صبح صادق >>  بازار >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۴۰۳۳۴

واردات مشکل را حل می‌کند؟

واردات خودرو نیازمند تأمین ارز از سوی دولت است. در چنین شرایطی که دولت با مشکلات ارزی مواجه است، انجام این کار با مشکلات و سختی‌هایی روبه‌روست[...]
پایگاه بصیرت / میثم فرج‌اللهی

واردات خودرو نیازمند تأمین ارز از سوی دولت است. در چنین شرایطی که دولت با مشکلات ارزی مواجه است، انجام این کار با مشکلات و سختی‌هایی روبه‌روست؛ برای نمونه واردات صدهزار خودرو به کشور نیازمند چیزی حدود دو میلیارد دلار است. سؤال اینجاست که این ارز باید از سوی چه کسی تأمین شود؟ نکته دوم بحران لجستیک و حمل و نقل است که این خودروهای وارداتی به محض ورود به گمرک باید به صورت عادلانه در کشور توزیع شوند تا بتواند در بازار خودرو اثرگذار باشد؛ در غیر این صورت طبیعتاً واردات این خودروها حتی به فرض تأمین ارز مورد نیاز آن، بی‌فایده خواهد بود.
اولاً در حال حاضر، چیزی حدود یک‌ونیم میلیون دستگاه خودرو در یک سال نیاز کشور است و طبیعتا واردات صدهزار خودرو نمی‌تواند اثرگذاری چندانی در بازار خودرو داشته باشد. از سوی دیگر تولید خودروی اقتصادی مدنظر یا به عبارتی یکی از اهداف وزارت صمت است. وزارت صمت می‌خواهد خودرویی را در اختیار مردم بگذارد که علاوه بر کیفیت، از نظر قیمت نیز مناسب باشد. زمانی که شما از واردات خودرو صحبت می‌کنید، باید ببینید کدام کشور یا کشورها قرار است این صدهزار خودرو را به ما بفروشند؟ در شرایط فعلی و با قیمت‌های موجود به نظر می‌رسد عمده این واردات از کشور چین باشد که خود این موضوع از چالش‌های واردات است. خودرویی که وارد می‌شود باید در کنار قیمت مناسب، ایمنی کافی هم داشته باشد. اگر در واردات بتوانیم خودروهایی با قیمت حدود چهل هزار دلار وارد کنیم، از این طریق می‌توانیم قیمت خودروهای خارجی در کشورمان را که قیمتش سر به فلک کشیده، بشکنیم و این افت قیمت، می‌تواند باعث افت قیمت خودروهای داخلی و خارجی شود و همین موضوع آرامش روانی بازار خودرو را هم رقم خواهد زد. البته راهبرد وزارت صمت در خودروی اقتصادی، توجه به تولیدات داخلی است و هدف‌شان واردات نیست؛ اما به لحاظ کارشناسی، هدف نه صادرات و نه واردات است؛ بلکه باید گفت هدف رفاه اجتماعی است. برای تحقق این رفاه اجتماعی باید ببینیم جایگاه واردات و صادرات چیست؟ اگر واردات به نفع رفاه اجتماعی و رضایت مردم باشد، باید انجام شود؛ اما باید حواس‌مان به خودروساز داخلی نیز باشد و حتماً واقعیت‌ها را در نظر بگیریم. قطعا با واردات 80 هزار یا 100 هزار خودرو، نه می‌توانیم خودروی اقتصادی برای مردم تهیه کنیم و نه می‌توانیم تمام نیاز بازار را پوشش دهیم. فقط این حجم از واردات قسمتی از بازار تقاضای ما را تأمین می‌کند. ضمن اینکه برخی می‌گویند ما در خارج از کشور دلارهای بلوکه شده داریم و می‌توانیم به پشتوانه این دلارها، واردات خودرو داشته باشیم، در حالی که وقتی خودرویی وارد کشور می‌شود، پول‌شان به ریال تبدیل می‌شود و برای تأمین این ارز، دوباره مجبورند از بازار ایران ارز تهیه کنند و این موضوع بار دیگر باعث نوسان در قیمت ارز می‌شود. بهترین راه این است که آن دسته از قطعه‌سازان و صادرکنندگان که به واسطه صادرات خود می‌توانند ارز تولید یا ایجاد کنند، با همین روش واردات نیز داشته باشند. این روش منطقی‌تر است، چرا که باعث صدمه زدن به ذخایر ارزی کشور نمی‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات