صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۴۰۶۵۰

شریک غیر قابل اعتماد

غرب و به ویژه آمریکا پس از شکست آشکار از جمهوری اسلامی ایران در میدان دیپلماسی و جنگ شناختی درصدد اتهام‌زنی بر نظام اسلامی برآمدند[...]
پایگاه بصیرت / گروه پرونده

غرب و به ویژه آمریکا پس از شکست آشکار از جمهوری اسلامی ایران در میدان دیپلماسی و جنگ شناختی درصدد اتهام‌زنی بر نظام اسلامی برآمدند. در واقع، آمریکا به دنبال قانع کردن افکار عمومی جامعه بین‌الملل مبنی بر دخالت ایران در جنگ اوکراین بود تا ناتوانی و کوتاهی خود را در جنگ اوکراین به حاشیه ببرد. شبکه خبری «الجزیره» گزارش داد، یک مقام ارشد در وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که پنتاگون نمی‌تواند تأیید کند پهپادهایی که روسیه برای هدف قرار دادن اوکراین استفاده می‌کند،‌ ساخت ایران است. اتهامی که مقامات کشورمان بارها آن را تکذیب کرده‌اند. از سوی دیگر، «ودانت پاتل» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته درباره هرگونه همکاری با ایران در خصوص پهپادها و موشک‌های بالستیک هشدار داد. وی گفت: «هیچ تردیدی در خصوص تحریم ایران درباره گزارش‌هایی که نشان می‌دهد ایران در حال تأمین پهپاد برای روسیه بوده، نمی‌کنیم.»
اتهام‌های نمادین و غیر واقعی از طرف واشنگتن در حالی به ایران زده می‌شود که آمریکا خود تاکنون برای شعله‌ور نگه‌داشتن جنگ اوکراین تلاش کرده است و به نوعی این کشور عامل اصلی طولانی شدن جنگ در اوکراین شده است. با این حال، آمریکا امروز ناتوانی خود را در کمک به اوکراین در حوزه‌های مختلف اعلام کرده است.
نوع رفتار آمریکا با اوکراین و زلنسکی یادآور این نکته است که ایالات متحده نمی‌تواند شریک راهبردی برای کشورها و متحدان خود باشد. رفتار آمریکا با صدام حسین، حسنی مبارک، بن علی و قذافی تداعی‌گر این نکته است که تا وقتی که یک رژیم یا فرد گاو شیردهی برای آمریکا باشد، اعتبار دارد و آمریکا پس از آن حتی حاضر به نگهداری آن نیز نخواهد بود. بدون شک، این رفتار در مورد اوکراین نیز صحت دارد و هیچگاه ایالات متحده برای اوکراین در مقابل روسیه از خود هزینه نخواهد کرد.
از این‌رو شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز» به نقل از کارشناسان تأکید کرد، توان واشنگتن برای ادامه کمک نظامی به اوکراین رو به پایان است. کارشناسان معتقدند آمریکا به زودی مجبور خواهد شد میزان کمک‌های تسلیحاتی به کی‌یف به ویژه موشک‌انداز‌های هیمارس و توپخانه هویتزر و موشک‌های دوش پرتاب استینگر و جاولین را کاهش دهد.
«بلومبرگ» به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، ارسال میلیارد‌ها دلار تسلیحات به اوکراین، ذخایر مهمات کشور‌های اروپایی را تحت فشار قرار می‌دهد و حتی ممکن است آنها را در دفاع از خود با مشکل مواجه کند.
از طرف دیگر، ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس اعلام کرد شاید دیگر نتواند هزینه‌های اینترنت رایگان استارلینک در اوکراین را پرداخت کند. با این وضعیت، می‌توان به این نتیجه رسید که غرب در میدان عمل هیچ همراهی‌ای با متحدان خود ندارد و تنها در فضای رسانه‌ای می‌توانند شریک قابل اعتمادی باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات