صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۴۱۳۷۳

آیت الله رئیسی: وزارت ارشاد گسترش کتابخانه‌های عمومی و دسترسی آسان به کتاب را دستور کار قرار دهد

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشور صبح امروز در آیین پاسداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار که در تالار وحدت برگزار شد، گفت: اگر بخواهند ببینند یک جامعه چه میزان با فرهنگ ارتباط دارد، یکی از شاخص‌های مهم مسئله کتاب و کتابخوانی است.

آیت الله رئیسی: وزارت ارشاد گسترش کتابخانه‌های عمومی و دسترسی آسان به کتاب را دستور کار قرار دهد + فیلم

وی در ابتدای این مراسم گفت: خرسندم در جمع اصحاب کتاب و کتاب‌خوانی و کتاب‌داری و دوستداران کتاب حضور یافتم. نشستی که برای تجلیل از کتاب‌داران، تشویق کتاب خوانان و پرداختن به موضوع کتاب و توجه به موضوع بسیار مهم در فرهنگ ما ایرانی‌ها و مسلمانان و یکی از شاخص‌های مهم برای فرهنگی بودن جامعه ما است.

وی با اشاره به اینکه کتاب ذخیره ارزشمندی برای انتقال فرهنگ‌ها، آداب و رسوم است، افزود: کتاب را باید خیلی گرامی داشت. چندی پیش از دفتر نشر آثار امام 50 جلد کتاب برای من فرستادند که تعجب کردم امام در جایگاه زعامت این امت، 50 کتاب داشت. امام یک عارف بود، به شرح دعای سحر امام نگاه کنید. امام یک حکیم بود؛ همه این ویژگی‌ها را نگاه می‌کنید، به آثار او که مراجعه می‌کنید، این آثار نشان‌دهنده او وشخصیت اوست. مهم این است که انسان باید مفید واقع شود. علم نافع، سخن نافع، نوشته نافع بسیار ارزشمند است؛ اینکه فرمود بساطین العلما، گلستانیست برای اهل علم و دانش کتابداران ما در گلستان زندگی می کنند؛ خودشان هم می‌دانند. برخی تصورشان این است که کتابداری یک امریست که به چند نفر کاری را محول کنند، اسم کتابها را یاد بدهند، بتوانند اینها را در قفسه‌های خاص بگذارند، موضوع‌بندی کنند؛ اینطور نیست. کتابداری دانش بسیار مهم و قابل توجهی است.

آیت الله رئیسی با تأکید بر ایکه مدیریت کتاب، یک مسئله بسیار مهم است، گفت: کتاب، مهم است، تألیف کتاب، مهم است، مولف کتاب بسیار اهمیت دارد، چاپ و نشر کتاب بسیار مهم است. کتابخوانی اهمیت دارد، کتاب‌داری هم مهم است، نگهداری این ذخیره ارزشمند و اطلاع یافتن از این امر اهمیت دارد. امروز یک دانش مهم و قابل توجه است. دیدیم آنجایی که کتابدار با علم، دانش و مدیریت و فرهیختگی خوب توانسته کتابخانه را اداره کند، چگونه این کتابخانه برای عصرها و نسل‌ها مانده است؛ مثلاً بنده خادم آستان مقدس رضوی (ع) بودم؛ از کتابخانه‌های بزرگ و ماندگار و نامی این کشور، کتابخانه آستان قدس رضوی است؛ چطور شده آثار گذشتگان الان به دست ما رسیده است؟ نگاه کنیم تاریخ کتابخانه که چه بزرگانی در این کتابخانه زحمت کشیدند، چه آثار نفیسی در اینجا نگهداری و مانده است. کتابخانه بزرگ آیت الله نجفی در قم که تمام زندگی اش را گذاشت این کتابها را جمع کند و بعد توانست منظم کند و بعد ارتقا بدهد.

وی با تصریح بر اینکه کتابخانه‌های ما باید ارتقا پیدا کنند، گفت: کتابخانه‌های ما باید بهنگام و به روز باشد و باید به عنوان ذخایر فرهنگی این کشور همواره مورد توجه قرار بگیرد. ما علما و دانشمندان بسیاری داریم که یکی از دغدغه‌شان این بود که چکار کنند کتابخانه‌شان باقی بماند و آثارشان ماندگار شود. من خیلی‌ها را سراغ دارم، الان در ذهنم کسانی را می‌شناسم که فقط کتابخانه‌شان برایشان مهم بوده است. در وصیت‌نامه‌شان مثلاً این جمله است که کتابهایمان از بین نرود. 

آیت الله رئیسی افزود: این میراث گرانقدری که از پیشینیان مانده، حفظ و ارتقایش مهم است. هم باید حفظ کرد و هم ارتقا داد. اگر در یک روستایی کتابخانه است، نباید به وضع فعلی رهایش کرد، باید کتابداران تلاش کنند و مسئولان محترم در بخش‌های مختلف پشتیبانی کنند که این کتابخانه‌ها ارتقا پیدا کنند؛ یعنی حتی کتابخانه روستا در خور توجه برای بچه‌های روستا شود. با وجود کتابخانه‌های دیجیتال یا کتاب به صورت دیجیتال، به هیچ عنوان نتوانسته وضعیت فعلی کتاب کاغذی را به حاشیه ببرد؛ این  امر در جای خودش محفوظ است. ما از اینکه کتابخانه‌های ما به صورت ماشینی اداره شود، بروز شود، بهنگام شود، خیلی خوب است، استقبال می‌کنیم، اما اینکه آن مسئله جای این را بگیرد، نتوانسته است و نخواهد توانست؛ چرا؟ به خاطر اینکه آنچه که از ابزار الکترونیک وجود دارد، برای تسهیل دسترسی است، دسترسی آسان است، جمع‌بندی است، جمع‌آوری اطلاعات است، بهنگام کردن است، سهولت کار است.

رئیس جمهور همچنین  یکی از وظایف مهم رسانه ملی را گسترش فرهنگ کتابخوانی معرفی کرد و گفت: توجه به مسئله کتابخوانی اهمیت دارد و رسانه ملی ما، اصحاب فرهنگ و تیربون‌دارها باید در مسیر توجه دادن نسل جوان به کتاب اقدام کنند.

آیت‌الله رئیسی ایجاد کتابخانه‌های عمومی و دسترسی آسان به کتاب را یکی از اقدامامت مهمی برشمرد که باید وزارت فرهنگ و ارشاد در دستور کار خود قرار دهد.

وی افزود: یک بخش دسترسی آسان به کتاب، کتاب خریدن است؛ ممکن است وضعیت اقتصادی برخی ایجاب نکند تا کتاب بخرد. کتاب به جامعه نشاط و امید می‌دهد. باید به صورت روزانه برای کتاب خواندن برنامه‌ریزی کرد. چه بکنیم که امروز جوانان ما با کتابخوانی انس بیشتری داشته باشند. این حتما میتواند در رفع گره های ذهنی آنها کمک کند.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات