وشهرسازی در پاسخ به این پرسش که راهکار کاهش فشار هزینه‌های بالای اجاره‌بها بر مستأجران چیست، گفت: «برای کاهش فشار گرانی‌های مسکن و اجاره‌های بالا از روی دوش مستأجران راهکار ساخت‌وساز و تولید مسکن استیجاری است و رفتن به سمت پذیرش این موضوع که درصد زیادی از خانوارهای کشور، مستأجر هستند. وقتی این موضوع را بپذیریم، باید به تأمین مسکن استیجاری بیندیشیم.»
وی در این باره تصریح کرد: «بارها بر این موضوع تأکید کرده‌ام که بیشترین فشار روی اقشار کم درآمدی است که دهک‌های پایین کشور را تشکیل می‌دهند که بعضاً تحت پوشش سازمان‌های حمایتی قرار دارند. سازمان‌های حمایتی که همگی هلدینگ ساختمانی و شرکت‌های بزرگ ساختمانی دراند، باید روی موضوع ساخت‌وساز مسکن به منظور تولید مسکن استیجاری بیشتر توجه کنند و بیش از هر چیز دیگری برای اعضای خود و افراد تحت پوشش، مسکن استیجاری بسازند. این نهادها حتی می‌توانند از دولت کمک‌های خوبی بگیرند، ضمن اینکه قطعاً خیرین نیز در این راه از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند.»
وی در خصوص حمایت خیرین از مستأجران گفت: «خیرین می‌توانند در بخش مسکن فعال شوند؛ به این معنا که باید تلاش کنند برای ساخت‌وساز مسکن استیجاری بخش مهمی‌از خیرین را به این موضوع جذب کنند تا با جذب کمک‌های مردمی، مسکن‌های استیجاری به جای مسکن‌های ملکی ساخته شود و از محل درآمدهای استیجاری، ساخت‌وساز مسکن در کل کشور توسعه یابد و به نهضت فراگیر ساخت مسکن استیجاری برای اقشار کم درآمد تبدیل شود. بی‌شک با پیوستن تک‌تک مردم و خیرین و حمایت‌های دولت می‌توان به کاهش فشار مالی از روی دوش مستأجران و خانه‌دار شدن آنها در سال‌های آینده امیدوار بود.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات