صبح صادق >>  خرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۴۰۸۷۹
چهره پنهان سیاست‌ـ ۵۹

اسطوره‌سازی از آمریکا

پایگاه بصیرت / سیامک باقری

آمریکا با تمسک به دانش روانشناختی و قدرت فناوری‌های ارتباطی از گذشته به دنبال نفوذ نرم در جوامع دیگر، به ویژه در بین نسل جوان بوده است. اسطوره‌سازی از آمریکا و اینکه آمریکا بهشت روی زمین، قبله آمال بشری و نجات‌بخش بشریت است. این تصویرسازی ذهنی محصول فعالیت و برنامه‌ریزی همه مراکز فکری، فرهنگی، رسانه‌ای، سیاسی و امنیتی و شرکت‌های بزرگ اقتصادی، فرهنگی و نظامی آمریکاست که از گذشته تا به امروز تلاش کرده‌اند با به تصویر کشیدن چهره‌ای فوق پیشرفته، آزادی‌خواه، شکست‌ناپذیر و منجی از آمریکا، جوامع گوناگون را تحت تأثیر خود قرار دهند. چهره یا اسطوره‌ای که اگر هر کشور و ملتی به آن بپیوندد یا به فرهنگ آن آراسته شود، به پیشرفت و توسعه و زندگی سعادتمندی دست خواهد یافت.
اما در این میان، صنعت سینمای آمریکا به ویژه هالیوود بیشترین خدمت را در این اسطوره‌سازی کرده است. امروزه فیلم‌های هالیوود در بیش از 150 كشور جهان دیده می‌شوند. کارکرد بیشتر فیلم‌های هالیوودی و بیشتر صنایع سینمایی آمریکا این است که از نظام سیاسی و فرهنگ عامه آمریکایی به طور خاص و غرب به طور عام اسطوره‌سازی کرده و آنها را به منزله آرزوهای مردم جهان و منجی آنها معرفی کنند.
نكته تأمل‌برانگیز درباره اسطوره‌های سینمایی دنیای غرب این است كه آنها سعی می‌كنند مخاطب خود را در میان نسل جوان پیدا كنند. همزادپنداری احساسی و روحی مخاطب با این اسطوره‌های دروغین، مصنوعی، ایدئولوژیک محور و مبتنی بر فرهنگ عامه آمریکایی منجر به استحاله ارزش‌های اخلاقی و اصیل انسانی در سایر جوامع می‌شود. در واقع، پیام ضمنی و القایی این اسطوره‌سازی‌ها ترسیم جهان بی‌خداست که مفهوم ابرقهرمان جایگزین خدا می‌شود.
شکل دیگری از اسطوره‌سازی صنعت سینمای آمریکایی را می‌توان اسطوره‌های زنده نامید. اسطوره‌های زنده مانند شخصیت‌ها و چهره‌های علمی، هنری، سینمایی، ورزشی، خواننده و... است که غرب برای جذب سایر ملت‌ها به ارزش‌ها و فرهنگ عامه خود دنبال می‌کند. برای نمونه، آمریکا برای ستاره‌سازی و برندسازی، سعی کرده است از چهره‌های ثابتی، مانند سیلور اِستالونه در سری ‌فیلم‌های راکی استفاده کند تا به تدریج در ذهن مخاطب او را به یک اسطوره ساختگی تبدیل کند.
با این حال، اسطورە ابرقهرمانان هالیوود ضمن اینکه نمایانگر چشم‌اندازی از قدرت منحصربه فرد آمریکاست، از منظر مطالعات فرهنگی مهم‌ترین هدف اسطوره‌پردازی هالیوود به جز رسیدن به سود مالی و اقتصادی، تغییر اساسی زندگی بشری در جهت دستیابی به جامعه‌ای همگن با سبک زندگی لیبرالی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات