صبح صادق >>  پاسدار >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۴۰۹۱۴
دکتر کاردری، مدیر درمانگاه کوثر در گفت‌وگو با صبح صادق خبر داد

احداث بیمارستان در شهرک شهید محلاتی

درمانگاه کوثر شهرک شهید محلاتی(ره) با قدمتی چندین ساله به بهداری نیروی زمینی سپاه تعلق دارد. پیش از این با چند مدیر درمانگاه رده‌های سپاه در تهران گفت‌وگو کردیم[...]
پایگاه بصیرت / رحیم محمدی
درمانگاه کوثر شهرک شهید محلاتی(ره) با قدمتی چندین ساله به بهداری نیروی زمینی سپاه تعلق دارد. پیش از این با چند مدیر درمانگاه رده‌های سپاه در تهران گفت‌وگو کردیم، در این شماره با دکتر حسن کاردری، مدیر این درمانگاه گفت‌وگویی ترتیب دادیم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید.
 
مرکز ‌درمانی کوثر از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرده است؟
مرکز درمانی کوثر یا کلینیک درمانی کوثر در شهرک شهید محلاتی واقع شده و وابسته به بهداری نیروی زمینی سپاه است؛ این مرکز درمانی از سال ۱۳۷۴ فعالیت خود را آغاز کرده و به تدریج از اورژانسی کوچک به کلینیکی با وسعت ۳ هزار متر زیربنا با ۱۶۰ نفر پرسنل و ۱۶۰ نفر کادر درمانی رسیده است. همین موضوع باعث شده است تا به طور میانگین حدود ۳ هزار نفر در روز به این مرکز برای درمان بیماری خود مراجعه کنند. تعداد مراجعه‌کنندگان زیاد این کلینیک به حدی است که در ماه به صورت میانگین ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ‌عملکرد داریم که برای یک ‌مجموعه در این وسعت آمار خوبی است.
 
درباره تعداد تخصص‌‎ها در درمانگاه بفرمایید؟
این کلینیک، درمانگاه تخصص دندانپزشکی با ۱۶ یونیت به صورت صبح و عصر، آزمایشگاه تشخیص طبی با تجهیزات کامل، پاتولوژی و ژنتیک، فیزیوتراپی خانم‌ها و آقایان که تا ساعت ۲۲ حضور دارند، کلینیک‌ دیابت که اولین کلینیک طرف قرار با بیمه نیروهای مسلح است و خدمات خود را به این بیمه‌شدگان رایگان ارائه می‌دهد، به نحوی که حدود پنج هزار نفر در این ‌کلینیک تحت درمان قرار دارند. همچنین درمانگاه ریه، چشم، قلب، ارتوپدی، غدد و روماتولوژی، سونوگرافی و تصویربرداری پزشکی، پوست، داروخانه شبانه‌روزی و پزشک عمومی ۲۴ ساعته خانم و آقا، طب هوایی ویژه معاینات استخدامی و ادواری هوانیروز، نیز دارد که برای یک کلینیک قابل توجه است. بیماران برای دریافت جواب آزمایش‌های پزشکی ‌خود نیز می‌توانند از همین پایگاه استفاده کنند و بدون حضور در درمانگاه به صورت غیر حضوری جواب آزمایش را دریافت کنند. از طرف دیگر، برای افزایش رضایتمندی مراجعان سعی کردیم از ساعات به اصطلاح مرده هم استفاده کنیم؛ بدین صورت که در روز جمعه هم زمان هشت پزشک متخصص و فوق تخصص برای درمان بیماران حضور دارند.
 
شما ظاهرا ویزیت برخط هم دارید؟
بله، سازمان‌های بیمه‌گر مانند بیمه تأمین اجتماعی و سلامت از سال گذشته برای ویزیت برخط، نرخ‌هایی را تعیین کردند؛ البته از امسال بیمه نیروهای مسلح نیز فعالیت خود را در این رابطه آغاز کرده که این کلینیک به عنوان مرکز آزمایشی این طرح تعیین شده بود؛ اما با وجود آغاز این طرح هنوز صد درصد اجرا نمی‌شود؛ چون پایگاهی که برای این کار طراحی شده، هنوز نیازمند توسعه است؛ به همین دلیل پیش‎بینی می‎کنیم تا اول زمستان امسال تمام ویزیت بیماران تحت پوشش بیمه نیروهای مسلح را هم بتوانیم به صورت غیرحضوری انجام دهیم.
 
خلاصه‌ای از وضعیت درمانگاه در دوران کرونا بگویید.
سال اول شروع کرونا به صورت‌ ۲۴ ساعته اینجا حضور داشتیم و این در حالی بود که مراکز دولتی و خصوصی به حالت نیمه تعطیل یا دورکار بودند؛ اما ما حتی موقع سال تحویل ۱۴۰۰ هم در کلینیک حضور داشتیم. اوایل فراگیری این ویروس چون ترس زیادی در جامعه وجود داشت، این موضوع موجب شده بود مردم از مراکز درمانی به شدت دوری کنند، لذا باید تلاش می‎کردیم این تابو را بشکنیم تا مردم برای درمان مراجعه کنند؛ از سوی دیگر کادر درمان نیز هر ‌چند به واسطه تماس نزدیک با بیماران، دچار این بیماری هم می‎شدند، اما با وجود این هیچ یک از کادر درمان در معالجه بیماران کوتاهی نکرد. از طرف دیگر تا یک ‌مقدار در وضعیت جسمانی ما تغییری به وجود می‎آمد، نمی‎دانستیم نزد خانواده می‎توانیم برویم یا نه؛ به همین علت بیشتر کارکنان درمانگاه چندین روز در درمانگاه باقی می‌ماندند. البته با وجود همه تمهیداتی که در ‌این زمینه اتخاذ کردیم، بیشتر کارکنان درمانگاه سه یا چهار بار به این بیماری مبتلا شدند، اما از زمانی که واکسن کرونا آمد، با تزریق آن از حجم بیماران ‌کاسته شد.
 
برنامه‎‌ای هم برای ارتقای کلینیک دارید؟
این ‌کلینیک بعد از گذشت ۲۶ سال که از احداث آن می‌گذرد، توانسته از یک اورژانس و درمانگاه کوچک به مرکز جامع بهداشت و سلامت تبدیل شود؛ این در حالی است که مطابق استانداردهای وزارت بهداشت سطح درمانگاه یا کلینیک از سطح درمانگاه کوثر پایین‌تر است، اما برای توسعه خدمات باید به دی‌کلینیک تبدیل شویم که لازمه آن هم داشتن اتاق عمل جراحی، ام‌آرآی و سی‌تی‌اسکن است؛ علاوه بر این استانداردهایی مانند فضای محیطی و دسترسی مردم به مرکز درمانی نیز برای چنین مراکزی باید لحاظ شود. بنابراین زمانی که این کلینیک فعالیت خود را آغاز کرد، مبنای آن بر اساس فعالیت درمانگاهی کوچک بود؛ زیرا جمعیت ساکنان شهرک شهید محلاتی نسبت به امروز تعداد خیلی کمتری را شامل می‎شد؛ بنابراین چنانچه این مرکز می‎خواهد توسعه یابد، باید در مکان دیگری و به صورت جامع‎تر احداث شود. این درمانگاه جوابگوی بیماران سرپایی است، ولی همان‌گونه که اشاره شد امکان ارائه برخی خدمات، مانند عمل‎های جراحی و بستری را نداریم و نبود چنین خدماتی، موجب شده است تا برخی بیماران به بيمارستان‎های چمران و بقیه‌الله(عج) مراجعه کنند؛ پس برای اینکه بتوانیم خدمات بیشتری ارائه دهیم، سردار سلامی فرمانده کل سپاه دستور احداث یک باب بیمارستان در این شهرک را صادر کردند که مراحل اداری آن در حال طی شدن است.
 
با مراکز بیمه تکمیلی هم طرف قرار داد هستید؟
در این کلینیک با مهم‌ترین بیمه تکمیلی که طرف قرارداد هستیم، بیمه دی است که خانواده شهدا را تحت پوشش دارد‌.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات