صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۴۰۲۰۲
نتایج همه‌پرسی در مناطق چهارگانه اوکراین موقعیت اروپا را متزلزل‌تر کرد

پیوستن به روسیه

نتایج اولیه همه‌پرسی‌های الحاق به روسیه در چهار منطقه اوکراین حاکی از آن است که جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک به همراه منطقه خرسون و بخشی از منطقه زاپوریژیا در جنوب اوکراین به پیوستن به روسیه رأی داده‌اند[...]
پایگاه بصیرت / خانم اکوان

نتایج اولیه همه‌پرسی‌های الحاق به روسیه در چهار منطقه اوکراین حاکی از آن است که جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک به همراه منطقه خرسون و بخشی از منطقه زاپوریژیا در جنوب اوکراین به پیوستن به روسیه رأی داده‌اند. این اقدامات در حالی صورت گرفته که اروپا همچنان درگیر مسئله امنیت انرژی بوده و خرابکاری در خط لوله نورد استریم نیز موجب قطع انتقال گاز به کشورهای اروپایی شده است. گفتنی است، وضعیت اوکراین با وجود همه کمک‌های مالی آمریکا و متحدان اروپایی‌اش، تعریف چندانی ندارد و روسیه در حال مستحکم‌تر کردن حضور نظامی خود در مناطقی است که تاکنون به این کشور پیوسته‌اند. مسکو تهدید کرده است که با این مناطق نیز مانند خاک روسیه برخورد می‌کند و شیوه‌نامه‌های استفاده از سلاح اتمی علیه دشمنان روسیه، در این مناطق نیز حکمفرما خواهد بود.
اگرچه برخی از رهبران اروپایی معتقدند، پوتین در حال بلوف زدن است و در صورتی که نیروهای اوکراینی به مناطق دونتسک، لوهانک، خرسون و حتی زاپوریژیا حمله کنند، روسیه از سلاح اتمی علیه این کشور استفاده نمی‌کند، آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان گفته است که باید در این مورد با احتیاط رفتار کرد و احتمال اینکه پوتین به حرف خود جامه عمل بپوشاند، بسیار زیاد است. در همین حال، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفته است حمله به این مناطق از سوی نیروهای اوکراینی به معنای مقابله اتمی خواهد بود؛ اما آمریکا تلاش دارد کی یف را وادار کند تا به این مناطق حمله کند و این به معنای وادار کردن روسیه به استفاده از سلاح اتمی است.
با وجود تمام این درگیری‎ها، آمار منتشر شده از همه‌پرسی جدایی چهار منطقه نزدیک به مرز روسیه نشان می‌دهد، پیوستن این مناطق به روسیه طرفدار بالایی داشته است. براساس نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی از همه‌پرسی که بین ۲۳ و ۲۷ سپتامبر برگزار شد، در لوهانسک، بیش از ۹۸ درصد رأی دهندگان از ایده پیوستن به روسیه حمایت کرده‌اند، ارقام رسمی نشان می‌دهد دونتسک نتایج مشابهی را با بیش از ۹۹ درصد از حامیان این حرکت نشان داده است. هر دو منطقه زاپوریژیا و خرسون تمامی برگه‌های رأی‌گیری را بررسی کرده‌اند و ۹۳ درصد و ۸۷ درصد رأی‌دهندگان از جدایی از اوکراین و اتحاد با روسیه حمایت کرده‌اند. خبرگزاری تاس نیز گفته است، بیش از ۱۳۰ ناظر از ۲۸ کشور در دونباس بر این همه‌پرسی نظارت داشته‌اند. به گزارش این خبرگزاری روسیه، مشارکت کلی رأی‌دهندگان در چهار استان دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا از ۵۰ درصد بیشتر بوده است.
روند الحاق مناطق جدید در روسیه ممکن است مدتی طول بکشد، زیرا به تأیید پارلمان و رئیس جمهور این کشور نیاز دارد. اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که این روند با سرعت کافی انجام خواهد شد.
بر اساس قانون اساسی روسیه و قانون فدرال در مورد الحاق اعضای تشکیل‌دهنده جدید، این رویه شامل چندین مرحله است. وقتی مناطقی که مایل به عضویت در فدراسیون روسیه هستند، پیشنهادهای خود را به مسکو ارائه دهند، رئیس جمهور باید پارلمان را در این مورد مطلع کند. اگر توافق سیاسی در مورد الحاق حاصل شود، باید پیش‌نویس معاهدات بین‌المللی در مورد پذیرش کشورهای خارجی یا بخش‌هایی از آنها در روسیه تدوین شود. این موافقت‌نامه‌ها موضوعاتی مانند نام و وضعیت سرزمین‌های جدید، تابعیت، جانشینی، عملکرد مقامات دولتی، عملکرد قوانین و غیره را تنظیم می‌کند. پس از امضای این معاهدات، دادگاه قانون اساسی روسیه باید بررسی کند که آیا آنها با قانون عالی کشور مطابقت دارند یا خیر. در صورت نبود تخلف، گام بعدی تصویب اسناد از سوی مجلس سفلی، دومای ایالتی و تصویب آنها در مجلس علیا، شورای فدراسیون خواهد بود. به طور همزمان، پیش‌نویس قانون اساسی فدرال در مورد پذیرش واحدهای تشکیل‌دهنده جدید در روسیه باید به دوما ارائه شود. در صورت تأیید، برای بررسی به مجلس علیا می‌رود.
والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه گفت، شورای فدراسیون ممکن است موضوع پیوستن این مناطق را در نشست برنامه‌ریزی شده بعدی خود در 4 اکتبر بررسی کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات